סגור

רווחי שיא לתע"א. המנכ"ל: "המכירות לאוקראינה בהקפאה, אבל יש פניות מאירופה"

התעשייה האווירית רשמה ב-2021 שיאים במכירות וברווח, אך חטיבת התעופה ממשיכה להפסיד; המנכ"ל בועז לוי לכלכליסט: "הלקחים הראשונים מהמלחמה באוקראינה הם הצורך במערכות הגנה אווירית ובלוויניות. חטיבת התעופה תחזור לרווחיות בקרוב. חייבים לשמר את תע"א כחברה אחת"

התעשייה האווירית מציגה רווחי שיא ל-2021, בזכות מכירות החטיבות הצבאיות שלה, ותוך המשך ההפסדים של חטיבת התעופה. זאת כשברקע ההכרזות באירופה על הגדלת תקציבי הביטחון בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה צפויים להיתרגם להזמנות חדשות ליצרנית מערכות הלחימה הישראלית.
תחת ניהולו של בועז לוי, המנכ"ל ששר הביטחון בני גנץ סירב במשך יותר משנה לאשר את מינויו, ובשנה שבה התנהלה החברה ברובה ללא יו"ר קבוע עד למינוי עמיר פרץ לתפקיד, הגדילה החברה את הרווח הנקי שלה ב-11% ל-148 מיליון דולר, ואת המכירות ב-7% ל-4.5 מיליארד דולר, הגבוהים שלה ביותר אי פעם. צבר ההזמנות גדל ב-6.4% ל-13.4 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
מימין בועז לוי בני גנץ ו עמיר פרץ ב תעשייה האווירית
מימין בועז לוי בני גנץ ו עמיר פרץ ב תעשייה האווירית
מימין: בועז לוי, בני גנץ ועמיר פרץ בכניסה למטה התעשייה האווירית
עיקר השיפור בתוצאות נבע מפעילות החטיבות הצבאיות, שהמכירות שלהן עלו ב-10% ל-3.9 מיליארד דולר, בזמן שחטיבת התעופה, שעוסקת בעיקר בתחזוקת מטוסים, הסבת מטוסי נוסעים למטען וייצור מטוס המנהלים גאלפסטרים G280, רשמה צמיחה של אחוז בודד עם ההתאוששות מהשפעות הקורונה, ל-1.2 מיליארד דולר.
בהתאם רשמו החטיבות הצבאיות, שכוללות את חטיבת הטילים והחלל ואת אלתא, עלייה של 8% ברווח הנקי ל-268 מיליון דולר. ההפסד הנקי של חטיבת תעופה הסתכם בכ-27 מיליון דולר, שיפור קל לעומת הפסד של כ-32 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2020. חלקו של הייצור במכירות החברה גדל ל-72% מ-71%.
"זאת הייתה שנה מעולה לתעשייה האווירית. מעבר לעלייה במכירות וברווחיות, בלט הזינוק בהתקשרויות החדשות השנה, מ-3.6 מיליארד דולר ב-2020 ל-5.2 מיליארד דולר ב-2021, מחציתן ברבעון האחרון", אמר בועז לוי לכלכליסט.
אם הייתי מנכ"ל שהציג תוצאות כאלה הייתי רץ להנפיק.
"האמת, גם אני. אני משוכנע שתהיה הנפקה. כל הגורמים תומכים בכך וגם שר הביטחון שביקר כאן אתמול ושוחחנו על כך. יש עוד תהליכים שאנחנו צריכים לעבור וכולי תקווה שזה יקרה עוד השנה".
על רקע הפרסום בכלכליסט כי שר האוצר אביגדור ליברמן מבקש למנות את איל אייזנברג ליו"ר אלתא, אמר לוי כי "הכוח של התעשייה האווירית הוא הסינרגיה בין החטיבות, לשלב בין חטיבות הטילים, התעופה ואלתא לעסקאות גדולות ורווחיות. חובה לשמר את התעשייה האווירית כחברה אחת. אבל ההחלטה הסופית היא של שני השרים".
מהם הלקחים הראשונים שאתה מזהה מהמלחמה באוקראינה?
"מערכות הגנה אווירית הן הדבר הבולט והנדרש, וגם לוויינות. המלחמה באוקראינה החישה לכל הנוגעים דבר את הצורך בקבלת תמונה באיכות גבוהה ובלוח זמנים קצר משדה הקרב, ואת זה אפשר לעשות רק מהחלל, בשילוב של בינה מלאכותית לטובת פענוח מהיר של התמונות עוד לפני שהן משודרות לקרקע. שדה הקרב הוא כבר לא המלחמה הקלאסית, באותו אזור פועלים כוחות צבא, כוחות הצלה ואזרחים מעורבים".
2 צפייה בגלריה
לווינים לוויין של התעשייה האווירית
לווינים לוויין של התעשייה האווירית
לווינים של התעשייה האווירית
(התעשייה האווירית)
אתם כבר מקבלים פניות מאירופה בעקבות המלחמה?
"אנחנו נמצאים בשווקים האלה ומקבלים פניות. העבודה מול אוקראינה נמצאת בהקפאה לפי החלטות משרד הביטחון והממשלה, אבל כבר בשנה האחרונה דיווחנו על שורה של עסקאות משמעותיות באירופה. מכ"מים לגרמניה, מערכות תקיפה ימית לאסטוניה, רשמנו עסקאות חדשות עם בריטניה. איו לי ספק שהפעילות שלנו מול גרמניה תתעצם, אנחנו מעצמה בדיוק בתחומים המבוקשים כעת".
מתי יהיה שיפור בתוצאות של חטיבת התעופה?
"קווי ההסבות למטוסי מטען בחטיבה מלאים, פעילות אחזקת מטוסי הנוסעים חוזרת לעצמה לאחר משבר הקורונה ואנחנו עובדים על התייעלות בייצור מטוס המנהלים G280 אצלנו ומול גאלפסטרים השותפה שלנו. בקרוב החטיבה תעבור לרווח".
עמיר פרץ, יו"ר התעשייה האווירית, אמר כי: "למרות התוצאות החיוביות, יש לנו עוד דרך ארוכה ואנו נשאף להגיע לתוצאות שיציבו אותנו בשורה אחת מול תוצאות רווח של חברות ביטחוניות אחרות בארץ ובעולם. המשימה הנוספת המונחת לפתחינו היא ההנפקה, שכידוע אישור החיסיון ממתין על שולחן המשנה ליועמ”ש ולחתימתו. נהיה ערוכים כך שמיד עם קבלת האישור נוכל לצאת לדרך ולבצע אותה במהירות האפשרית".