סגור
קמלה האריס סגנית נשיא מועמדת לנשיאות
קמלה האריס. צפויה להמשיך את מדיניות ביידן (צילום: REUTERS/Brendan McDermid)

האנרגיה הירוקה שואבת עידוד מהאריס ומתחזית לזינוק נחשולי נוסף במחירים

מניות חברות האנרגיה הירוקה בעולם ות"א עלו אתמול לאחר ניצחונה של האריס בעימות הנשיאותי; ועל רקע תחזית של בנקי ההשקעות הגדולים לזינוק נוסף של פי 2.5 בתעריפי הזמינות ברשת הגדולה בארה"ב. בכל מקרה, הביקוש לחשמל ירוק ימשיך לעלות

רוח גבית חזקה מארה"ב מנשבת בכנפי חברות האנרגיה המתחדשת הישראליות שפועלות במדינה. הרוח הזו מנשבת משני כיוונים: הראשון הוא העימות שנערך בין מועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, קמלה האריס, לבין מועמד המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ בלילה שבין שלישי לרביעי, שבו, על פי הסקרים, האריס ניצחה במובהק. הכיוון השני הוא הצפי של מספר גופים משמעותיים, דוגמת בנק אוף אמריקה ומורגן סטנלי, לכך שחברות האנרגיה המתחדשת ייפגשו עם סכומי כסף גדולים. זאת, בשל הצפי לעלייה בתעריפים שנקבעים במכרזים שעורכת רשת החשמל בצפון-מזרח ארה"ב, JPM.
וכך, מאז תחילת חודש יולי, מניית דוראל, שמנוהלת בידי יקי נוימן, זינקה ב־43%; מניית OPC, שמנוהלת בידי גיורא אלמוגי ונמצאת בשליטת עידן עופר, עלתה בכ־13%, הגם שבארה"ב היא פועלת גם באמצעות תחנות כוח שמופעלות בגז טבעי ולא רק באנרגיה מתחדשת; מניית אנלייט, שמנוהלת בידי גלעד יעבץ, עלתה בכ־4%, מלבד השפעת העימות, הודיעה אתמול אנלייט על תחילת הפעלה מסחרית של פרויקט הדגל שלה בארה"ב. לעומת זאת, מניית אנרג'יקס, שמנוהלת בידי אסא לוינגר ונמצאת בשליטת אלוני חץ, דווקא ירדה בכ־4%, הגם שאתמול קפצה ב־4.6%.
מדוע המשקיעים רואים בניצחון של האריס בעימות סיבה לאופטימיות בכל הנוגע לחברות האנרגיה המתחדשת? ככל הנראה משום שהאריס צפויה להמשיך את דרכו של הנשיא המכהן ממפלגתה, ג'ו ביידן, שתומך באופן אקטיבי בתעשיית האנרגיה המתחדשת. אחד המהלכים המשמעותיים שביצע ביידן בכהונתו הוא העברת "החוק להפחתת האינפלציה" – שם לא קליט לחבילות תמריצים גדולות בהיקף של מאות מיליארדי דולרים, שנועדו, בין היתר, לקדם פרויקטים של אנרגיה ירוקה. זאת, מתוך מחשבה שהדבר יוביל בסופו של דבר להוזלה במחירי החשמל, וכתוצאה מכך גם לירידה באינפלציה. מרבית הכספים שנכללים בתוכניות השונות שמרכיבות את החוק טרם חולקו, ומשום כך, כל איתות חיובי לכך שהאריס תהיה הנשיאה הבאה הוא איתות חיובי גם למשקיעים בחברות האנרגיה המתחדשת.
בשיחה עם כלכליסט אמר רועי שביט, אנליסט בבית ההשקעות IBI כי "לדמוקרטים יש נטייה מובהקת לאנרגיה מתחדשת, בטח שבהשוואה לרפבוליקנים. מניות האנרגיה המתחדשת הגיבו בהתאם. גם בארה"ב הן זינקו בשיעורים חדים של עד 10%. ענקיות כמו פירסט סולאר או אנפייז עלו ב־4% במסחר המוקדם". לפי שביט, ניצחון של האריס בבחירות עשוי להיות חדשות טובות גם לחברות שמחזיקות בבעלות על תחנות חשמל שפועלות על גז טבעי, דוגמת CPV, החברה־הבת האמריקאית של OPC: "הדמוקרטים מקדמים עלייה בגריטה של תחנות פחם. סגירת התחנות האלה מקטינה את היצע הייצור ומגדילה את הפוטנציאל לעליית מחירים. כמו כן, גריטת תחנות פחמיות מפנה מקום ברשת החשמל למתקנים חדשים, מה שיאפשר ליותר תחנות כוח המונעות בגז טבעי ולמתקנים סולאריים להתחבר לרשת בצורה מהירה יותר".
