סגור
שי באב"ד מנכ"ל חברת שטראוס עלית
שי באב"ד מנכ"ל חברת שטראוס (צילום: נחום סגל, דנה קופל)

המניה צנחה, אך שטראוס תעניק למנכ"ל חבילת אופציות נוספת, מבלי לאתגר אותו

שטראוס זימנה אסיפת בעלי מניות לאישור הענקת 500 אלף אופציות לשי באב"ד, במחיר מימוש הגבוה ב-5% מהמחיר הממוצע בחודש החולף; עם מינויו לתפקיד בסוף 2022 כשהמניה נשקה לשיא קיבל באב"ד תגמול הוני של 488 אלף אופציות, גם אז בפרמיה של 5%, אך מאז צנחה המניה ב-32%

שטראוס מנמיכה ציפיות: המניה נחתכה והאופציות למנכ"ל איבדו מערכן - אך החברה תעניק לשי באב"ד חבילה נוספת במחיר מימוש שאינו מציב לו כל אתגר.
התוצאות המאכזבות והירידה החדה במניית שטראוס, איינה את התגמול ההוני שהעניקה החברה לשי באב"ד עם מינויו למנכ"ל בדצמבר 2022. כעת מבקשת החברה להעניק לו חבילת אופציות נוספת בשווי כלכלי של 7.5 מיליון שקל, במחיר מימוש נמוך בכשליש מזה של החבילה הראשונה.
קבוצת שטראוס בראשותה של היו"ר עופרה שטראוס ובשליטת (52.98%) משפחת שטראוס, זימנה אסיפת בעלי מניות לחודש הבא (3 בנובמבר), לאישור הענקת 500 אלף אופציות לבאב"ד, במחיר מימוש 59.93 שקל, הגבוה ב-5% בלבד מהמחיר הממוצע של המניה בחודש החולף.
המהלך יוצא לדרך, חודש לפני הבשלת המנה הראשונה מהתגמול ההוני של 488 אלף אופציות שקיבל באב"ד עם מינויו לתפקיד, במחיר מימוש של 89.93 שקל ליחידה, ושהפכה מאז לחסרת ערך עם צניחת המניה.
חבילת התגמול ההוני שמבקשת שטראוס לאשר לבאב"ד, משקפת שתי בעיות יסוד. הראשונה נוגעת לכך שדירקטוריון החברה נמנע מלהציב לבאב"ד – שמאז כניסתו לתפקיד צנחה המניה ב-32% כך שהיא חזרה למחירה בסוף 2017 - יעד מאתגר, שיאותת על כוונה להחזיר את המניה לרמות שאפיינו אותה טרם מינויו.
הדירקטוריון מבקש להעניק לבאב"ד כמות גדולה יותר של אופציות מזו שהעניקו לו עם מינויו, כשמחיר המניה נשק לשיא, עם פרמיה זהה של 5% בלבד.
בנימוקי הדירקטוריון לרכיב התגמול ההוני שניתן לבאב"ד עם מינויו לתפקיד, צויין במפורש כי "רכיב תגמול הוני יחזק את הקשר בין תגמול המנכ"ל לבין יצירת ערך לבעלי המניות של החברה ולביצועי החברה בטווח הארוך".
המשמעות של התכנית הנוכחית שמבקש הדירקטוריון לאשר באסיפת בעלי המניות היא, שרטוט אופק עגום למשקיעים וניתוק הקשר בין האינטרס של המנכ"ל, לזה של בעלי המניות, שכן המטרה היסודית של תגמול הוני היא לקשור בין האינטרסים של המנכ"ל לשל כלל בעלי המניות. אולם הדבר לא מתקיים כשמחיר היעד מגלם פרמיה של 5% בלבד על מחיר מניה שכבר ירד בשליש.
נכון שככל שמחיר המניה יעלה, באב"ד ירוויח יותר, אבל גם אם לא יעשה דבר מלבד לשמר את מחיר המניה ברמות הנמוכות – התגמול מובטח לו. בנוסף, באב"ד לא ידרש להוציא כסף מכיסו כדי לממש את האופציות, כי המנגון הוא של מימוש נטו. כלומר, באב"ד יקבל, ללא הוצאה כספית, כמות מניות ששווה לרווח במועד המימוש.
בעיה נוספת נוגעת לנימוקי הדירקטוריון לאישור חבילת האופציות הנוכחית, או ליתר דיוק להיעדרם. החברה ציינה נימוקים כלליים ומעורפלים, בוודאי ביחס לאלו שהציג הדירקטוריון כשזימן ב-2022 אסיפה לאישור חבילת התגמול לבאב"ד. אז ביסס את ההחלטה להעניק לבאב"ד שכר, מענק ותגמול הוני בעלות של כ-6.8 מיליון שקל בשנה, בהישגי העבר שלו ובהערכתם כי אלו יסייעו לו לשפר את ביצועיה: "הישגיו של המנכ"ל בתפקידיו הקודמים... מוכחת, אשר צפויים לתרום לביצועיה של החברה ולתוצאותיה העסקיות".
אחרי כהונה של כשנתיים, במהלכם נחתכה המניה, והתוצאות עדיין נמוכות ורחוקות מרמות הרווחיות שאפיינו את החברה לאורך שנותיה, צמצם הדירקטוריון את נימוקיו לכך ש"החברה מעוניינת להמשיך ולתמרץ את מנכ"ל הקבוצה להשגת היעדים ארוכי הטווח של החברה, להשאת ערך המניה ולמצוינות, תוך שימוש בכלי תגמול ארוך טווח אשר אינו פוגע בתזרים המזומנים של החברה".
