עד פי 7 על ההשקעה: המוסדיים שהרוויחו מהנפקת ריסקיפייד
עד פי 7 על ההשקעה: המוסדיים שהרוויחו מהנפקת ריסקיפייד
הפניקס שמחזיקה ב־3.5% ממפתחת הטכנולוגיה למניעת הונאות במכירות אונליין שהונפקה בשבוע שעבר, כבר מורווחת 176 מיליון שקל על הנייר, כלל ביטוח מורווחת 450 מיליון שקל
ביום חמישי האחרון השלימה חברת הפינטק הישראלית ריסקיפייד (Riskified) את הנפקתה הראשונית לציבור (IPO) בוול סטריט. החברה, שפיתחה טכנולוגיה למניעת הונאות בתשלומים במסחר מקוון, הנפיקה 17.3 מיליון מניות חדשות, 11% ממניותיה, במחיר 21 דולר למניה, המשקף לה שווי של 3.3 מיליארד דולר - מעט מעל 3 מיליארד דולר שלפיו שאפה להנפיק. במהלך יום המסחר הראשון זינקה המניה ביותר מ־30% למחיר של 27.4 דולר, ושווי החברה עלה ליותר מ־4 מיליארד דולר.
שני גופים מוסדיים מישראל נמנים עם המרוויחים מההנפקה: חברות הביטוח הפניקס וכלל. הפניקס דיווחה אתמול לבורסה שב־2016–2017 השקיעה במצטבר בריסקיפייד 8 מיליון דולר, כך שערב ההנפקה הגיעה אחזקתה ל־3.94% מהחברה, ולאחר ההנפקה ירד הנתח שלה ל־3.5%. לפי הדיווח של הפניקס, היא כבר מרווחת על הנייר 42 מיליון דולר, כלומר קצת יותר מפי 5 על השקעתה, אולם נוכח השווי הנוכחי של ריסקפייד, היא מרווחת על הנייר 54 מיליון דולר (176 מיליון שקל), רווח שמשקף החזר של כמעט פי 7 על הכסף.
ל"כלכליסט" נודע כי גם כלל ביטוח השקיעה בריסקיפייד לפני ההנפקה. לפניה החזיקה כלל ב־4.95% מהמניות, ולאחריה ירדה ל־4.4%. כלל ביטוח השקיעה באופן ישיר, דרך הנוסטרו שלה ועבור העמיתים, וכן באופן עקיף באמצעות קרן ג'נסיס של אדי שלו, שהשקיעה בריסקיפייד 10 מיליון דולר, ואחזקתה (כ־14%) שווה כיום 600 מיליון דולר. הרווח על הנייר עבור העמיתים עומד על 450 מיליון שקל.
מרוויחה נוספת היא קרן ההשקעות אנטרי, שרכשה 5% מריסקיפייד ב־4.5 מיליון דולר, והשקעתה שווה היום 165 מיליון דולר. המניות של המוסדיים הישראלים חסומות למשך 180 יום על פי תנאי ההנפקה - מנגנון שמטרתו להבטיח כי בעלי עניין בחברות פרטיות לא מנפיקים על מנת להיפטר מהאחזקות שברשותם.
ריסקיפייד מגינה על אתרים מפני ניסיונות הונאה באמצעות ניתוח הזמנות עבר שביצעו הצרכנים, והיא גובה עמלה על כל עסקה מאושרת. הכנסות החברה הסתכמו ב־2020 ב־170 מיליון דולר - זינוק של 30% לעומת השנה המקבילה - וזאת על רקע העלייה בעסקאות אונליין במשבר הקורונה. גם הרווח המתואם עלה ל־2.2 מיליון דולר לעומת הפסד קל ב־2019.