סגור
יצחק וייץ איציק וייץ מנכל קרסו
מנכ"ל קרסו מוטורס יצחק וייץ (צילום: עמית שעל)

קרסו מוטורס עקפה את התנגדות בעלי מניות המיעוט ואישרה למנכ"ל אופציות של 11.7 מיליון שקל

80% מבעלי מניות המיעוט בחברה התנגדו להקצאת האופציות שמצויות כבר כיום בתוך הכסף, ולהיקף התגמול הגבוה של המנכ"ל יצחק וייץ, אך החברה עקפה אותם ואישרה זאת. מאז הנפקת החברה ב-2011 וייץ קיבל שכר בעלות של 117 מיליון שקל, מהם 40 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות 

החלטות בעייתיות נוטות להיתקל בביקורת. ולכן קל יותר לדווח עליהן בזמן שכולם עסוקים בעניינים אחרים, בתקווה שלא ישימו לב.
אתמול (ג') בערב, לאחר סיום יום המסחר האחרון של השבוע, ובזמן שרוב אזרחי ישראל, התכוננו למתקפת הטילים האיראנית, בחרה קרסו מוטורס לדווח על החלטתה לעקוף את החלטת בעלי המניות של החברה, ולאשר בהחלטת "אובר-רולינג" את הקצאת האופציות עבור מנכ"ל החברה יצחק וייץ בשווי של 11.7 מיליון שקל.
הצעת יבואנית הרכב להקצות לוייץ את האופציות הועלתה להצבעת אספת בעלי המניות לפני כשבועיים, ולאישורה נדרש רוב מקרב בעלי מניות המיעוט שהשתתפו בהצבעה. אך 80% מהם, מרביתם גופים מוסדיים, התנגדו, וההצעה לא אושרה. אולם אתמול עשה דירקטוריון קרסו מוטורס שימוש בסמכות ה-"אובר-רולינג" שלו, ואישר את הקצאת האופציות בכל זאת.
בהצעתה המקורית להקצאת האופציות נימקה החברה את כוונתה: "כדי ליתן למנכ"ל כלים לפעול לשם השגת יעדי החברה והשאת רווחיה בראיה ארוכת טווח", והסבירה כי ההקצאה נעשית: "במטרה ליצור להם (למנכ"ל ולעובדים נוספים שיקבלו אופציות, א"פ) תמריץ לפעול להשאת רווחיה של החברה ולשתפם בהצלחתה ובהישגיה בעתיד".
אולם מחיר המימוש שנקבע, 18.21 שקל למניה, היה נמוך ב-7% משער המניה במועד ההחלטה על ההקצאה, וב-4% מהשער הנוכחי. משמע, שהאופציות כבר מצויות בתוך הכסף, וייץ יוכל ליהנות מרווח במימושן אף אם מחיר המניה לא יעלה עד למימוש. עניין זה מחליש את התמריץ להשאת הרווחים עבור בעלי המניות לטווח ארוך, והיווה את אחד הנימוקים להתנגדותם של הגופים המוסדיים בהצבעה.
התנגדות נוספת נסבה סביב תקופת ההבשלה של האופציות, מכיוון שמרביתן אמורות להבשיל בשנים הראשונות להקצאתן: 40% בעוד שנתיים, ו-45% בתום שלוש שנים. בעוד משך חייהן נקבע על שש שנים.
גם היקף התגמול הכולל של וייץ עורר התנגדות, מכיוון שהוא עולה באופן ניכר על הרף העליון מבין החברות והמנכ"לים שאליהם הושווה, ולאור העובדה שלרכיב המענק השנתי שלו לא נקבעה תקרה. כאשר בשלוש השנים האחרונות הוא קיבל שכר בעלות מצטברת של 40 מיליון שקל, מהם 28 מיליון שקל במענקים, ומאז הנפקת החברה ב-2011 עלות שכרו המצטברת מגיעה ל-117 מיליון שקל.
מעבר לכך, הצגת עלות שכרו השנתית הצפויה בעקבות ההקצאה הייתה חסרה, מכיוון שבקרסו מוטורס בחרו שלא לפרט בה את היקף המענק השנתי שיקבל. זאת, אף שחלק ממנו, כ-600 אלף שקל, מובטח ללא תלות בביצועים, ולמרות שבכל אחת מ-10 השנים האחרונות היה המענק השנתי הרכיב הגבוה ביותר מבין רכיבי עלות השכר של וייץ והגיע ליותר ממחציתה.
בנימוקיו להחלטת ה-"אובר-רולינג" טען הדירקטוריון כי תנאיו המוצעים של וייץ סבירים והוגנים, וזאת "בהתחשב בהיקף פעילות החברה, גודלה ואופייה, מצבה הכספי, יעדיה והאתגרים הניצבים בפניה, מורכבות תפקידיו של המנכ"ל ותנאי העסקתו הכוללים". אך לא הסביר כיצד חישב את סבירות התנאים בהתחשב במשתנים שהוזכרו.
הדירקטוריון קבע גם שהמוסדיים לא שקלו שיקולים ייחודיים לחברה בהתנגדותם, ו"לא ניתן משקל מתאים לנסיבותיה הספציפיות של החברה, לרבות מידת תרומתו ועשייתו של וייץ בחברה, רצונה לשמר אותו, והשלכות אי אישור התגמול ההוני למנכ"ל על יחסי העבודה בחברה".
בהקשר לכך שגובה המענק אינו מוגבל בתקרה טען הדירקטוריון כי "בשל הרווחיות הגבוהה בענף הרכב, ככלל, התגמולים למנהלים בכירים בחברות הפועלות בענף הרכב בישראל גבוהים בצורה משמעותית מהתגמולים לנושאי משרה בחברות ציבוריות, ואולם, ישנה הלימה בין המענק המשתנה של וייץ לבין רווחיותה של החברה". אך הטענה לא מסבירה מדוע על החברה להיבדל מחברות ציבוריות אחרות.
בקרסו מוטורס חזרו בנימוקי ה"אובר-רולינג" על כך ש"יש בכך (הקצאת האופציות, א"פ) כדי ליתן למנכ"ל כלים לפעול לשם השגת יעדי החברה והשאת רווחיה בשנים הקרובות". אך גם הפעם ההסבר לא מתמודד עם העובדה שהאופציות כבר מצויות בתוך הכסף – ומכך יעילותן ככלי להשאת הרווחים לבעלי המניות אינה מיטבית.
בחברה הדגישו כי תמיכת הדח"צים ורדה טריואקס ויקותיאל גביש בהחלטת ה"אובר רולינג" הגיעה לאחר ש"השתכנעו כי החלטתם לאשר, ועל אף התנגדותם של המוסדיים, הינה לטובת החברה לאחר בחינת נסיבותיה הייחודיות". הדגשה שנועדה להתכתב עם התנגדותם של המוסדיים בחודשים האחרונים להארכת כהונתם של דח"צים שתמכו ב"אובר-רולינג". כעת נותר לראות כיצד יצביעו המוסדיים בנוגע להארכת כהונתו של הדח"צ גביש, שתקופת כהונתו השנייה תסתיים בינואר.