נדם קול הדח"צים
הבחירה של הדירקטוריון, בראשות עופרה שטראוס, להתעלם מחולשת הביצועים העסקיים והמניה, עלולה להצביע על חולשה בממשל התאגידי של שטראוס. בדירקטוריון החברה מכהנים גורמים בעלי שיעור קומה ובהם הדח"צית דורית סלינגר, שכיהנה בעבר כממונה על רשות שוק ההון והיתה מהמפקחים האקטיביים שידע ענף הביטוח.
לצידה, הדח"צית דליה לב, שכיהנה בעבר כדח"צית בבנק הפועלים. לצידם ניצבים הדירקטורים גליה מאור לשעבר מנכ"לית בנק הלאומי, שאול קוברינסקי לשעבר יו"ר בנק דיסקונט, ויניב גרטי לשעבר מנכ"ל אינטל ישראל, שהצטרף בחודש שעבר.
מטריד להיווכח כי כל אלו רואים חבילת תגמול הוני ללא יעדים מאתגרים, שמיועדת למנכ"ל שבתקופת כהונתו לא נרשמו הישגים, ואף אחד מהם לא בולם אותה. שהרי בטרם עולה התגמול לאישור בעלי המניות, ועדת התגמול של הדירקטוריון והדירקטוריון כולו נדרשים לאשר אותה.
באב"ד נכנס לתפקיד אחרי ששטראוס סיימה לשפץ את מפעל הממתקים בנוף הגליל ולהחזירו לפעילות לאחר משבר הסלמונלה. אלא שאחת ההחלטות הראשונות שקיבל היתה להפסיק לייצר כשליש מהמוצרים שהמפעל ייצר לאורך השנים, ושאותם מצא כלא מספיק רווחיים. כך, יצאו מהמגוון סוכריות הטופי, העוגות, הבסקוויטים ועוד.
חלק מהמוצרים, כמו מסטיקים, עברה החברה לייבא מחו"ל, מה שמשלב גורם נוסף בשרשרת ומצמצם את פוטנציאל הרווח שלה. צמצום המגוון מעמיס את ההוצאות הקבועות של המפעל על היקף מכירות קטן יותר, מה שמקפיץ את הוצאות התפעול. כך, שרצף העלאות המחירים שביצעה החברה, וחזרת המפעל שהושבת במחצית השנייה של 2022, אפשרו לבאב"ד להציג עלייה במכירות, אך את הרבעון החולף חתמה פעילות תענוג והנאה, שכוללת גם את החטיפים המלוחים הרווחיים, בהפסד של 12 מיליון שקל, מה שעלול להצביע על כך שהפסדי הממתקים גבוהים יותר.
אסטרטגיה חדשה
באב"ד לא עצר בקיצוץ פעילות הממתקים, אלא הוביל לאסטרטגיה חדשה, המבוססת על החלטה לצאת מפעילויות שאינן מציגות צמיחה שנתית של 4%־5%, ואינן מניבות רווחיות תפעולית של לפחות 10%. בהתאם, נמכרה פעילות הירקות הטריים בברור חייל והועמדו למכירה גם יד מרדכי ורשת קפה עלית. על פי אותה אסטרטגיה, צפוייה להימכר גם אימפריית החומוס שהקימה החברה בארה"ב, ושעברה בשנים האחרונות משבר קשה בעקבות זיהום סלמונלה במפעל, ממנו לא התאוששה. זאת לאחר סגירת פעילות החומוס באירופה, ומכירת פעילות הקפה בסרביה.
העלאות המחירים שביצעה שטראוס מאז מינויו של באב"ד, אמנם סייעו לשפר את הרווחיות הגולמית של הקבוצה, אלא שזו, הסתכמה ב-2023 ב-32.1% מהמכירות. מדובר בשיפור ביחס לשנת המשבר אז עמדה הרווחיות על 29.8%, אלא שביחס לרווחיות הגולמית ב-2021 (36.9%) ו-2020 (38.7%) שקדמו למשבר ואפיינו את החברה לאורך שנים, מדובר ברווחיות נמוכה שאינה מאפיינת חברות מותגים.
בתנאי התגמול כפי שאושרו עם מינויו, זכאי באב"ד גם לתמריץ שנתי של עד 2.5 מיליון שקל, המבוסס על מידת העמידה ביעדים פיננסיים, עמידה ביעדי התכנית האסטרטגית, תשואת מחיר מניה ועוד.
התוצאות העגומות בשנת 2023 הובילו את החברה להעניק לו מענק בשיקול דעת בגובה של 450 אלף שקל, "בהתחשב בתרומתו של המנכ"ל לחברה".
כעת, נראה כי אותו שיקול דעת נעדר מהחלטת הדירקטוריון הנוכחית, והגופים המוסדיים ובראשם כלל ביטוח (5.5%, המוסדי עם שיעור ההחזקה הגדול בחברה), אלו הם שיצטרכו להכריע האם באב"ד יקבל את התגמול המוצע, שכן בכל הנוגע לתגמול למנכ"ל יש צורך בקבלת רוב מבין בעלי מניות המיעוט, כלומר הגופים המוסדיים.