סגור

דוחות אלדן: הרכב החשמלי עדיין לא משפיע משמעותית על שוק הליסינג

חברת הליסינג סיכמה את 2021 עם צמיחה של 5% בהכנסות מהשכרת רכבים, שהסתכמו ב-186 מיליון שקל, אך עדיין לא הגיעה לרמות של לפני משבר הקורונה

אלדן פירסמה הבוקר (ג') את הדוחות הכספיים לסיכום 2021, שמצביעים על התאוששות מסוימת בתחום השכרת הרכבים, אך עדיין רחוקים מהנתונים בשנת 2019, טרום משבר הקורונה.
חברת הליסינג סיכמה את השנה עם הכנסות של 186 מיליון שקל מענף ההשכרה - צמיחה של 5% ביחס ל-2020 אך עדיין נתוך נמוך מהכנסות של 238 מיליון שקל שרשמה אלדן ב-2019. מספר לקוחות החברה בתחום הליסינג עלה ב-29% ל-3,068 לקוחות בשנת 2021.
בסך הכול רשמה אלדן בשנת 2021 הכנסות בגובה 1.57 מיליארד שקל – עלייה של 11.6% ביחס ל-1.4 מיליארד שקל בשנת 2020.
1 צפייה בגלריה
מגרש מכירות רכב של חברת אלדן ליסינג
מגרש מכירות רכב של חברת אלדן ליסינג
מגרש מכירות רכב של חברת אלדן
(צילום: תומר הדר)
פעילות מכירת הרכב המשומש של אלדן התאוששה בשנת 2021 – כאשר החברה מכרה בשנה שעברה 1,639 רכבים לעומת 903 בלבד בשנת 2020. היקף ההכנסות ממכירת רכבים זינק ב-80% ל-157 מיליון שקל, כאשר 61% מן הרכבים שנמכרו על ידי אלדן אשתקד נמכרו באמצעות רשת המכירות של החברה – והיתר לסוחרי רכב.
באשר לרכב חשמלי, תחום אליו נכנסה אלדן באופן פעיל, החברה לא פירטה את היקף הביקושים לרכבים חשמליים בצי שלה אך ציינה כי קיימת עלייה בביקוש לרכבים אלה וכי היא פועלת למלא את הביקוש. החברה ציינה כי ענף הרכב החשמלי עדיין לא משפיע בצורה משמעותית על שוק הליסינג.
לפי החברה, עלייה במחירי הדלק עלולה להביא לצמצום של היקף פעילות הליסינג וההשכרה ואולם מידת ההשפעה על עסקיה קטנה. בנוסף ציינה החברה כי שיבושים באספקה ימית של רכבים, משבר השבבים, עלייה במחירי המתכות ומגבלות ייצור עלולים לפגוע במידה בינונית בהיקף פעילותה.
בניגוד לרוב חברות הליסינג, אלדן נחשבת לחברה אשר שמה דגש על נושא התחבורה החשמלי. בין היתר היא כיום היחידה שמבצעת חכירות והשכרות למכוניות של טסלה, וגם חברה ל-EV MOTORS, יבואנית JAC, להקמת חברה לשיווק מכוניות חשמליות.
אלדן גם פעילה בתחום השכרת הרכב שהיקף הפעילות בו עבר שחיקה משמעותית בשנתיים האחרונות בגלל הקורונה שפגעה בתיירות ובגלל מחסור במכוניות זמינות.
דוחות אלדן מאפשרים מבט מעניין אל התנהלותה של חברת הליסינג במהלך הקורונה. כך לדוגמה מציינת אלדן כי לא רכשה כלי רכב חדשים רבים בשנת 2021 מאחר ובשנת 2020 ביצעה הארכה של תוקף עסקאות הליסינג, כלומר חוזים אשר יועדו לסגירה תוך שלוש שנים התארכו לארבע שנים.
מטבע הדברים, כאשר אין רכבים למכירה מכיוון שאלה עדיין נמצאים בחוזי ליסינג- אין פעילות סחר, והחברה מציינת כי טרם חזרה לרמות של פעילותה טרם הקורונה. בנוסף מתייחסת אלדן לנושא משבר השבבים ומציינת כי קיימים קשיים באספקת רכב חדש.
לפי דוחות אלדן, הקורונה לא השפיעה באופן מהותי על מספר מכוניות הליסינג בכבישי ישראל – אשר עומד על כ-220 אלף.
הדוחות מפרטים את התפלגות לקוחות החברה בהתאם לענף העיסוק, ומהם עולה כי בתחומים מסוימים ירד היקף הלקוחות אשר מבצעים ליסינג תפעולי. לדוגמה - בתחום התעשייה עלה היקף ההחכרות מ-17% מכלל לקוחות החברה בשנת 2020 ל-18.2% בשנת 2021. בתחום השירותים העסקיים ירד היקף ההחכרות מ-40.3% בשנת 2020 ל-37.5% בשנת 2021.
לפי החברה, היא מחזיקה ב-11% משוק הליסינג התפעולי. זאת בעוד קבוצת שלמה מחזיקה ב-24% מהשוק, קבוצת קרסו - יבואנית רנו אשר מחזיקה בין היתר גם בקל-אוטו - מחזיקה ב-12% מהשוק וכמוה גם אלבר.
היקף צי רכבי הליסינג של אלדן בסוף 2021 עמד על 23,217 רכבים, לעומת 25,065 רכבים ב-2020. היקף הצי הכולל (כלומר עם רכבי השכרה) עמד על 30,968 רכבים לעומת 32,905 רכבים בשנת 2020.
בסך הכול רכשה אלדן בשנה שעברה 8,651 רכבים לעומת 5,155 בשנת 2020 - בין היתר בגלל הארכת חוזי ליסינג במהלך הקורונה, אשר מנעה יציאה של רכבים אלה לשוק המכוניות המשומשות. נתון זה השפיע ישירות על היקף מכירת רכבי אלדן לשוק החיצוני: מ 7,837 רכבים ב-2020 ל-9,822 רכבים ב-2021.