סגור
מימין בעל השליטה באל על קני רוזנברג ויו"ר אלייד איציק סוארי
מימין: בעל השליטה באל על קני רוזנברג ויו"ר אלייד איציק סוארי. בונים על סינרגיה (מקור: Centers Health Care / צילום: עמית שעל)

בלעדי
לא רק אל על: קני רוזנברג לוטש עיניים גם לדואר ישראל

בעל השליטה בחברת התעופה בוחן התמודדות במכרז להפרטת הדואר. חרף ההפסדים הכבדים בשנים האחרונות, לכנס המשקיעים שנערך אתמול הגיעו נציגי משפחת לבנת, אלייד, מוטי בן־משה ודוד פורר. המדינה מעריכה שניתן יהיה למכור במיליארד שקל לפחות

הפרטת דואר ישראל יצאה אתמול לדרך במפגש שערכה החברה ורשות החברות עם שורה של גורמים עסקיים שמתעניינים ברכישת הדואר. הפגישה התקיימה במרכז של הדואר במודיעין.
למרות שהדואר היא חברה שמציגה הפסדים עמוקים בשנים האחרונות, היא זוכה להתעניינות מצד שחקנים גדולים במשק המקומי, הן בשל הליך ההבראה שמתבצע בה בשנה האחרונה, ובעיקר בשל המותג החזק שלה והפריחה של תחום המשלוחים, שנהנה מרוח גבית מהשגשוג של האי־קומרס.
ל"כלכליסט" נודע שעל המתעניינים ברכישת הדואר נמנה בעל השליטה בחברת התעופה אל על קני רוזנברג (48%), יחד עם שותפו דריל האגלר. השניים בוחנים את ההתמודות במכרז באמצעות הנציג של רוזנברג בישראל, עמיקם בן־צבי, שמכהן כיו"ר אל על, והם רואים ברכישת הדואר עסקה עם פוטנציאל לסינרגיה גבוהה עם אל על.
אם רוזנברג אכן יגש למכרז וגם יזכה בו, הרי שזה יהיה הנכס השני בישראל שהוא רוכש במעורבות של המדינה. גם את השליטה באל על, שרכש בסוף 2020, הוא רכש במסגרת הליך של הסדר חוב שגם בו הייתה מעורבת המדינה, שהזרימה כספים לחברת התעופה. מה שעשוי להפריע לרוזנברג הוא תביעה אזרחית שהגישה נגדו ונגד שותפו מדינת ניו יורק בטענה להונאה פדרלית. אם הוא יורשע, הדבר עשוי לאתגר גם את היתר השליטה שלו באל על.
עוד גופים שמתעניינים בדואר, ששמותיהם נחשפו ב"כלכליסט" ונציגיהם נכחו בכנס הם חברת השילוח UPS של משפחת לבנת; אלייד, שמובילים יצחק סוארי ובנו גארי; רבוע כחול שבשליטת מוטי בן־משה; דלק ישראל שבשליטת אבי לוי; אוברסיז שבשליטת עודד פלר; חברת השילוח אוריין של חן למדן; רמי לוי, בעל השליטה ברשת הקמעונאות הנושאת את שמו; עודד פורר, בעלי ניאופארם, שהוא גם מבעלי השליטה בבזק ובעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן מבנה, שמוביל את המהלך באמצעות הבנים שלו טל (יו"ר מבנה) ורן (דירקטור בבזק); מילגם של האחים וייל; קרן ההשקעות פורטיסימו; ויעקב לוקסנבורג (לוקסי), בעל השליטה בלפידות קפיטל.
גם נציגי זרועות ההשקעה הריאליות של הבנקים - פועלים אקוויטי, לאומי פרטנרס ודיסקונט קפיטל - נכחו, אך הם צפויים לחבור לגופים אחרים בהתמודדות. את ההפרטה, שמובילה רשות החברות בניהול מיכל רוזנבוים, מלווה בנק רוטשילד.
שר התקשורת שלמה קרעי והשר הממונה על רשות החברות דוד אמסלם התחייבו בפני שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא להפריע למהלך ההפרטה. מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר התחייב בפני הנוכחים, שהביעו דאגה מהמהלכים האחרונים, בהם ההחלטה על הדחת היו"ר מישאל וקנין, שהדבר אכן יהיה כך.
מי שיבחרו לגשת למכרז יצטרכו להציג הון עצמי מינימלי של חצי מיליארד שקל או מחזור של מעל מיליארד שקל בשנה. הגופים שיעברו את המיון הראשוני, שיכלול בדיקה של הסיכוי לקבל אישורים רגולטוריים לרכישה, יוכלו להיכנס לחדר המידע לאחר שיפקידו 3 מיליון שקל. בינואר המתמודדים יגישו הצעות מחייבות ויידרשו להפקיד 30 מיליון שקל שיוחזרו לכל מי שלא יזכה במכרז.
לפי ההערכות, הדואד ימכר תמורת כמיליארד שקל ומעלה. לחברה יש גירעון של 800 מיליון שקל והמדינה התחייבה להפוך את החוב של החברה להון עוד לפני ההפרטה. זאת לאחר שהשקיעה 1.7 מיליארד שקל בתוכנית ההבראה של החברה במשך השנה וחצי האחרונות. מי שירכוש את הדואר יהיה מחוייב למנות שני נציגי עובדים לדירקטוריון ולא למכור את החברה במשך 3-5 שנים.
לחברת הדואר יש שני תחומי פעילות מרכזיים. הראשון הוא בנק הדואר, שלו מיליון לקוחות פעילים, מתוכם 600 אלף בעלי חשבונות עו"ש. הבנק לא יכול לקבל פיקדונות ולהציע אשראי ללקוחות כי אין לו רישיון בנקאי מסחרי. הוא בעל דומיננטיות במגזר הערבי. הפעילות השנייה היא פעילות השילוח, שחולשת על 63% מהשוק שבו הדואר הוא מונופול.
לדואר יש הסכמי סחר עם ענקיות בינלאומיות, בראשן אמזון. הפעילות הזו נשענת בעיקר על אי־קומרס, בעוד פעילות הדיוור המסורתי מסבה לדואר הפסדים של כ־150 מיליון שקל בשנה. כמו כן, לדואר יש גם נדל"ן במרכזי הערים בדמות 278 סניפים בשווי של 600 מיליון שקל.