סגור
השמשות של גאוזי מאפשרות שליטה בכמות האור שחודר לרכב
השמשות של גאוזי מאפשרות שליטה בכמות האור שחודר לרכב

הנפקה מאכזבת בנאסד"ק ליצרנית הזכוכית החכמה הישראלית גאוזי

גייסה אמש 75 מיליון דולר בהנפקה ראשונית של מניותיה בנאסד"ק, המחיר למניה נקבע על 17 דולר - הרף התחתון של התמחור בהנפקה; שווי החברה עמד בהנפקה על 244 מיליון דולר לפני הכסף ו-319 מיליון דולר אחרי הכסף - החברה שאפה לשווי של 500 מיליון דולר; תיסחר תחת הסימול gauz

חברת הזכוכית החכמה גאוזי גייסה אמש 75 מיליון דולר בהנפקה ראשונית של מניותיה בנאסד"ק. המחיר למניה נקבע על 17 דולר, בעוד הרף התחתון של התמחור בהנפקה עמד על 17-19 דולר למניה.
שווי החברה עמד בהנפקה על 244 מיליון דולר לפני הכסף ו-319 מיליון דולר אחרי הכסף. גאוזי נאלצה להתפשר משמעותית על השווי למרות ששאפה לשווי של 500 מיליון דולר, וזאת מאחר שבקופתה נותרו בסוף הרבעון הראשון 4.2 מיליון דולר. קרן oic השקיעה 15 מיליון דולר בהנפקה. החברה תיסחר תחת הסימול gauz.
ב-11 לאפריל נודע לכלכליסט כי יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי בדרך להנפקה לפי שווי 500 מיליון דולר. זאת לאחר שהקפיאה ניסיון הנפקה בתחילת 2023 בשל הריבית הגבוהה, שייבשה את ההנפקות בוול סטריט. אולם מתחילת 2024 חלה התאוששות מסוימת, אף שבעיקר לגבי חברות טכנולוגיה גדולות.
גאוזי, הוקמה ב־2010 בידי אייל פסו, שמכהן כמנכ"ל; אדריאן לופר, שמשמש סמנכ"ל טכנולוגיות; ודימיטרי דוברנקו, המהנדס הראשי. החברה פיתחה זכוכית חכמה, שבעזרת אמצעים כימיים יכולה לשלוט בהארה ובהצללה של כלי תחבורה שונים. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת לשלוט ברמת ההצללה של הזכוכית — למשל, בכלי רכב או בבניינים. עם לקוחותיה נמנות יצרניות של שמשות לכלי רכב, יצרניות טלוויזיות ועוד, ובהן התאגיד הדרום־קוריאני LG, שנעזר בגאוזי לפיתוח מסך טלוויזיה שקוף; יצרניות הרכב ב.מ.וו, יונדאי — שגם השקיעה בחברה; מרצדס — שהיתה הראשונה לרכוש את המוצר של גאוזי; טקסס אינסטרומנט; ויצרנית המטוסים איירבוס.
החומרים שעליהם מתבססת טכנולוגיית ה־Light Controlled Glass של גאוזי הם שילוב של מוצקים מרחפים בנוזל וקריסטל נוזלי, והיא מאפשרת שליטה בכמות האור שחודר דרך כל אחד מחלונות הרכב, המבנה או המחיצה בבית. הטכנולוגיה מונעת סינוור, מאפשרת פרטיות במכונית ובחדרי הרחצה — ואפילו הפיכת דלת מקרר לשקופה.
ב-2022 רכשה גאוזי את חברת ויז'ן סיסטמס (Vision Systems) תמורת כ־60 מיליון דולר. החברה הצרפתית מתמחה בתחומי ה־ADAS (מערכות עזר מתקדמות לנהגים), ה־APAS (מערכות עזר מתקדמות לנוסעים) ומוצרי הצללה לתעשיות התעופה והרכב. לצורך הרכישה גייסה גאוזי סכום דומה משורה של משקיעים, בעיקר קרנות הון סיכון וקרנות השקעה פרטיות דוגמת קרן אייבקס, קרן Olive Tree, קרן 3A Capital, ועוד מספר קרנות. בסך הכל גייסה גאוזי עד היום כ־81.3 מיליון דולר בחמישה סבבים.
גאוזי מחזיקה במתקני ייצור בליון שבצרפת, בפלורידה, ארה"ב, בישראל ובגרמניה, ויש לה 14 משרדים בעולם. החברה מעסיקה 480 עובדים, מתוכם 180 הם עובדי ייצור. לחברה לקוחות באירופה, באמריקה ובאסיה, והיקף ההכנסות השנתי שלה מוערך בכ־100 מיליון דולר. בגאוזי סבורים כי שיתופי פעולה עם חברות בתחומים שבהם היא עדיין אינה פעילה יכולים לתרום לקפיצת מדרגה עסקית עבורה.
לגאוזי יש כמה מתחרות, ובראשן החברה האמריקאית View Inc, שהמוצר שלה מאפשר גם שליטה על כניסת חום לחללי מגורים, וכתוצאה מכך להגביר את היעילות האנרגטית של המבנים. הטכנולוגיה של View מאפשרת התאמה אוטומטית של גוני הזכוכית בחלונות חיצוניים.
מתחרה נוספת היא Saint-Gobain הצרפתית, שמפתחת זכוכית המשנה את העברת האור בתגובה למטען חשמלי ונחשבת מהדומיננטיות בתחום. מתחרה נוספת היא Ashai Glass היפנית, הפעילה גם היא בתחום הרכב.