סגור

בעיכוב של שנה ובלי הפניקס: האם טריא תגיע לבורסה?

פלטפורמת ההלוואות הודיעה לפני שנה על מיזוג עם השלד הבורסאי לוזון נדל"ן לפי שווי של 300 מיליון שקל. לאחר שנה של תביעות ועיכובים, שבה השווי של לוזון נדל"ן לא הדביק את השווי המיועד של טריא, נותר מכשול אחד: אישור רשות ני"ע, שלא נראה קרוב

בשבועיים הקרובים תמלא שנה ליום שבו פלטפורמת ההלוואות טריא הודיעה חגיגית שהיא בדרך לבורסה. בדצמבר 2020 טריא, בניהולו של שחף ארליך, הודיעה שבכוונתה להתמזג לשלד הבורסאי לוזון נדל"ן שבשליטת עמוס לוזון (70%) לפי שווי של 300 מיליון שקל. במסגרת העסקה, בעלי המניות של טריא — שפיתחה פלטפורמת השקעות חברתיות שמחברת בין לווים ומלווים (P2P) וכן העמידה משכנתאות בהיקף של מיליארד שקל — היו אמורים לקבל 72.5% ממניות החברה הממוזגת, תוך שלוזון נדל"ן מבטיחה כי בקופתה יהיו 70 מיליון שקל.

ההגעה הצפויה של טריא לבורסה התקבלה בזרועות פתוחות על ידי המשקיעים, ששלחו את מניית לוזון נדל"ן לעלייה של 50% באותו היום. יומיים לאחר ההודעה חברת אקסלנס פנסיה וגמל, חברה־בת של הפניקס, חברת הביטוח הגדולה בארץ במונחי שווי שוק (10.1 מיליארד שקל), חתמה על מזכר הבנות שלפיו תרכוש 10% מטריא תמורת 30 מיליון שקל. ההודעה על כך שלחה את שווי השוק של לוזון נדל"ן לשיא של עשור — 193 מיליון שקל.

3 צפייה בגלריה
שחף ארליך מנכ"ל טריא כנס פינטק
שחף ארליך מנכ"ל טריא כנס פינטק
שחף ארליך מנכ"ל טריא
(צילום: אלי לו)
הסכם המיזוג הסופי בין טריא ללוזון נדל"ן נחתם בפברואר. אולם מה שנדמה היה כישורת האחרונה, היה למעשה תחילתו של מרוץ מכשולים. במסגרת ההסכם דרשה טריא שהשלד של לוזון נדל"ן יהיה נקי לחלוטין ושלא יחזיק בבעלותו נכסים מהגלגול הקודם של החברה כחברת נדל"ן. בעת החתימה על החוזה לוזון נדל"ן החזיקה במניות של חברת הקנאביס הרפואי פנאקסיה וכן בפרויקט מגורים בשם לוגאנו ביהוד. על מנת לעמוד בהתחייבות, לוזון ביצע במאי עסקת בעלי עניין ורכש את המניות של פנאקסיה מידי השלד בעסקה מחוץ לבורסה בהיקף של 400 אלף שקל. זה היה המהלך הקל.
מכירת לוגאנו היא סיפור מורכב יותר. לוזון נדל"ן מחזיקה בפרויקט בחלקים שווים עם חברת אורן השקעות של הקבלן גבי מגנזי. באוגוסט האחרון מכר לוזון את המגרשים בפרויקט לחברות הנדל"ן עץ השקד וא.לופו יזמות ב־105 מיליון שקל.
את העסקה ביצע לוזון מבלי לקבל את הסכמת שותפיו לפרויקט. המכירה הביאה למחלוקת בין הצדדים. מגנזי, שגילה על העסקה ב"מאיה" למרות שהוא מחזיק 50% מהפרויקט, סירב לחתום על המכירה ומסר כי "לוזון אינה רשאית להתקשר בהסכם למכירת זכויותיה בפרויקט לוגאנו, לא באופן חד־צדדי ובוודאי שלא בשמה ובשם החברה". עתה, ארבעה חודשים אחרי, נראה שהמכשול המרכזי למיזוג בין טריא ללוזון נדל"ן הוסר. בשבוע שעבר הודיעה לוזון נדל"ן למשקיעים שהושגו הבנות מול מגנזי בנוגע לשתי חלופות שיאפשרו את המכירה. החלופה הראשונה היא מתן אופציה סחירה למגנזי לרכוש את הפרויקט כולו ב־97 מיליון שקל, והשנייה היא מכירת מלוא הזכויות של לוזון בפרויקט תמורת 105 מיליון שקל לפחות. עם ההודעה על ההסכמות זינקה מניית לוזון נדל"ן ב־18%.
"טריא החליטה להגיע לשוק ההון בשנה שעברה. היא ויתרה על הנפקה והעדיפה מיזוג עם שלד כדי לחסוך בזמן. הדחייה המתמשכת של המיזוג הבהירה לחברה שהיא בחרה בדרך הלא נכונה. אולם כעת, משהוסר המכשול המרכזי למיזוג, החברה עשויה להגיע לבורסה בתוך כשבועיים", אמר ל"כלכליסט" גורם המקורב לעסקה, שאותה מובילה ווליו בייס בתור בנקאי השקעות. מקורב אחר נקב בלוח זמנים של שבועות ספורים להשלמת המיזוג.
3 צפייה בגלריה
עמוס לוזון
עמוס לוזון
עמוס לוזון
(עמית שעל)

