סמי מצלאוי רוצה לשדרג לרכב ב־1.6 מיליון שקל
סמי מצלאוי רוצה לשדרג לרכב ב־1.6 מיליון שקל
חברת הבנייה מצלאוי מבקשת להזניק את דמי הניהול של היו"ר ובעל השליטה סמי מצלאוי ב־54%, ולהעניק לו רכב יקר במיוחד, שבעלי שליטה בחברות גדולות משמעותית יכולים רק לקנא בו. הדבר תלוי בבעלי מניות המיעוט
האם חברה ציבורית צריכה להיות זו שמממנת סמלי סטטוס יקרים לבעל השליטה? אם שואלים את סמי מצלאוי, היו"ר ובעל השליטה (61.2%) בחברת הבנייה הנושאת את שמו, התשובה היא כן. מזימון לאספת בעלי מניות שפרסמה החברה השבוע עולה כי היא מבקשת להעניק לו רכב יקר במיוחד, כזה שגם בעלי שליטה בחברות גדולות בהרבה יכולים לקנא בו.
לפני פחות משנה וחצי, במרץ 2023, עדכנה מצלאוי את תנאי התגמול של היו"ר, ואלו יפוגו רק ב־2025, אך כעת היא מבקשת להעניק לו דמי ניהול חודשיים בגובה של 166.7 אלף שקל, או עלות שנתית של 2 מיליון שקל, זינוק של 54% בהשוואה לדמי הניהול שאושרו לפני שנה וחצי. בנוסף, החברה מבקשת לממן ליו"ר רכב בעלות של עד 1.6 מיליון שקל, בעוד לפי התנאים שאושרו באמצע 2023 הוא זכאי לרכב בשווי של עד 1.25 מיליון שקל. ההשתתפות של החברה בעלות אחזקת הרכב של מצלאוי (שעמדה על 181 אלף שקל ב־2023) מקוזזת מדמי הניהול. שלו.
כבר כיום מצלאוי נהנה מרכב בעלות גבוהה משל בעלי שליטה בחברות גדולות משמעותית. כך, בעלי השליטה בשפיר (שנסחרת לפי שווי של 7.6 מיליארד שקל), האחים הראל, ישראל, גיל וחן שפירא, זכאים כל אחד לרכב על חשבון החברה בעלות של 500—800 אלף שקל והחברה היא שנושאת בהוצאות הרכב. בעלי השליטה בהראל השקעות (שנסחרת לפי שווי של 7.1 מיליארד שקל), יאיר המבורגר, גדעון המבורגר ויואב מנור, זכאים כל אחד לרכב על חשבון החברה בעלות של 726 אלף שקל, נכון לסוף 2022, כשהעלות צמודה למדד. דורי נאוי, בעל השליטה בנאוי גרופ, שנסחרת בשווי של כ־900 מיליון שקל, זכאי לרכב בעלות של 500 אלף שקל. מצלאוי נסחרת בשווי של כ־300 מיליון שקל.
בנוסף, מצלאוי יהיה זכאי למענק שנתי בגובה של עד 750 אלף שקל, ללא שינוי. בחברה ביקשו לאפשר למצלאוי לא להחזיר חלק מהבונוס אם התגלו טעויות בחישוב, ככל שהטעות אינו מייצרת פער של יותר מ־10%, אולם בלחץ רשות ני"ע סעיף זה בוטל.
עלות השכר השנתית הכוללת המבוקשת עבור היו"ר תעלה ב־34% ותגיע ל־2.75 מיליון שקל. ב־2023 מצלאוי לא הגיע לתקרת השכר (2.05 מיליון שקל), וקיבל שכר בעלות של 1.88 מיליון שקל. בזמן שחלף מאז שאושרו התנאים הקודמים של מצלאוי, מניית החברה זינקה ב־36%, פי 2 מהתשואה של מדד ת"א־125.
בעלי המניות יתבקשו לאשר גם את תנאיהם של שניים מקרוביו של מצלאוי: שלומי דבש, חתנו, שמכהן כסמנכ"ל שיווק ומערכות מידע, ואביב מצלאוי, בנו, המכהן כסמנכ"ל תכנון. עלות שכרו השנתית של דבש תעלה מ־664 אלף שקל ל־815 אלף שקל, וזו של מצלאוי הבן תעלה מ־479 אלף שקל ל־671 אלף שקל. השניים אינם בני משפחת מצלאוי היחידים שמועסקים בחברה. רעייתו של סמי, קלרה מצלאוי, שנחשבת גם כן כבעלת שליטה (ומחזיקה ב־4.4% מהמניות), מכהנת כסמנכ"לית קשרי בנקים וגזברית, ועלות שכרה ב־2023 הגיעה ל־779 אלף שקל. בתו, מירב מצלאוי דבש, מכהנת כאחראית גבייה, תשלומים ושכר, ועלות שכרה היתה 490 אלף שקל. חמשת בני משפחת מצלאוי הם בין שמונת המשתכרים הבכירים בחברה ועלות שכרם המצטברת ב־2023 היתה 4.3 מיליון שקל.
לטובת אישור התגמולים האלו נדרש רוב מקרב בעלי מניות המיעוט. במרץ 2023 התנגד רוב מהם לעדכון מדיניות התגמול של החברה וזו עקפה את התנגדותם באמצעות החלטת אובר־רולינג של הדירקטוריון. במקרה הנוכחי, מכיוון שמדובר באישור עסקה עם בעל השליטה, במידה שהאספה תתנגד, הדירקטוריון לא יוכל לעקוף אותה.
ממצלאוי נמסר: "הרכב, בעלות של עד 1.6 מיליון שקל, הינו חלק מעלות העסקתו של סמי מצלאוי. עלות זו הינה רכיב בתנאי שכרו זה מספר שנים".
סמי מצלאוי. תשואה עודפת