אמנם משקיעי האנרגיה הירוקה מאותתים דרך הבורסה שהם רוצים בנצחונה של האריס, אך לא בטוח שניצחון של טראמפ יהווה מכת מוות לתעשייה. בשוק האנרגיה מציינים מספר סיבות לכך שניצחון של טראמפ אינו סכנה לחברות האנרגיה המתחדשת, הגם שהמפלגה הרפובליקנית מזוהה מסורתית עם יצרני נפט ואנרגיה מזהמת. ראשית, הביקוש לחשמל בארה"ב נמצא במגמת עלייה, והוא צפוי לזנק בצורה משמעותית בשנים הקרובות בשל השימוש הגובר בחוות שרתים, שדרושות לשם הפעלה ופיתוח של בינה מלאכותית, ובשל החדירה הנרחבת של רכבים חשמליים לשוק. מדובר בתהליכים שלא יבואו לסיומם גם אם טראמפ יבחר. לכך יש להוסיף את העובדה ש־90% מהמתקנים שמחכים להתחבר לרשת החשמל בארה"ב הם מתקנים של אנרגיה מתחדשת. במילים אחרות, אין איך לענות בשלב זה על הביקוש הגובר לחשמל בלי להמשיך לתדלק את שוק האנרגיה המתחדשת.
שנית, מחירי הפאנלים הסולאריים ומתקני האגירה, כולל הבטריות שדרושות להפעיל אותם, נמצאים בירידה. בשנה האחרונה מדובר על ירידה של עשרות אחוזים, מה שעתיד לבוא לידי ביטוי בכך שמחיר "החשמל הירוק" יהיה נמוך יותר משל חשמל שמופק מאמצעים מסורתיים. ובסוף, הכסף מדבר.
לכף יש להוסיף את העובדה שארה"ב נמצאת בעימות כלכלי עם סין, כשטראמפ מציג קו ניצי יותר משל ביידן. בכל מקרה, גם הדמוקרטים וגם הרפובליקנים מעוניינים בעצמאות אנרגטית, והדבר עובר, בין היתר, בהטבות שהעניק ממשל ביידן ליצרני פאנלים סולאריים ויזמי מתקנים סולאריים בארה"ב, במטרה להקנות עדיפות לתוצרת ארה"ב על פני התוצרת הסינית. טראמפ לא צפוי לפעול אחרת.
בנוסף, מתקנים סולאריים לרוב מוקמים בשטחים פתוחים, בשל השטח הרב שכל מתקן משמעותי זקוק לו. השטחים האלו נמצאים, על פי רוב, במדינות שמזוהות עם המפלגה הרפובליקנית. במילים אחרות, המעבר לאנרגיה מתחדשת מיטיב כלכלית עם הבוחרים של טראמפ, ולכן לא מן הנמנע שכנשיא טראמפ יבקש לא לפגוע בכך, וייתכן שאף יבקש להגביר את המגמה.
כל אלו הן חדשות טובות לחברות האנרגיה המתחדשת הישראליות, אבל כאלו שהתממשות שלהן מצויה אי שם בעתיד ולא ניתן לכמת אותן בשלב זה לכסף. אבל יש גם חדשות טובות מהעתיד הקרוב, והן מאוד קונקרטיות מבחינת ההיקף הכספי שלהן. בדצמבר הקרוב ייערך מכרז לתעריף הזמינות לרשת החשמל הגדולה בצפון-מזרח ארה"ב, JPM. תעריף זמינות הוא הסכום הקבוע שמקבלים יצרני החשמל מדי פר מגה־ואט על עצם זה שהם מבטיחים את העמדת כושר הייצור שלהם לרשת. מדובר על סכום שמתקבל, גם אם הרשת לא עושה שימוש בחשמל בפועל, שימוש שעליו היא משלמת מחיר נפרד. המחיר נקבע אחת לשנה והוא תקף לשנה שמתחילה ביוני ומסתיימת במאי.
עד חודש מאי 2025, התעריף עומד על 69 דולר למגה־ואט. במכרז שנערך ביולי האחרון, בנוגע לשנה שבין יוני 2025 למאי 2026, התעריף זינק דרמטית ל־269 דולר למגה־ואט, מה שהביא לזינוק יומי של 11.2% במניית דוראל ושל 8.3% במניית OPC ביום שבו נודעו תוצאות המכרז. על הרקע של אותן תוצאות דיווחה OPC כי CPV תהנה מתוספת הכנסות של 50 מיליון דולר בשנה. CPV תרמה 1.66 מיליארד שקל להכנסות OPC, שהסתכמו ב־2.5 מיליארד שקל ב־2023.
בדצמבר יערך המכרז לתקופה שבין יוני 2026 למאי 2027. בבנקי ההשקעות ג'יי.פי מורגן ומורגן סטנלי מעריכים שהתעריף יזנק לרמה של 700-600 דולר למגה־ואט. גם ב־IBI מעריכים שהתעריף יגיע לרף העליון, וחוזים תעריף של 695 דולר. זאת, בשל העלייה בביקוש לצד התמתנות ביכולת היצור על רקע גריטה של תחנות. ב־IBI מעריכים שהדבר יוביל לתוספת הכנסות של 100 מיליון דולר לחברה־הבת של OPC, בנוסף לזו שכבר דווחה.
שביט מוסיף כי "בכל שנה יש מכרז על תעריף הזמינות, שמשולם לתחנות על עצם הזמינות שלהן, מה שנועד להבטיח מענה לכל מצב, גם לשעת חירום. אחד הפרמטרים החשובים במכרז הוא כמה חשמל רשת החשמל תוכל לייבא מרשתות אחרות בשעת חירום. לפי תנאי המכרז הקרוב, PJM תוכל לייבא פחות חשמל מרשתות אחרות, במטרה לעודד יותר ייצור בתוך הרשת ולהבטיח את השימוש בו. כלומר, להגדיל את האטרקטיביות ליצרני החשמל. בנוסף, הגדילו את הרזרבות שהרשת מעוניינת לשמור. גם זה תורם לצפי לזינוק המשמעותי בתעריף".