סגור

לפני השפעת המלחמה באוקראינה: הרווח של שטראוס עלה ב-16%

קבוצת המזון סיכמה את 2021 עם צמיחה של 4.8% בהכנסות ל-8.8 מיליארד שקל, הרווח הנקי טיפס ל-638 מיליון שקל; בכוונת החברה להשקיע יותר בענף תחליפי החלב הצמחיים; שטראוס מחזיקה במרכז הפצה באוקראינה

העלאת מחירי הקפה בעולם (למעט בישראל), עלייה במכירות המחלבה בישראל והחזרה לשגרה, הובילו את קבוצת המזון שטראוס לחתום את 2021 עם עלייה של 4.8% במכירות שהסתכמו ב-8.8 מיליארד שקל. הרווח הנקי טיפס ב-16.1% ל-638 מיליון שקל והחברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בגובה 290 מיליון שקל.
בעוד מכירות שוק המזון בישראל ירדו ב-2021 ב-3.2% ביחס ל-2020, רשמה שטראוס בישראל עלייה של 4.7% במכירות בישראל, שהסתכמו ב-5.26 מיליארד שקל. הצמיחה במכירות נרשמה בעיקר מעלייה של 6% במכירות המחלבה שהסתכמו ב-2.7 מיליארד שקל.
זאת לאחר שבסוף 2020 החלה שטראוס לשווק את תחליפי החלב של אלפרו, וצמחה בשוק החלב במכירות מוצרים יקרים ורווחיים יותר ממוצרי הבסיס, דוגמת יוגורט ומשקאות חלב מועשרים בחלבון. בעקבות כך, צמח הרווח התפעולי של מגזר בריאות ואיכות חיים ב-11% ל-341 מיליון שקל, שאפשרו לשפר את הרווחיות התפעולית ל-12.7% מהמכירות.
1 צפייה בגלריה
עפרה שטראוס על רקע בניין שטראוס בפתח תקווה
עפרה שטראוס על רקע בניין שטראוס בפתח תקווה
בעלת השליטה עפרה שטראוס על רקע בניין שטראוס בפתח תקווה
(צילומים: עמית שעל, יובל חן)
הרווחיות הגבוהה ממכירת תחליפי חלב, הובילה את שטראוס לחתום בשנה שעברה על הסכם לרכישת משק ויילר, המוביל את תחום הטופו הטרי. אלא שרשות התחרות התנגדה למיזוג, בין היתר בטענה שמסמכים שמצאה הוכיחו שבכוונת שטראוס להפסיק את ייצור הטופו למתחרים. בעקבות כך, תבטל שטראוס את ההסכם עם משק ויילר.
מכירות הממתקים לעומת זאת, התמודדו עם סטגנציה ורשמו עלייה של 0.4% ל-1.15 מיליארד שקל, לצד ירידת הרווח התפעולי ב-0.6% ושחיקת הרווחיות התפעולית ל-9.6%.
החברה ציינה כי לאורך 2021 נרשמו שיבושים בשרשרת האספקה בהיקפים גלובליים, כתוצאה ממשבר הקורונה, מחסור בכוח עבודה, משבר אנרגיה עולמי ועוד.
שיבושים אלו הובילו לעלייה חדה במחירי חומרי הגלם, אשר עלולים לשחוק את רווחיותיה של שטראוס, בשל יכולתה המוגבלת להתאים את מחירי המכירה לצרכן לשינויים אלה.
בכך, ניתן להעריך כי שטראוס מתייחסת לכך שבדוחותיה לרבעון הראשון של 2020, ציינה כי היא בוחנת העלאת מחירים ככלי להתמודדות עם עליות מחירי השינוע וחומרי הגלם.
באוקטובר האחרון פשטו חוקרי רשות התחרות על משרדי החברה וחקרו את בכיריה בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית. זאת במקביל לפשיטה על שופרסל וחקירת בכירי החברה כמו גם מנכ"לי רשתות מזון וחברות מזון גדולות שהתבטאו בנושא עליות המחירים באופן שעורר חשד לנסיון לתיאום מחירים. בשטראוס ציינו כי בשלב זה אין בידיהם פרטים על החקירה שעדיין מתנהלת.
פעילות חברת הקפה של שטראוס בעולם ובישראל צמחה ב-6.7% ל-3.5 מיליארד שקל. בנטרול השפעת שערי המטבע, צמחו מכירות החברה ב-12.2% ביחס ל-2020.
עליות מחירי הקפה לצרכן שביצעה שטראוס ברחבי העולם, למעט בישראל, אפשרו לחברה לשפר ב-1.4% את הרווח הגולמי שהסתכם ב-1.1 מיליארד שקל, אך הרווחיות הגולמית נשחקה ל-31.2% לעומת 33.8% והרווחיות התפעולית נשארה ברמה של 10.1%, בשל העלייה במחיר הקפה הירוק ובעלויות הייצור.
