סגור

נסיגה חדה בשקל בפתח שבוע המט"ח: הדולר מזנק ל-3.714 שקלים, היורו ל-4.112

לאחר נתוני התוצר החלשים שפורסמו אתמול והדיווחים על צמצום הסיכויים להתקדמות בשיחות על הפסקת אש: הדולר עולה מ-3.683 היציג שנקבע בשישי, היורו עולה מ-4.047 היציג; במקביל, הדולר מאבד גובה בשווקים העולמיים - נחלש ב-0.8% ביפן, ל-146.3 ין 

הדולר והיורו מתחזקים בשוק המקומי לאחר נתוני התוצר החלשים שפורסמו אתמול והדיווחים על צמצום הסיכויים להתקדמות בשיחות על הפסקת אש.
הדולר מזנק ל-3.714 שקלים, מ-3.683 היציג שנקבע בשישי, היורו עולה ל-4.112 מ-4.047 היציג.
בשווקים העולמיים, הדולר אינדקס יורד ב-0.5% ל-101.82 נקודות; היורו עולה בשיעור קל של עד 0.4% ונסחר ב-1.106 דולר; ביפן הדולר נחלש ב-0.8% לסביבת 146.5 ין.
ברקע למסחר, נתוני הצמיחה החלשים מאד שפורסמו אתמול, לפיהם כלכלת ישראל התרחבה ב-0.3% בלבד ברבעון השני, וב-1.2% בקצב שנתי - מול תחזיות לקצב שנתי של 4.4%.
כלכלני לידר בראשות יונתן כץ מציינים בסקירה השבועית כי מדד המחירים לצרכן שפורסם בחמישי בערב (עלייה חודשית של 0.6% ואינפלציה שנתית של 3.2%) מעיד על האצה באינפלציה, הן ברמת השירותים והן במחירי המוצרים. "אנו צופים אינפלציה של 3.1% בשנה הקרובה, בין היתר בהשפעת צעדי מיסוי, מעבר להעלאת המע"מ", אומרים בלידר.
"סביבת האינפלציה בישראל מושפעת ותושפע מהמדיניות הפיסקאלית המרחיבה, משוק העבודה ההדוק ומהעלייה המתחזקת במחירי השכירות", מציינים עוד בלידר, ומדגישים כי "הנעלם הגדול הוא השקל, שעשוי להתחזק אם תושג רגיעה".
עמדה דומה עולה מדברי אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב. "אף שמדד המחירים עלה בהתאם לתחזית, הרכב השינויים משקף שסביבת האינפלציה עלתה יותר ממה שציפינו. קצב האינפלציה צפוי להישאר גם בחודשים הבאים מעל 3%".
לדבריו, חוסר הוודאות ביחס לאינפלציה בשנה הקרובה גבוה במיוחד. "הרעה ביטחונית צפויה להוביל לירידה בביקושים ובאינפלציה בזמן שבנק ישראל צפוי למנוע היחלשות יתר של השקל. הפסקת אש עשויה להגביר ביקושים מצד אחד, אך מנגד לחזק את השקל ולשחרר חסמים רבים בצד ההיצע".
זבז'ינסקי מדגיש כי "עלייה באינפלציה מעל הגבול העליון של היעד והישארותה הצפויה מחוץ ליעד מוריד את הסיכוי להפחתת ריבית בנק ישראל בחודשים הקרובים. אנו מעלים את התחזית לריבית בעוד שנה ל-4.0%-4.25%".
משקיעי המט"ח בעולם ממתינים השבוע לוועידת הנגידים השנתית בג'קסון הול, שתיפתח ביום חמישי – ובעיקר לנאומו של יו"ר הפד ג'רום פאוול, ביום שישי בערב. פאוול צפוי לאשש את התחזיות להורדת ריבית בישיבת הפד הקרובה של 18 בספטמבר, ועשוי להציג את הערכותיו לקראת הישיבות הבאות (7 בנובמבר ב-18 בדצמבר).