סגור
ארובות של חברת החשמל תחנת הכוח אורות רבין ב חדרה
ארובות של חברת החשמל בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה (צילום: אלעד גרשגורן)

יותר מכפול מהצפי: חברת החשמל גייסה מהמוסדיים 3.4 מיליארד שקל באג"ח

תיכננה לגייס 1.5 מיליארד שקל; הסיבה לגיוס הגבוה היא ביקוש משמעותי כבר בשלב המוסדי שעמד על 4 מיליארד שקל; ההנפקה בוצעה ע"י הרחבת שתי סדרות, 34 ו-35, ודורגה בצורה גבוהה יחסית במידרוג ובמעלות S&P; שלב המכרז הציבורי בהפקת האג"ח צפוי להתחיל מחר

ביקושים גבוהים בהנפקת אג"ח של חברת החשמל: החברה השלימה גיוס של 3.4 מיליארד שקל, על אף שתיכננה לגייס 1.5 מיליארד שקל בלבד. הסיבה לגיוס הגבוה היא ביקוש משמעותי כבר בשלב המוסדי שעמד על 4 מיליארד שקל.
על אף שההנפקה קיבלה דירוג, בחברת החשמל הקדימו את הנפקת האג"ח במספר חודשים, בין היתר בשל החשש מהורדת דירוג נוספת למדינה שתוביל לפגיעה ביכולת של החברה לגייס מימון, או לפחות תייקר את הריבית שתידרש החברה לשלם.
ההנפקה דורגה בצורה גבוהה יחסית: במידרוג, ההנפקה דורגה Aa1.il. במעלות S&P דורגה ההנפקה 'ilAAA'.
במעלות S&P ציינו את החשש מהתרחבות המלחמה ובהשפעה שלה על שוק ההון בישראל: "נציין כי קיימת אי ודאות רבה לגבי היקף המלחמה בישראל, משכה והשלכותיה. התרחבות העימות לחזיתות נוספות, אם תקרה, עלולה להגביר משמעותית את הסיכון לפגיעה באינדיקטורים המקרו-כלכליים בישראל ואת התנודתיות בשוק ההון. כבר כעת קיים חשש שהפרמטרים הכלכליים העיקריים של מדינת ישראל יהיו חלשים בהשוואה לצפי הקודם".
גם יו"ר חברת החשמל דורון ארבלי ציין את החשש: "חברת החשמל הוכיחה שוב את יכולתה לנהל באופן אחראי ושקול את נזילותה. החברה הקדימה גיוס כדי לנצל את תנאי השוק הנוכחיים והצליחה בגיוס לצורך מימון פעילותה השוטפת תוך ניהול סיכונים זהיר ומחושב בפרט לאור אי הוודאות במשק בצל הלחימה המתמשכת".
ההנפקה בוצעה על ידי הרחבת שתי סדרות: בסדרה 34 חברת החשמל גייסה 1.6 מיליארד שקל בתשואה לפידיון צמודה למדד של 3.19% ומרווח של 1.16% מעל אג"ח ממשלתי צמוד. בסדרה 35 הצליחה לגייס חברת החשמל 1.8 מיליארד שקל, ש"ח בתשואה לפידיון צמודה למדד של 3.39% ומרווח של 1.22% מעל אג"ח ממשלתי צמוד.
שלב המכרז הציבורי בהפקת האג"ח צפוי להתחיל מחר (ה'). את הליך הנפקת האג"ח הובילו סמנכ"ל הכספים בחברה גילעד חסיד ומנהל אגף הכספים איל חרמוני. את ההליך ליוו שמואל גורטלר מגורן קפיטל ועו"ד יהודה אהרוני ממשרד הרצוג פוקס נאמן. מפיצי ההנפקה הם לאומי פרטנרס חתמים, אי.בי.אי חיתום ודיסקונט קפיטל חיתום.