החברה, הפעילה ברחבי אירופה, מתמודדת עם השלכות הלחימה באוקראינה, בה היא מחזיקה מרכז הפצה. הלחימה הובילה לפגיעה קשה בפעילות הכלכלית במדינה שנעצרה לחלוטין בסוף חודש פברואר. בשלב זה מתקשה שטראוס להעריך את היקף הפגיעה.
בישראל עלו מכירות הקפה של שטראוס ב-2.3% ל-728 מיליון שקל, מחזרתם לפעילות של סניפי עלית קופי וכן מעלייה במכירה האונליין של קפסולות הקפה, אשר קוזזה מירידה במכירות לערוץ הקמעונאי.
בתחום הסלטים בארה״ב, מתמודדת שטראוס עם תיקון ליקויים שנמצאו בביקורת שערך מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) במפעל סברה וצופה כי תסיים את הרבעון הראשון השנה עם הפסד תפעולי של 4 עד 7 מיליון דולר, בשל מכירות נמוכות ועלויות חד פעמיות להתאמת המפעל לדרישות ה-FDA. השבתת המפעל בדצמבר, כמו גם ירידה במכירות במהלך השנה, הובילו את סברה לחתום את 2021 ב-595 מיליון דולר ועם צניחה של 45% ברווח התפעולי, ששחק את הרווחיות התפעולית ל-5.8% לעומת 9.8% ב-2020.
פעילות הסלטים של אובלה שפועלת במקסימו, אוסטרליה וניו זילנד צמחה ב-4.9% ל-85 מיליון שקל ועברה לרווח תפעולי של 4%.
פעילות המים של החברה צמחה ב-15.3% ל-1.335 מיליארד שקל, בעיקר מהתאוששות השוק בסין ומעליה במספר הלקוחות ושיווק מכשירים חדשים בישראל ובאנגליה. הרווח הנקי של הפעילות צנח ב-30.6% ביחס לשנת 2020, בה קיבלה החברה מענק פיתוח אזורי והטבת מס.
החברה הכריזה על אסטרטגיה חדשה הנוגעת להתחייבות להשאיר חותם חיובי בעולם בתחום המזון.
גיורא בר-דעה, מנכ"ל קבוצת שטראוס, מסר עם פרסום הדוחות: "אנחנו מסכמים בהצלחה שנה מאתגרת נוספת ונמצאים כבר בעיצומה של שנה חדשה שטומנת בחובה אתגרים משמעותיים לא פחות. בשנת 2021 חווינו במקומות רבים חזרה לשגרה בזכות התגברות קצב החיסונים בעולם, ואולם האירועים האחרונים בהם דעיכת מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה הביאו עמם עלייה במחירי הסחורות, האנרגיה והשינוע בעולם. עליות אלו משפיעות על הכלכלה העולמית בכלל ועל תעשיית המזון בפרט".
עלות שכרם של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב-21.8 מיליון שקל, מתוכם 4.48 מיליון שקל לעפרה שטראוס, בעלת השליטה המכהנת כיו"ר הדירקטוריון, 4.22 מיליון שקל למנכ"ל בר-דעה, 6.1 מיליון שקל לתומר הרפז, מנכ"ל סברה ואובלה שפרש, 3.4 מיליון שקל לציון בלס, מנכ"ל חברת הקפה ו-3.6 מיליון שקל לשחר פלורנץ, סמנכ"ל החדשנות הפורש. עלות שכרם של ששת הדירקטורים הסתכמה ב-2.97 מיליון שקל.
החברה הציבה לעצמה יעד אסטרטגי מרכזי של צמיחה בקצב שנתי של 5%. לצורך כך החברה תגדיל בשנים הקרובות את סך השקעותיה הן בצורה אורגנית, השקעה בפעילות הקיימת בחברה כיום, והן באמצעות הקצאת מיליארד שקל או יותר למיזוגים ורכישות, תוך דגש על צמיחה מקיימת בהתאם לייעוד הקבוצה.
האסטרטגיה בנויה משלוש רגליים מרכזיות: חידוש והרחבת הליבה העסקית, בניית אופקים חדשים וטרנספורמציה עסקית של הדרך בה החברה פועלת.
כך לדוגמה, בתחום החלב מבקשת שטראוס לעבור ממחלבה ממוקדת חלב בקר למחלבה המבוססת על מגוון רחב של מקורות ובראשו חלב מן הצומח וכן, חלב עיזים וחלב כבשים, ומתן מענה לצרכים ייעודיים כמו דל וללא לקטוז, רמת חלבון גבוהה ועוד.
עוד בכוונת החברה לפעול לבניית אופקים חדשים דרך הרחבת הפעילות בארה"ב, בין היתר באמצעות רכישת פעילויות בשוק המקומי, מתוך שאיפה תשאף להגיע להיקף פעילות של מיליארד שקל בטווח האסטרטגי כתוצאה מהרחבת הפעילות הקיימת ופעילויות חדשות עתידיות בארה"ב.