סגור
 אלי גליקמן  מנכ"ל צים
אלי גליקמן מנכ"ל צים (צילום: צים ספנות גלובלית)

מנכ"ל צים: "סירבנו לחתום על חוזי הובלה שנתיים, וכמה שבועות מאוחר יותר עלו המחירים"

על רקע איומי החות'ים על המסחר הימי, חברת הספנות תחת ניהולו של אלי גליקמן שברה ברבעון השני שיא במספר המכולות שהובילה, העלתה את מחירי התובלה ב־40%, עברה לרווח נקי של 373 מיליון דולר והקפיצה את התחזית לשנה המלאה 

כאשר שיא בהיקף ההובלה פוגש עלייה של 40% במחירי ההובלה, צים מסכמת רבעון שני ברציפות עם רווח. זאת לאחר ארבעה רבעונים הפסדיים ב־2023. כשהחברה אף עקפה את תחזיות האנליסטים והעלתה, בפעם השנייה השנה, את תחזיתה השנתית.
חברת ההובלה הישראלית שנסחרת בניו יורק נהנתה ברבעון מהנסיבות הגלובליות שתמכו בה: המשך האיום החות'י על המסחר בים האדום שגרם למחסור עולמי באוניות ובמכולות, ולהארכת נתיבי השיט ועליית מחרי ההובלה הימית, לצד עלייה בביקוש לסחורות בארה"ב.
לדברי המנכ"ל אלי גליקמן ששוחח עם כלכליסט, "נסיבות אלה פגשו אותנו במוכנות בדיוק בזמן, עם עלייה בצי האוניות החדש שלנו ואחרי השקעה של מיליארד דולר במכולות. בנוסף קיבלנו החלטות עסקיות טובות, כשבניגוד לחברות הובלה אחרות סירבנו לחתום במאי על חוזי הובלה שנתיים וכמה שבועות מאוחר יותר עלו המחירים".
בעקבות עליית המחירים המחיר הממוצע שגבתה צים על הובלה עלה ב־40% לעומת הרבעון המקביל, ל־1,674 דולר למכולה, ועלייה של 15% לעומת הרבעון הראשון השנה. צים הובילה ברבעון 952 אלף מכולות, שיא עבורה ועלייה של 11% ביחס לרבעון המקביל. כתוצאה מכך הכנסותיה של צים צמחו ב־48% ברבעון, ל־1.9 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים להכנסות של 1.8 מיליארד דולר.
בעקבות השיפור בהכנסות הגיע הרווח התפעולי הרבעוני של החברה (EBIT) ל־468 מיליון דולר לעומת הפסד של 168 מיליון ברבעון המקביל, והרווח הנקי התייצב על 373 מיליון דולר לעומת הפסד של 213 מיליון דולר ברבעון השני של 2023, שמשמש כמעין תמונת מראה לזה הנוכחי, שכן מחירי ההובלה צנחו בו ב־67% ל־1,193 דולר למכולה, על רקע ירידה שנרשמה בשנה שעברה בביקושים לסחורות בארה"ב.
בדומה לרבעון הקודם שבו עדכנה צים כלפי מעלה את תחזיתה לשנה המלאה, ולאור ציפיית החברה כי "תוצאות המחצית השנייה של 2024 יהיו טובות מתוצאות המחצית הראשונה, בגין המשך הלחצים על ההיצע הנובעים מהיעדר פתרון למשבר בים סוף, ולנוכח מגמות ביקוש חיוביות הקיימות כיום".

1 צפייה בגלריה
אינפו צים מכה את צפי האנליסטים ומעלה תחזיות
אינפו צים מכה את צפי האנליסטים ומעלה תחזיות
צים מכה את צפי האנליסטים ומעלה תחזיות

תחזיתה החדשה של צים היא כי בסוף השנה היא תגיע לרווח תפעולי תזרימי (EBITDA) של 3-2.6 מיליארד דולר (לעומת טווח של 1.55-1.15 מיליארד דולר בתחזית שניפקה בסוף הרבעון הראשון), כמו גם לרווח תפעולי של 1.85-1.45 מיליארד דולר (לעומת תחזית קודמת של 400-0 מיליון דולר). אולם לטווח הארוך, לדברי גליקמן, "ברגע שהאיום החות'י ייפתר, אנחנו צפויים לראות שינוי מגמה ומעבר לעודף היצע במספר האוניות, שכן חברות ההובלה כבר לא יידרשו לשוט בנתיבים עוקפים וארוכים יותר".
צים הונפקה בתחילת 2022 כשגייסה 217 מיליון דולר והחלה להיסחר לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. במרץ 2022 היא נסחרה בשווי שיא של 10.6 מיליארד דולר, אולם ירידה חדה במחירי ההובלה ב־2023-2022 הובילה לפגיעה בפעילותה והיא סיימה את 2023 עם הפסד של 2.7 מיליארד דולר. מתחילת השנה החברה נמצאת במגמת התאוששות ומסכמת את המחצית הראשונה שלה עם שיפור של 30% בהכנסות ל־3.5 מיליארד דולר ורווח של 465 מיליון דולר לעומת הפסד של 271 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
שווי השוק של צים זינק ב־70% מתחילת השנה, והגיע ל־2.3 מיליארד דולר.