הספאק של סלברייט מציג: שיא חדש עם משיכה של 87% מהכספים
הספאק של סלברייט מציג: שיא חדש עם משיכה של 87% מהכספים
70 מיליון דולר בלבד ייכנסו לקופת החברה הישראלית' בעלי המניות ייפגשו עם 300 מיליון דולר. המנכ"ל יוסי כרמיל לכלכליסט: "סנטימנט הספאקים לא דילג עלינו, אבל אנחנו ממשיכים עם התוכנית העסקית שלנו ונעמוד ביעדים שהצבנו"
הסנטימנט השלילי סביב הנפקות ספאק שעוברות בפועל תמחור מחדש, מכה גם בסלברייט. מתוך 480 מיליון דולר שגייס הספאק עימו היא מתמזגת, 70 מיליון דולר בלבד ייכנסו לקופת החברה הישראלית. כל יתר הסכום, 410 מיליון דולר, נפדו על ידי המשקיעים שהשתתפו בהנפקת חברת הספאק TWC לפני שנה.
"חוקי הפורמט" של הנפקות ספאק מאפשרות לבעלי המניות בחברות ספאק להצביע בעד מיזוג עם החברה שמצאו יזמי הספאק, אך במקביל למשוך את כספם בחזרה ולהישאר רק עם האופציה למניה. בשבועות האחרונים במרבית הנפקות הספאק נרשמו שיעורי פדיונות, כאשר השיאנית עד היום הייתה היפו שהוקמה על ידי יזמים ישראלים ואיבדה 83% מכספי הספאק במעמד אישור המיזוג. סלברייט קובעת שיא חדש עם משיכה של 87% מהכספים.
המקרה של סלברייט מציג עוד עיוות של הנפקות הספאק, שכן המשתתפים בגיוס הPIPE שמתבצע בשלב השני, כאשר זהות החברה שמתמזגת לתוך הספאק כבר ידועה, לא מקבלים את הזכות למשוך את כספם. במקרה של סלברייט כל הסכום של 300 מיליון דולר שגוייס בPIPE יועד מראש לעסקת סקנדרי במהלכה מוכרים המשקיעים הוותיקים, העובדים והיזמים חלק מאחזקותיהם. מכיוון שכך נוצר בהנפקת סלברייט מצב כמעט אבסורדי, בו בהנפקת מניות ראשונה מקבלת החברה 70 מיליון דולר בלבד ואילו בעלי המניות נפגשים עם 300 מיליון דולר. סלברייט תתחיל להיסחר בנאסד"ק מחר (יום שלישי) תחת סימול מסחר CLBT לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר.
"סנטימנט הספאקים לא דילג עלינו, כולם חטפו גם היפו, גם איירונסורס, גם טאבולה, אבל אנחנו ממשיכים עם התוכנית העסקית שלנו ונעמוד ביעדים שהצבנו", אומר בראיון לכלכליסט יוסי כרמיל, מנכ"ל סלברייט, "כמובן שהפדיונות היו גבוהים וזה פגע בנו, אבל יש טרנד כזה עכשיו ושיעור הפדיון הממוצע בהנפקות ספאק בשבוע האחרון היה 90%", הוא מוסיף, "לא ראינו צורך לשנות את המבנה של הגיוס ולהפנות חלק מגיוס ה-PIPE לקופת החברה כי יש שם מספיק מזומנים ואנחנו גם מייצרים מזומן מפעילות". בקופתה של סלברייט היו ערב הגיוס 260 מיליון דולר ובין המוכרים בהנפקה כעת בעיקר שתי בעלות המניות הגדולות בה: סאן קורפ העולמית שמחזיקה 71% מסלברייט וקרן הון הסיכון IGP של חיים שני ומשה ליכטמן שהחזיקה 24% מהחברה לפני ההנפקה. שני הגופים ימכרו מניות ביחס שווה וירדו לאחזקה של וירדו ל-51% -17% מהמניות בהתאמה לאחר הגיוס. גם כרמיל נמנה עם בעלי המניות הגדולים בסלברייט שירד לאחר השלמת המהלך ל-1.4% מהחברה. שני, שעבור הקרן שלו מדובר בהשקעה מוצלחת שהניבה 400% תשואה בתוך שנתיים בלבד, יכהן כיו"ר סלברייט עם הפיכתה לחברה ציבורית.
מעבר לסנטימנט השלילי בשוק הספאקים, נפגעה סלברייט גם בעקבות הבאזז השלילי סביב NSO הישראלית ותחום הסייבר ההתקפי. סלברייט עוסקת בפתרונות מודיעין דיגיטלי והתפרסמה בעיקר כחברה שיודעת לשלוף מידע רב מסמארטפונים ומכשירי קצה אחרים, גם אם הם נעולים על ידי סיסמא. עם זאת, כרמיל דוחה את ההשערה כי חלק מהפדיונות נבעו מפרשת NSO ומפניה של ארגוני זכויות אזרח למשקיעים ולרשות ניירות הערך האמריקאית בניסיון לשכנע אותם לא לאפשר לסלברייט להפוך לחברה ציבורית.
