סגור

בלעדי
דן וסמלת ישקיעו 50 מיליון שקל בהקמת קרן לתחבורה חכמה

הקרן, שתיקרא מוביליטק קפיטל, תגייס עוד 100 מיליון שקל ממוסדיים. לפני שנה ביקשה דן להנפיק שותפות, שבראשה אמורים היו לעמוד אותם בעלי תפקידים שיעמדו בראש הקרן החדשה, אך ההנפקה לא יצאה לפועל

טסט שני: קבוצת התחבורה דן חוברת ליבואנית רכבי פיאט ואלפא רומיאו סמלת, שבשליטת משפחת לוי. ביחד הן יקימו קרן להשקעות בתחבורה חכמה בשם מוביליטק קפיטל. דן וסמלת ישקיעו 50 מיליון שקל — 50% כ"א, והקרן תגייס 100 מיליון שקל מהמוסדיים. ההשקעות ייעשו בתחומי התחבורה החכמה והאנרגיה לתחבורה, שישמשו כעוגנים האסטרטגיים והפיננסיים של הקרן.


הצעד מגיע שנה לאחר שדן ביקשה להנפיק שותפות מו"פ בשם דן מוביליטק, שבראשה אמור היה לעמוד אלון אגינסקי, שיכהן כנשיא הקרן הנוכחית. דן מוביליטק ביקשה לגייס 36 מיליון שקל בהנפקה ראשונית לציבור, ומתוכה התחייבה דן לרכוש 20%, אך ההנפקה לא יצאה לפועל. מעבר לכך, רבות משותפויות המו"פ שנכנסו לבורסה, התגלו ככישלון צורב. חלק ניכר מהשותפויות שהונפקו בשנתיים האחרונות רשמו תשואה דו־ספרתית שלילית מאז ההנפקה, כגון סמארט אגרו, שירדה מאז ההנפקה באוקטובר 2020 ב־76%, או שותפות ביג־טק 50 שאיבדה 54% מאז ההנפקה לפני שנה.

1 צפייה בגלריה
מימין שי פלדמן מנכ"ל קבוצת סמל"ת ו אופיר קרני מנכ"ל קבוצת התחבורה דן
מימין שי פלדמן מנכ"ל קבוצת סמל"ת ו אופיר קרני מנכ"ל קבוצת התחבורה דן
מימין: שי פלדמן מנכ"ל קבוצת סמלת ואופיר קרני מנכ"ל קבוצת התחבורה דן
(צילומים: עמית שעל, יונתן בלום)

קרן מוביליטק קפיטל תשקיע בסטארט־אפים טכנולוגיים בתחומי תחבורה חכמה, אנרגיה, תחבורה שיתופית, מיקרו מוביליטי ועוד. הקרן ביצעה שתי השקעות שאותן אינה מפרטת. הקרן תנוהל על ידי שלושה בכירים שצברו ניסיון בתחום והיו אמורים לעמוד בראש שותפות המחקר והפיתוח שתכננה דן להנפיק.
אלון אגינסקי ישמש בתור נשיא ושותף במוביליטק קפיטל, והיה אמור לכהן כיו"ר שותפות המו"פ. לאגינסקי רקע ביזמות, ניהול ומכירת חברות. עם האקזיטים של אגינסקי נמנית חברת הסייבר סיוידיה (cVidya), שאותה הקים ומכר לאמדוקס לפני שבע שנים תמורת 30 מיליון דולר. בכיר נוסף הוא מני מאור, שישמש כשותף מנהל בקרן, והיה אמור לכהן כמנכ"ל שותפות המו"פ הקודמת. מאור שימש עד לאחרונה כמנכ"ל זרוע השקעות הסיד של ג'נרל אלקטריק ויו"ר בכמה חברות הזנק מתחומי האנרגיה והתחבורה. עוד שותפה היא אורלי גרופר, שעד לאחרונה שימשה כמנכ״לית אקומושן, גוף ללא מטרות רווח שהוקם לפני כעשור, ומעודד שיתוף בסגנון קוד פתוח של חדשנות בתחום התחבורה. גרופר, יזמת בעברה, אמורה היתה לכהן כסמנכ"לית האסטרטגיה של השותפות שלא הונפקה לבסוף.
אגינסקי אמר אתמול כי "ביצענו שתי השקעות ואנחנו ממשיכים לחפש את היוניקורנים הבאים בתחום המוביליטי. בחנו קרוב ל־100 חברות ובקרוב נכריז על השקעות חדשות".
אופיר קרני, מנכ״ל קבוצת התחבורה דן, אמר כי "השקעה בטכנולוגיות חדשות, שמתכתבות עם ליבת העשייה של דן, תביא בשורה לתחום שנמצא בקצב צמיחה מהיר". שי פלדמן, מנכ״ל קבוצת סמלת, הוסיף כי "בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית בהיקפי הפעילות של חברות טכנולוגיה מתחום האוטוטק בעולם. חברות האוטו־טק הישראלי תופסות מקום מכריע במגמה זו והן כבר היום משפיעות על עתיד שוק הרכב העולמי".
דן כבר מושקעת בחברה בולטת בתחום התחבורה החכמה — אלקטריאון, המפתחת כביש חשמלי שמסוגל להטעין את הרכבים הנעים עליו באופן אלחוטי. לדן תחבורה 5.25% ממניות אלקטריאון, שמוערכות בשווי של 92.6 מיליון שקל נכון לאתמול. אלקטריאון מוזגה לשלד בורסאי ב־2018, כשדן שותפה מתחילת חייה הציבוריים. בפרק הזמן הזה רשמה המניה של אלקטריאון תשואה של 249%. סמלת היא חברה פרטית המעסיקה 350 עובדים ומייבאת מגוון מותגי רכב, בהם פרארי ומזראטי. החברה נמצאת כאמור בשליטת משפחת לוי. אבי המשפחה, מיכאל לוי, מכר את חטיבת תרכובות הפלסטיק של חברת נילית שבשליטתו לפני שש שנים תמורת 230 מיליון דולר לתאגיד אמריקאי. בנו, עומר, מונה ליו"ר סמלת באוקטובר 2019.
הקרן שהוקמה אינה הראשונה בתחום בישראל. בין הקרנות בארץ נמצאת מניב מוביליטי, שהוקמה ב־2017 ומנוהלת על ידי מייקל גרנוף. מניב מוביליטי מושקעת ב־33 חברות, בהן אוטונומו, שמוזגה עם ספאק לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר בפברואר 2021. קרן אחרת היא מוביליון, שהוקמה ב־2019 על ידי אבי פלדמן, שכיהן בעבר כמנכ"ל קפיטל נייצ'ר, וקבוצת זבידה העוסקת ביבוא חלקי רכב. באוקטובר 2019 הקרן גייסה 30 מיליון דולר להשקעה בתחבורה חכמה.