סגור
וול סטריט דולרים ו יורו
השפעה ישירה של וול סטריט על היחלשות השקל מול המטבעות המובילים (צילומים: Shutterstock)

לאחר הנפילות בוול סטריט: הדולר מזנק ל-3.72 שקלים, היורו ל-4.11 שקלים

ירידות חדות נרשמו אמש בבורסות ניו יורק, וירידות נוספות היום בשלב החוזים; המטבע האמריקאי קופץ ב-1.3% מ-3.671 שקלים היציג אתמול, האירופאי מזנק ב-1.5% מ-4.052 שקלים; רונן מנחם מבנק מזרחי טפחות: "מורגשת עלייה כללית בשנאת הסיכון הגלובלית"

השקל נחלש אחרי הירידות החדות בוול סטריט אמש והמשך הנסיגה בשלב החוזים. הדולר קופץ ב-1.3% ל-3.72 שקלים מ-3.671 שקלים היציג אתמול, היורו מזנק ב-1.5% ל-4.11 שקלים מ-4.052 שקלים.
רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות: "ירידות בוול סטריט - ובמיוחד ירידות חדות כמו אתמול - מקטינות את החשיפה של הגופים המוסדיים לחו"ל מתחת לרף המוצהר על ידם. כדי לתקן זאת, עליהן להגדיל מחדש את החשיפה דרך מכירות שקלים ורכישת מניות/מדדי מניות בחו"ל. פעולה זו של מכירת השקל למעשה מאולצת ע"י גורם חיצוני (הירידות בחו"ל) וגוררת היחלשות של המטבע.
"וכששווקים בארה"ב עולים, במיוחד עליות חזקות, קורה תהליך הפוך: החשיפה לחו"ל נעשית גדולה מדי והגופים המקומיים צריכים במקרה זה לרכוש שקלים ולמכור מט"ח.
"יש להזכיר כי השקל תנודתי ואפילו תזזיתי בתקופה האחרונה והמנעד שלו די רחב. על פניו, הנתונים הכלכליים הפושרים בארה"ב יכולים לספק לשקל תמיכה, במיוחד אם הפד יתרגם אותם להורדת ריבית חדה יותר (1/2 אחוז) בהמשך החודש.
"גם ההתפתחויות החיובית בחזית הפיסקאלית המקומית אמורות לתמוך בו. מטבע מגיב חיובית למשק איתן, או למשק עם מדיניות פיסקאלית ברורה יותר. עם זאת, השקל מגיב במידה רבה לירידות השערים החדות שנרשמו אתמול בשוקי המניות בארה"ב ובעטיין מורגשת עלייה כללית בשנאת הסיכון הגלובלית. החוזים על שוקי ארה"ב מאותתים על המשך הירידות היום, מה שיכול להוות גורם נוסף להתחזקות השקל.
"גם סימנים לכך שבנק המרכזי של יפן אולי יעלה את הריבית שוב – מוקדם מאשר מאוחר – תורמת לשנאת הסיכון המוגדלת.
"במישור המקומי, חילוקי הדעות והאמוציות בקרב מקבלי ההחלטות בישראל, כפי שהתבטאו במסיבות העיתונאים של נתניהו, לפיד, גנץ ואיינזקוט לא מוסיפים שקט למערכת. בשוק גם חוששים כי נוכח מה שנראה כמו דרך ללא מוצא, המחאות החריפות תלכנה ותתרחבנה, מה שישפיע, בסופו של דבר, לרעה על פעילות המשק.
"בנוסף, אם הודעת השר סמוטריץ' על יעד גירעון תקציבי של 4% תמ"ג ל-2025 אמורה להפיג מהמתיחות לקראת ביקורה הקרוב של סוכנות הדירוג מודיס', הסלמה בשביתות ובמאבקים תשפיע לרעה על החלטת הדירוג ו"תמסמס" את הצעת האוצר.
"לכך יש להוסיף את סימני התחדשות החקיקה המשפטית, אמנם במתכונת רזה יותר, שכזכור בשנה שעברה גרמה לפיחות יתר של כ-10% בשער השקל כנגד הדולר.