"אני לא חושב שלNSO או למכתב שנשלח מארגוני זכויות אדם וחבר קונגרס שפנה לכל משקיעי הפייפ והספאק, וגם לSEC השפעה על ההנפקה. משקיעים בפייפ מביעים אמון מלא , עשיתי הרבה שיחות עם אנליסטים והמוסדיים. ואני יכול להגיד שזה הכל רק רעשי רקע וניסיון לחבר את סלברייט בטעות למקום שהיא לא שייכת אליו", אומר כרמיל, "סלברייט לא עושה מעקבים וגם לא מאפשרת לאף אחד לפרוץ לסלולריים, אלא נותנת לגופי אכיפת חוק תוכנות שמתופעלות על ידם וכאשר המשטרה תופסת מכשיר, היא באמצעות צו שופט ובהתאם לחוק צנעת הפרט משתמשת בתוכנה של סלברייט. השימוש הוא רק על ידי צו שופט. אנחנו לא עובדים עם גופי ביון ולא עושים דברים לא חוקיים כפי שעושה NSO ששותלת מרחוק תוכנת מעקב", הוא מסביר ומוסיף: "הקמנו ועדת אתיקה שתתחיל לפעול בקרוב - המשקיעים יודעים על כך. מעבר לכך, יש לנו גם יכולת לנהל מרחוק את הרשיונות, יכולים לנתק או להכניס לרשימה שחורה גורמים שמנסים להשתמש בתוכנה ולא היססנו לא פעם אחת ולא פעמיים להפסיק את השימוש בהונג קונג ובלרוס למשל. נשקיע יותר בהסברה ונראה גם למשקיעים שאנחנו בצד הנכון של המפה ואנחנו אחת החברות שמגנות על זכויות אדם, שמוצריה הצילו המון ילדים ונשים מחטיפות וסחר בנשים".
סלברייט היא חברה ותיקה יחסית לחברות שמתמזגות בימים אלה עם ספאקים ומייסדיה כבר לא נמצאים בחברה. היא הוקמה ב-1999, אך רק ב-2007 החלה להתמקד בשוק של הפורנזיקה והמודיעין הדיגיטליים, כשהיא זוכה לדחיפה משמעותית עם התפתחות שוק הסמרארטפונים. מאחורי הספאק עומדת קרן השקעות פרטית TRUE WIND שכבר חתומה על שני מיזוגי ספאק נוספים. השווי של סלברייט בעסקה משקף מכפיל של 6.4 על ההכנסות הצפויות ב-2022. החברה מעסיקה כ-850 עובדים, מתוכם 500 בישראל.
לקוחות בכל אחת מהמדינות בארה"ב
לסלברייט יש כיום 6,700 לקוחות, חלקם הגדול מקרב גורמים ממשלתיים ומשטרות. במצגת שפירסמה למשקיעים צוין בין היתר כי הכנסות החברה ב-2020 הסתכמו ב-195 מיליון דולר - מדובר בקצב צמיחה של 14% לעומת 2019 . את הרבעון האחרון סיימה עם 59 מיליון דולר, קצב צמיחה של 29% מול הרבעון המקביל. ב-2021 צופה החברה להציג הכנסות של 235.6 מיליון דולר ובשנה שלאחר מכן 282 מיליון דולר, כלומר קצב של-20%. סלברייט מציגה שיעור רווח גולמי של 80% מתוך ההכנסות וב-2020 היא עברה לרווח נקי של 3.7 מיליון דולר שאמור לגדול משמעותי ל-14 מיליון דולר השנה ולהיות מוכפל ל-30 מיליון דולר בשנה הבאה.
לסלברייט יש לקוחות בכל אחת מהמדינות בארה"ב בתחום הממשל המקומי וגם ב-14 מתוך 15 משרדים ממשלתיים ביצועיים בממשל הפדרלי. 25 מתוך 27 משטרות במדינות האיחוד האירופי נמנות גם הן על קבוצת הלקוחות. החברה מציינת עוד כי בין לקוחותיה 11 מתוך 20 המשטרות בערים הגדולות בעולם. במגזר הפרטי מגיעים לקוחות החברה מפירמות ראיית חשבון, 6 מתוך 10 חברות הפארמה הגדולות, 5 מתוך 10 יצרניות הרכב הגדולות וכן בתי זיקוק ובנקים. באחרונה מרחיבה סלברייט את הפתרונות שלה לתחום הענן וחיבור מרחוק מתוך כוונה לצמוח במגזר הפרטי לתחקור של אירועי אבטחה פנימיים.