סגור
סניף מקס סטוק 6.6.21
סניף מקס סטוק (צילום: אתר מקס סטוק)

רגע לפני כניסתה לאירופה: הכנסות מקס סטוק צמחו, אך הרווח צנח ברבע

עלייה בהוצאות תפעול ופחת תרמו לצניחת הרווח הנקי של מקס ברבעון השני ל-11 מיליון שקל; רשת מוצרי הדיסקאונט שבבעלות קרן אייפקס ואורי מקס מתרחבת לפורטוגל ולספרד, אחרי הסכם עם שותף מקומי שיהנה מ-25% מבעלות על רשת משותפת שיקימו יחד

רשת מקס סטוק מפרסמת הבוקר את התוצאות הכספיות לרבעון השני ומדווחת על חתימת הסכם רשמי לפתיחת חנויות בפורטוגל. החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד בהיקף 40 מיליון שקל.
הכנסות החברה ברבעון גדלו ב-13% כתוצאה מפתיחת סניפים חדשים ועלייה של כ-3% במכירות החנויות הזהות, והסתכמו ב-253 מיליון שקל. במחצית השנה ירדו המכירות בחנויות הזהות של מקס סטוק ב-4%.
חג הפסח שחל השנה ברבעון השני הגדיל את הסל הממוצע ב-32 החנויות שבבעלות החברה ב-8.4% וב-23 החנויות שבזכיינות ב-6%, וזאת לעומת תקופה מקבילה. מקס סטוק מונה 55 חנויות ומתחילת השנה פתחה שלוש חנויות חדשות בשדרות, נהריה ונוף הגליל ובנוסף החליפה מיקומים והגדילה שטחים בשתי חנויות בראשל"צ ובדימונה. במהלך השנה צפויה החברה לפתוח סניף בכפר סבא בשטח של 5800 מ"ר וחתמה על חוזים לפתיחת חנויות חדשות בבארות יצחק (3300 מ"ר) ובמישור אדומים (2000 מ"ר) שצפויות להפתח ברבעון הראשון לשנת 2023.
עיתוי חג הפסח סייע לחברה לשפר את הרווח הגולמי ב-16% ל-99 מיליון שקל ושיעורו מהמכירות עלה ל-ל-39.3% לעומת 83.3% ברבעון מקביל 2021. לצד זאת, זינקו הוצאות הוצאות המכירה והשיווק ב-29% ל-61 מיליון שקל כתוצאה מעליה בשכר העובדים במטה החברה, הוצאות שיווק, עלייה בתשלומי הארנונה ושכר עבודה של עובדים בסניפים החדשים.
עלייה בהוצאות תפעול והוצאות פחת פגעו ברווח התפעולי של מקס סטוק שירד ב-18% ל-25 מיליון שקל והשפיע לרעה על השורה התחתונה. הרווח הנקי לבעלי המניות צנח ב-24% ל-11 מיליון שקל.
בתקופת הקורונה הזמינה החברה מלאי גבוה מחשש לעיכוב בשרשרת האספקה, ובשל הצטיידות בהיקפי מלאי גדולים הקטינה החברה ברבעון הנוכחי את הזמנת כמויות המלאי מסין. כתוצאה מכך עלה תזרים המזומנים נטו מ-10 מיליון שקל ברבעון מקביל ל-56 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.
בתוך כך, הכריזה רשת מוצרי הדיסקאונט שבבעלות קרן אייפקס ואורי מקס על התרחבות לאירופה במהלך השנה הנוכחית. החברה חתמה על הסכם עם השותף המקומי שלה בפורטוגל, קבוצת פורטרה - Fortera Properties LDA, להקמת רשת חנויות מקס סטוק בספרד ופורטוגל.
הצדדים יקימו חברה משותפת בשליטת מקס סטוק אשר תחזיק ב-75% מהבעלות עליה ופורטרה ב-25%. החנויות הראשונות יפתחו בפורטוגל ולאחר מכן יחליטו הצדדים אם להרחיב את הפעילות לספרד. מקס תהיה זכאית למנות את רוב הדירקטורים בחברה המשותפת וכן את מנכ"ל החברה. פורטרה תעניק לחברה המשותפת תמיכה ניהולית, לרבות מו"מ על הסכמים מסחריים מטעם החברה המשותפת, היבטים משפטיים ורגולטוריים, אסטרטגיה, מס ושירותי הנהלת חשבונות.
המימון הראשוני שנדרש לעסקה עבור הקמה תחזוקה ותפעול החנויות מוערך ב-5 מיליון יורו שאת כולו למעשה תשלם מקס סטוק. חלקה של רשת הדיסקאונט במימון יעמוד על 87.5% וחלקה של פורטרה על 12.5%, אך מקס סטוק תעמיד לפורטרה הלוואה בסכום חלקה של פורטרה לטובת תשלום המימון הראשוני לחברה המשותפת. לאחר מכן ובהתאם להתפתחות הפעילות, תפנה החברה המשותפת לקבלת מימון ממקורות חיצוניים.
השוק הקמעונאי בפורטוגל, במוצרים שאינם מזון, ובתחומים בהם פועלת מקס סטוק מוערך בכ-12 מיליארד יורו. ההערכה היא שחנויות הדיסקאונט מהוות בין 15%-18% מכלל השוק בפורטוגל (מזון ומוצרי צריכה שאינם מזון) שיעור נמוך יחסית לממוצע באירופה, המאפשר, לדעתה של מקס סטוק, צמיחה וגידול.
מרבית הקניות בפורטוגל נעשות בחנויות פיזיות ולא באונליין. האוכלוסיה בפורטוגל מונה 10 מיליון איש. וספרד מהווה פוטנציאל התרחבות משמעותי נוסף על אותה שרשרת אספקה, כאשר האוכלוסייה בה מונה כ-47 מיליון תושבים ופוקדים אותה יותר מ-100 מיליון תיירים בשנה.
על פי מקס סטוק, שחקניות הדיסקאונט המשמעותיות באירופה טרם נכנסו לשוק בפורטוגל, וכיום היצע חנויות הדיסקאונט בפורטוגל נשלט בעיקר על ידי חנויות רחוב פרטיות, שאינן רשתות, בגדלים שונים, וזאת לצד רשתות מזון גדולות, המוכרות גם מוצרי נון פוד.