הערכה: רשות ני"ע ממתינה לבירור התביעות נגד טריא

חרף האופטימיות הזו, יש עוד מכשולים משמעותיים שעומדים בפני המיזוג, בעיקר בדמות רשות ני"ע. זו נדרשת לאשר את המתווה, ולאחר שבחנה אותו בחודשים האחרונים טרם נתנה את הסכמה. לפי ההערכות, מתן האישור מצד הרשות אינו נראה באופק הקרוב.
לדברי גורמים בשוק, רשות ני"ע ממתינה לראות כיצד יסתיימו תביעות שהוגשו נגד טריא. נגד החברה עומדת בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של 86 מיליון שקל. לטענת התביעה, טריא לא עמדה בהבטחותיה לאפשר למלווים לקבל את כספם בתוך 10 ימים מהרגע שביקשו למשוך אותו, והדבר ארך חודשים. בנוסף, במרץ האחרון הגישה טריא לבית המשפט הסכם פשרה בתביעה ייצוגית אחרת, שאושר בידי בית המשפט. התביעה גרסה כי החברה הלוותה לבעל השליטה בחברת דלהום זגגות ושירות רכב, חמדאן פדילה, 26 מיליון שקל בלי שביצעה בדיקה על מצבו הפיננסי. פדילה הגיע לחדלות פירעון והמלווים בפלטפורמה של טריא נפגעו. במסגרת הפשרה טריא התחייבה לא להשית את ההפסדים על המלווים בפלטפורמה שלה, והיא תשלם להם את מלוא הקרן והריבית.

3 צפייה בגלריה
ענת גואטה כנס פינטק בנקאות חדשה
ענת גואטה כנס פינטק בנקאות חדשה
ענת גואטה
(צילום: אוראל כהן, טל אזולאי, דור מנואל)
הסקפטיות לגבי המיזוג היא גם נחלתם של אנשי שוק ההון. כאמור, השלד במסגרת העסקה יכלול 72.5% ממניות טריא, ששוויה נאמד ב־300 מיליון שקל. קרי, שווי השלד אמור להיות 217.5 מיליון שקל, כשבפועל השווי של לוזון נדל"ן נמוך ב־45% ועומד על 118.5 מיליון שקל. זאת מבלי להתחשב במזומנים בקופה, שאמורים לעמוד על 70 מיליון שקל. הסקפטיות היא לא רק נחלתה של טריא. מניית בלנדר, מעין מתחרה של טריא, צנחה ב־36% מאז ההנפקה בינואר, שבוצעה לפי שווי נמוך מזה שביקשה בתחילה - כך שהיא נסחרת לפי שווי של 175 מיליון שקל.
בנוסף, אם טריא תשלים את המיזוג ותהפוך לחברה ציבורית נסחרת, היא תעשה את זה בלי הפניקס. לפי ההסכם בין הצדדים, המיזוג בין לוזון נדל"ן לטריא אמור היה להיות מושלם עד מרץ 2021, ואם לא כן, הפניקס יכולה לחזור בה. בשל העיכובים במיזוג, שנגרמו בעקבות הקושי למכור את פרויקט לוגאנו, הפניקס אכן חזרה בה וביטלה את ההסכם.