יבואניות החשמל הבינוניות מתקשות למכור - והמלאי גדל
יבואניות החשמל הבינוניות מתקשות למכור - והמלאי גדל
הריבית והאינפלציה הגבוהה צמצמו את הביקושים למותגים שמייבאת ברימאג - קנווד, אל.ג'י, בקו ועוד. החברה עברה להפסד רבעוני ורומזת על העלאות מחירים בהמשך; גם היבואנית ראלקו נפגעה והיא הציגה ירידה של 31% ברווח ל-6 מיליון שקל
יבואניות מוצרי החשמל ברימאג וראלקו מסכמות רבעון מאתגר במיוחד, מול אינפלציה גבוהה וריבית מטפסת, שהובילו להתייקרות המוצרים ולירידה בביקושים - ובתקופה של מלאי גדול שנצבר במחסנים. ברימאג אף רומזת כי היא עשויה לגלגל את העלויות לצרכנים.
ברימאג מציינת כי השפעת הריבית הגבוהה של בנק ישראל (עומדת כעת על 4.75%) על התוצאות עמדה על 3 מיליון שקל - הוצאות המימון עמדו על 4.5 מיליון שקל - וכי היא בוחנת דרכים לקזז את ההוצאה העתידית הצפויה על הריבית, בין היתר באמצעות העלאת מחירים.
לברימאג יש התחייבויות לבנקים בהיקף של 143 מיליון שקל בריבית משתנה לא צמודה, והתחייבות של 67 מיליון שקל נוספים בריבית קבועה לא צמודה. "ככל שרמת הריבית תשאר בשיעור דומה, או גבוה מהשיעור הקיים, וככל שהיקף האשראי של הקבוצה יהיה דומה או גבוה מההיקף הקיים, הקבוצה מעריכה כי הוצאות המימון בגין היקף אשראי זה, עלול להשפיע באופן מהותי על תוצאות הקבוצה. הקבוצה שוקלת ובוחנת מספר דרכים להתמודדות עם שיעורי הריבית, לרבות צמצום בהוצאות שוטפות, אימות וביצוע של פעולות התייעלות שונות, עדכון מחירי מוצרים וכיוצ"ב".
גם דמי השכירות שמשלמת החברה על המרלו"גים והמשרדים הושפעו מעליית מדד המחירים לצרכן שעלה ב-2% מתחילת השנה, אף שההשפעה לא היתה מהותית.
לא רק הריבית הקשתה על יבואניות מוצרי החשמל, אלא גם כמות המלאי שלא נמכר וייקר את עלויות האחסנה. בתקופת הקורונה הסתערו הקונים על חנויות מוצרי החשמל לשדרוג הפעילות בבית. היבואניות שחששו מחידוש השיבושים בשרשרת האספקה ומעלייה במחירי ההובלה הצטיידו גם במהלך 2022 בסחורה, ובכמויות גדולות. עם סיום הסגרים ופתיחת השמיים ומקומות הבילוי, יצאו האזרחים מהבתים, ובמקביל צמצמו משמעותית את הרכישות. המלאי שנותר במחסנים הלך וגדל והכביד עוד יותר על תוצאות היבואניות ברבעון הראשון.
המלאי של ברימאג עלה בסוף הרבעון הראשון ל-175 מיליון שקל לעומת מלאי בהיקף 162 מיליון שקל ברבעון הראשון 2022. החברה מייבאת את מותגי החשמל LG, בקו, דלונגי, קנווד והיא מחזיקה 50% מפעילות ישפאר יבואנית סוני. ברבעון הראשון של השנה מכירות החברה היו נמוכות ב-10.5 מיליון שקל בתחום מוצרי החשמל, והכנסות הקבוצה ירדו ב-7.7% והסתכמו ב-128 מיליון שקל.
ברימאג התמודדה לא רק עם פגיעה במכירות אלא גם עם עלית מחירים מצד הספקיות שלה בעולם. עוד נפגעה החברה משער הדולר וממחירי ההובלה הגבוהים (לפני הירידות החזקות של החודשים האחרונים), ועם עלויות אחסנה גבוהות של סחורה שלא נמכרה. אלה באו לידי ביטוי בירידה של 37.5% ברווח הגולמי וקיטון בשיעור הרווח ל-20%, לעומת 29.5% ברבעון המקביל. ברימאג רשמה ברבעון הפסד תפעולי של כ-400 אלף שקל ועברה להפסד של 1.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל ברבעון המקבילץ
יבואנית מוצרי החשמל ראלקו, שמייבאת את שארפ, בלומברג, גרונדיג וזנוסי, התמודדה גם היא עם צניחה ברווחים ברבעון הראשון וסבלה מאותם סימפטומים שהכבידו על ברימאג. הריבית ייקרה את הוצאות המימון של ראלקו ב-90% והן הסתכמו ב-1.6 מיליון שקל.
המלאי של יבואנית מוצרי החשמל זינק בסוף הרבעון הראשון של השנה ל-70 מיליון שקל, לעומת 46 מיליון בסוף הרבעון הראשון של 2022. ראלקו רכשה בתחילת השנה מלאי שייקר לה את עלות המכירות ב-780 אלף שקל, בין היתר בשל עליית שער הדולר. למרות שהחברה התחמשה כבר בתחילת השנה עם מלאי גבוה, המכירות שלה היו נמוכות ב-3% ביחס לרבעון המקביל ועמדו על 75 מיליון שקל, וההאטה במכירות השפיעה לשלילה על עלויות אחסון הסחורה.
החולשה והעליה בעלות המכר פגעו ברווח הגולמי של החברה שירד ב-15% ל-19.6 מיליון שקל. ראלקו הקטינה את הוצאות הפרסום שלה ברבעון ב-4% אך זה לא מנע את ההשפעות השליליות שלא הירידה במכירות והעלות שלהן. הרווח התפעולי של החברה ירד ב- 25% ל-9 מיליון שקל ובשורה תחתונה צנח הרווח הנקי של ראלקו ב- 31% והסתכם ב- 6 מיליון שקל.