"ואחרי כל זה יש לזכור: בחישוב שבועי פיחות השקל כנגד הדולר עומד על 0.4% בלבד ובחישוב חודשי השקל אף התחזק ב-2.8% כנגד הדולר. בתקופת כאלו עם הרבה רעשים, תנודתיות ושווקים עצבניים, חשוב לבחון את שערי החליפין בראייה ארוכה יותר לאו דווקא יומית, או תוך יומית".
יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו ניהול סיכונים פיננסים: "פעילות הגופים המוסדיים גוררת לביקושי מט"ח משמעותיים בשוק המט"ח המקומי ומביאה לפיחות השקל אל עבר רמת 3.7 שקל לדולר. "ירידות השערים החדות אמש בבורסות בארה"ב, יצרו לגופים הפיננסים פער בין היקף עסקאות הגידור לערך הנכסים, דבר שאילץ אותם לבצע התאמה מהירה בהיקף עסקאות הגידור.
"פעילות יצואנים הנדרשים לשקלים לתשלומי שכר ומיסים צפויה להמשיך ולהזרים מט"ח לשוק המקומי ולמתן את עודפי הביקוש. שוק המט"ח המקומי צפוי להמשיך ולהגיב ברגישות רבה, הן לנעשה בשוקי המניות הגלובליים והן לאירועים הביטחוניים בזירה המקומית, דבר המלמד על פוטנציאל תנודתיות גבוה ועל המשך רכבת ההרים".
אתמול התפרסמו נתוני מאקרו מאכזבים בארה"ב, המעוררים מחדש את החשש לנחיתה קשה, שגרמו לירידות החדות בוול סטריט ולהמשך הירידות בחוזים הבוקר: מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור עמד באוגוסט על 47.9 נקודות (קריאה מתחת ל-50 נק' משקפת האטה, ומעל צמיחה), הכלכלנים ציפו ל-48 נק', בהמשך לקריאה של 49.6 ביולי.
כמו כן, מדד ISM של סקטור הייצור עמד באוגוסט על 47.2 נקודות, התחזיות היו ל-47.5 נק', בהמשך לנתון של 46.8 ביולי.
בשישי הקרוב יתפרסמו נתוני התעסוקה והשכר הרשמיים של אוגוסט, כשהצפי הוא לעלייה חדה בתוספת המשרות החודשית, עלייה קלה בשכר הממוצע, וירידה ל-4.2% בשיעור האבטלה מ-4.3%.
סזאר פרז-רואיז, מנהל ההשקעות הראשי בבנק ניהול העושר פיקטה: "נתוני השכר ופתיחות המשרות בארה"ב השבוע יהיו קריטיים כדי להרגיע את השווקים שהכלכלה הגדולה בעולם נותרת במסלול לנחיתה רכה ואינה פונה למיתון.
"נתוני צמיחה ואינפלציה אחרונים הצביעו על סיכון נמוך יותר למיתון, והשווקים האמריקאים, שנסגרו ביום שני ליום העבודה, רואים השתתפות רחבה יותר והרחבה בביצועים.
"עם זאת, משתתפי השוק, אף על פי שהם מעודדים מהטון היוני של יו"ר הפד ג'רום פאוול בג'קסון הול, נמצאים כעת במצב של המתנה וצפייה. אנו צופים שהפד יבצע שלוש הורדות ריבית של 25 נקודות בסיס השנה, החל מהחודש הזה.
"תוצאות חלשות מקמעונאי אמריקאי גדול אחד ואזהרה מאחר שהצרכנים העניים יותר במצוקת מזומנים גוברת הדגישו את ההאטה בארה"ב. בטווח הבינוני, הדולר צפוי להיחלש. תוצאות חלשות של חברת מסחר אלקטרוני סינית הראו שהצרכנים הסינים גם הם מתקשים".