סגור
התעשייה האווירית תע"א תעשייה אווירית הכניסה לקמפוס של תע"א
התעשייה האווירית (אבי מועלם)

תע"א חותמת רבעון עם שיא הזמנות של כ-16 מיליארד דולר; "ההנפקה – במהלך 2023"

הרווח הנקי של החברה הממשלתית זינק ברבעון השלישי ב-135% ל-73 מיליון דולר; גם ברבעון זה הובילה את עיקר המכירות חטיבת מערכות הטילים והחלל; אפקט הלחימה באוקראינה צפוי להגדיל את הביקוש למערכות טילים בשנים הקרובות; בשיחה עם כלכליסט העריך המנכ"ל בועז לוי כי הנפקת מניות תקודם ב-2023

התעשייה האווירית חותמת את הרבעון השלישי של השנה עם עלייה במכירות וברווח בכל תחומי הפעילות שלה. את הרבעון היא סיימה עם צמיחה של 31% ב-EBITDA (הרווח לפני מס, ריבית ופחת) לעומת הרבעון המקביל והוא הסתכם ב-163 מיליון דולר, שמהווים יותר מ-13% מההכנסות.
המכירות שלה הסתכמו במהלך הרבעון השלישי ב-1.24 מיליארד דולר, עליה של 19% לעומת מכירותיה בתקופה המקבילה. הרווח הגולמי שלה היווה ברבעון האחרון ב-48% לעומת הרווח הגולמי ברבעון המקביל מ-2021 והסתכם בכ-220 מיליון דולר שמהווים כ-18% מהמכירות.
את הרבעון היא סיימה עם גידול של 135% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל והוא הסתכם בכ-73 מיליון דולר. צבר ההזמנות של החברה הסתכם לשיא של כל הזמנים ובסוף ספטמבר עמד על כ-15.8 מיליארד דולר, גידול של 2.4 מיליארד דולר לעומת הצבר שעמד לה ברבעון המקביל של 2021.
את עיקר המכירות ברבעון השלישי הובילה, ובדומה לשני הרבעונים הקודמים של השנה, חטיבת מערכות הטילים והחלל (מט"ח) שעוסקת במערכות טילים ובמרכזן מערכות של טילי הגנה. במהלך הרבעון היקף המכירות של החטיבה הסתכם ב-454 מיליון דולר לאחר שזינק בכ-15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
מאז תחילת השנה ועד סוף ספטמבר חטיבת הטילים והחלל של תע"א מכרה בהיקף כולל של כ-1.93 מיליארד דולר, תוך ניצול הביקושים הגוברים בעולם למערכות טילים ומערכות להגנה מפני טילים וכלי טייס. על פי הערכות בשוק, הביקושים למערכות אלה עוד יעלו במהלך השנים הקרובות וזאת בין השאר בעקבות אפקט הלחימה באוקראינה שיוביל להרחבת תקציבי הביטחון של מדינות רבות בעולם תוך חידוש ועדכון מערכות ההגנה שלהן.
גם מכירותיה של חטיבת התעופה, שעוסקת בהסבה של מטוסי נוסעים לתצורת מטוסי מטען ובייצור של מטוסי מנהלים טיפסו ברבעון השלישי ב-14% ליותר מ-350 מיליון דולר. זאת לאחר שהציגה מכירות חזקות גם בשני הרבעונים הקודמים. מתחילת השנה ועד סוף הרבעון הסתכמו המכירות של חטיבת התעופה בכ-1.32 מיליארד דולר.
הביצועים החזקים של חטיבת התעופה בשנה האחרונה בולטים במיוחד על רקע הפסדים שאפיינו את פעילותה במשך שנים ארוכות. בתע"א מסבירים את השיפור בביצועי החטיבה בגידול שחל בהכנסות בענף מטוסי המנהלים ובהשבחות והסבות של כלי טייס, תחום שחלו בו ביקושים גבוהים מאז פרוץ מגפת הקורונה.
חטיבת כלי הטיס הצבאיים של תע"א הכניסה ברבעון כ-174 מיליון דולר, עליה של 31% לעומת הרבעון המקביל. חטיבה זו אמונה בין השאר על מכירה של מטוסים ללא טייס (מל"טים), במרכזם הכלים מסדרת הרון. מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר מכירותיה הסתכמו בכ-405 מיליארד דולר.
מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אמר בהתייחס לתוצאות הכספיות של החברה כי "מאז תחילת 2022 ועד סוף ספטמבר אנו מציגים רווחיות נקיה של כ-202 מיליון דולר, שמהווים זינוק של 54% בביצועים לעומת התקופה המקבילה. זו התקופה הרווחיות ביותר בתולדות התעשייה האווירית, שהובילה להעלאת דירוג האשראי שלה ותורמת לחיזוק פעילותה מול שוק ההון במסגרת היערכותה להנפקה בתקופה הקרובה".
בשיחה עם כלכליסט לוי העריך כי הנפקת מניות המיעוט בחברה תקודם במהלך 2023 וזאת, לאחר שהממשלה אישרה את המהלך בסוף 2020 וכבר הושגו לגביו שורה של הסכמות, בין השאר עם ועד העובדים. חרף הבנות אלה, ההנפקה התעכבה בעיקר בשל חוסר היציבות הפוליטי מהשנים האחרונות. בתוך כך, במאי האחרון הכנסת תיקנה את חוק החברות הממשלתיות באופן שישמר את האיזון שבין גילוי מידע למחזיקי מניות בחברה ביטחונית כמו התע"א לבין שמירת האינטרסים הביטחוניים של המדינה בה.
לתע"א עניין רב בקידום ההנפקה וזאת בשל הסרת רגולציות שמגבילות אותה בתחומים שונים, מקשות על כושר התחרות שלה וחלות עליה בהיותה חברה בבעלות ממשלתית מלאה. כך, עם השלמת ההנפקה, תע"א תוכל לחזור וליהנות מההטבות של החוק לעידוד השקעות הון שהמרכזית שבהן היא תשלום מס חברות מופחת.
בתוך כך, בימים אלה משרד הביטחון והתע"א מקדמים עסקה היסטורית לייצוא ראשון בעולם של מערכת הטיל נגד טילים מסוג חץ-3 לגרמניה. לדברי המנכ"ל לוי "כולי תקווה שהעסקה תבשיל בקרוב".
ההיקף הכספי של עסקת הטילים שמתהווה מוערך בכ-3 מיליארד דולר. אם העסקה תצא לדרך, זו תהיה העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות התעשיות הביטחוניות של ישראל. לביצוע העסקה דרושה הסכמה של הממשל האמריקאי שכן הוא שותף במימון הפיתוח של הטיל המתקדם, שבכוחו ליירט ראשי קרב של טילים בליסטיים בעודם מחוץ לאטמוספירה. יירוט בגובה רב מהווה יתרון בתרחיש שבו המיירטים מופנים לעבר טיל שנושא ראשי קרב גרעיניים, כמו גם ביצירת הזדמנויות יירוט נוספות באמצעות טילים אחרים וזאת במקרה שניסיון היירוט הראשון נכשל.
יו"ר התע"א, עמיר פרץ, התייחס היום לתוצאות שהציגה החברה ואמר כי חוסר היציבות הביטחונית בעולם מעצים את דרישה למערכותיה ובאופן שמגדיל משמעותית את צבר ההזמנות ממנה.