סגור
תחנת הכוח אשכול באשדוד תחנת כוח אשכול
תחנת הכוח אשכול באשדוד (צילום: גדי קבלו)

פרשנות
"באו.פי.סי ונוי פותחים שמפניות": מאחורי הדרמה במכרז לרכישת תחנת אשכול

דליה אנרגיה ותעבורה הציעו על תחנת אשכול 12.375 מיליארד שקל, מול 7.1 מיליארד שקל של או.פי.סי וקרן נוי; דליה ובעלת השליטה בה משק אנרגיה: "נהפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול בארץ"; הערכות שתעבורה השמרנית של משפחת לבנת תלחץ לפרוש; גורם המעורה בעסקה: "באו.פי.סי ונוי מבינים שהסיכוי לעסקה מול דליה אפסי, ונערכים להכרזה עליהם כזוכים"

הלם בשוק ההון והאנרגיה מההצעה החריגה בהיקפה של דליה אנרגיה ותעבורה על תחנת אשכול של חברת החשמל - 12.375 מיליארד שקל, מול 7.1 מיליארד שקל של או.פי.סי שבשליטת עידן עופר וקרן נוי.
היקף ההצעה של דליה אנרגיה וקבוצת תעבורה על תחנת אשכול הפך בשעה האחרונה לנושא השיחה הכמעט יחיד בשוק ההון. הנושא מעורר הדים נרחבים לצד פסימיות מוחלטת באשר ליכולת וסיכויי הזוכים לממן עיסקה בהיקף כזה.
לא הסכום הענק שהוצע, כפול מההערכה האופטימית ביותר של חברת החשמל, מביא לפסימיות, אלא בעיקר הפער מהמקום השני. גורמים מממנים, בנקים וחברות ביטוח, חושבים עשר פעמים אם לממן עיסקאות בהיקף כזה ובעיקר בפער עצום כל כך בין שתי ההצעות הגבוהות. ההצעה השניה בגובהה של או.פי.סי הבורסאית שבשליטת עידן עופר, ושותפתה קרן התשתיות נוי המנוהלת בידי רן שלח, פיני כהן וגילעד בושביץ, רחוקה יותר מ-5 מיליארד שקל מההצעה הזוכה.
הזוכה דליה אנרגיה ובעלת השליטה בה משק אנרגיה בתגובה: "נהפוך ליצרן החשמל הפרטי הגדול בארץ". משדרת גם בשיחות פרטיות כי תעמוד בתנאי המכרז ותשיג את המימון. מניית משק אנרגיה צנחה ב-15% בבורסה לאור אכזבת השוק מההצעה הגבוהה. החברה שומרת על דממה ולא הגיבה עדיין, בניגוד לזכיות רגילות בהן ממהרת החברה הזוכה להוציא הודעת ניצחון "מרגשת".
לאור הפער צפויה חברת החשמל להעביר בימים הקרובים דרישות קשוחות לזוכות כדי להוכיח את יכולת העמידה שלהן בעיסקה. דליה ותעבורה העמידו ערבות של 100 מיליון שקל שתחולט במידה ויסוגו, כשמנגד במידה וימשיכו בתהליך עליהן להכפיל את הסכום תוך 14 יום ל-200 מיליון שקל שגם יחולטו במצב של נסיגה או אי יכולת להביא מימון.
ההון העצמי הנדרש לעיסקה צפוי לעמוד על כ-5 מיליארד שקל. מקורות הכספיים של דליה בקושי מגיעים למיליארד שקל, והיא מהווה 75% מהעיסקה. גם למשק אנרגיה שגייסה 250 מיליון שקל בהקצאת מניות מכלל ביטוח, שגם לגביה יש ספקות אם תצא לפועל בשל הירידה במניית דליה, תיתקל בקושי אמיתי להשלמת העיסקה. בנוסף, בעוד שנתיים יידרשו לזוכות 3 מיליארד שקל נוספים להקים את התחנה החדשה אשכול 2, וגם לה יידרש מימון.
בקבוצה הזוכה יש כמה כיסים עמוקים: ג'ורג' חורש מחזיק ב-25% ממניות דליה והוא נחשב לאחד העשירים והנזילים בארץ. גם קבוצת תעבורה נחשבת איתנה, וגם צבי ברק איננו קוטל קנים. אבל כל השלושה נחשבים לאנשי עסקים שמרנים וזהירים שבוחנים כל עיסקה בשבע עיניים. בשוק החלו הערכות שתעבורה כבר בוחנת יציאה מהעיסקה, אולם תגובה של משפחת לבנת לא התקבלה בינתיים.
גורם המעורה בעסקה אמר כי "באו.פי.סי ונוי פותחים שמפניות. הם מבינים שהסיכוי לעסקה מול דליה אפסי, ונערכים להכרזה עליהם כזוכים במקרה של פרישה".
עם זאת, מוקדם להספיד את דליה. למרות שמדובר בחברה ממשלתית שמחוייבת לנהוג עפ"י דיני מכרזים, הרי שתרחיש בו תעדיף חברת חשמל למכור את התחנה במחיר נמוך מההצעה הזוכה, אבל עדיין גבוה משמעותית מ-7.1 מיליארד שקל שהציעה או.פי.סי, איננו תלוש. זה יכול לקרות במו"מ להפחתת המחיר, או בדרך אחרת. מדובר בסכום אדיר שעומד להיכנס לקופת חברת החשמל, והחברה המנוהלת בידי מאיר שפיגלר, תשקול את צעדיה היטב לפני כל החלטה.
כלכליסט חשף לראשונה את הפער העצום בין ההצעות, ונקב בסכום של 10 מיליארד שקל, מול 7 מיליארד של ההצעה השניה.
מרשות החשמל נמסר: "רשות החשמל מברכת את החברות שהשתתפו בהליך המכירה, את החברה הזוכה ואת חברת החשמל על ניהול המכרז בהתאם לאסדרה שקבעה הרשות לצורך הבטחת התועלת המקסימאלית למשק החשמל ולצרכני החשמל. יש לציין כי הרשות ממתינה לוודאות בסגירה הפיננסית. טרם קבלת סכום המכירה ידרשו עוד מספר פעולות בין הקבוצה הרוכשת לחברת החשמל החל מהגדלת הערבות, הצגת סגירה פיננסית ועד להעברת החזקה באתר אשר צפויה להתבצע בחודש דצמבר 2023. על כן, מעריכה הרשות כי ההכנסות ממכירת האתר יבואו לידי ביטוי בהפחתת התעריף לקראת ינואר 2024, תוך שיקולי יציבות ובהתחשב בסביבה מקרו כלכלית מאתגרת, המשך השימוש והחוב על הפחם והשלכות משבר רוטנברג, והשקעות נדרשות במשק החשמל".
מוקדם יותר הודיע שר האנרגיה ישראל כ"ץ כי יפעל להקדיש חלק מכספי המכירה להפחתת התעריף - עם זאת, כלל לא ברור אם המכירה תצא לפועל שכן על דליה לבצע סגירה פיננסית לפרויקט, משימה שנראית קשה במיוחד לאור סכום ההצעה הגבוה והפער המשמעותי בין ההצעה של דליה ותעבורה להצעה השנייה.