סגור
ממרח חומוס סברה שטראוס
ממרח חומוס סברה (צילום: גטי)

שטראוס מוכרת לפפסיקו את חלקה בחברת סברה - ב-244 מיליון דולר

החברה חתמה על הסכם למכירת אחזקותיה (50%) ביצרנית החומוס לשותפתה, והעסקה צפויה להניב לה רווח של עד 325 מיליון דולר; בכך מגיע לסופו המיזם שהחל לפעול לפני כמעט 20 שנה; במקביל שטראוס קיבלה מפפסיקו אופציה להפוך לבעלת שליטה בחברת החטיפים המשותפת

תם החלום האמריקאי של שטראוס: החברה חתמה על הסכם למכירת אחזקותיה (50%) בחברת החומוס סברה, לשותפתה פפסיקו, וזאת תמורת סכום של כמעט 244 מיליון דולר.
בשנה האחרונה חשף כלכליסט כי שטראוס מתכוונת למכור את פעילותה בתחום הירקות הטריים, הדבש של יד מרדכי ורשת עלית קופי, ובחודש מאי הודיעה החברה כי תשקול את עתידה של סברה במסגרת פעילות הקבוצה.
תמורת המכירה של סברה עומדת על 243.8 מיליון דולר שתשולם במזומן במועד השלמת העסקה, כאשר 240.8 מיליון דולר הינם בעבור מכירת האחזקות בחברה לרבות הלוואת בעלים, ו-3 מיליון דולר - בעבור מכירת האחזקות באובלה, שהיא חברת הממרחים של סברה במקסיקו, אוסטרליה וניו זילנד.
בשטראוס ציינו כי אין תנאים מהותיים הנדרשים להשלמת העסקה, והיא צפויה להתבצע בחודש דצמבר 2024. להערכתה, המכירה תניב לה רווח נקי של 319-325 מיליון שקל אחרי מס. הפרשי מט"ח גרעו מהרווח הנקי 82-84 מיליון שקל. בנטרול רכיב זה, הרווח מהעסקה היה עומד על 403-407 מיליון שקל.
במקביל, התקשרו החברה ופפסיקו בהסכם אופציה בקשר לאחזקותיהן (50%-50%) בחברת שטראוס פריטו ליי, העוסקת בייצור, שיווק והפצת חטיפים מלוחים בעיקר בישראל. במסגרת ההסכם העניקה פפסיקו לשטראוס, אופציה לרכישת עד 2.5% מהון המניות של פריטו ליי בתמורה ל-100 אלף דולר, ובכך להפוך למעשה לבעלת השליטה. מדובר במחיר מימוש של עד 9.9 מיליון דולר, המשקף לפריטו ליי שווי של כ-396 מיליון דולר.

חלום שהחל לפני כמעט 20 שנה

המיזם האמריקאי של שטראוס החל בקיץ 2005, כשהחברה השלימה רכישת 51% מפעילות הסלטים הים תיכוניים סברה בארה"ב מאיש העסקים האמריקאי יהודה פרל תמורת 8.7 מיליון דולר. בסוף שנת 2007 קידמה שטראוס עסקה שבמסגרתה מכר פרל את אחזקותיו לפפסיקו, לפי שווי של 90 מיליון דולר, והחברה הישראלית חתמה עם הקונצרן העולמי על הסכם שותפות שווה (50%) לטובת ייצור ממרחים מצוננים בארה"ב ובקנדה, באמצעות סברה תחת ניהולו של רונן זוהר, היום המשנה למנכ"ל שטראוס.
הידע של שטראוס בחומוס והכוח של פפסיקו בשוק האמריקאי הובילו לכך שכבר באותה שנה זינקו מכירות סברה ב־73.3% והסתכמו בכ־295 מיליון שקל, תוך שהמותג טיפס למקום הראשון בקטגוריית הממרחים המצוננים עם נתח שוק של 25.8%.
הצמיחה נמשכה בעקביות וב־2012 חצו מכירות סברה את רף מיליארד השקלים והרווח התפעולי טיפס ל־129 מיליון שקל. באותה שנה החלה סברה בהקמת מיזם ממרחים בשם אובלה במקסיקו ובאוסטרליה, וזה הורחב בהמשך גם לניו זילנד. השותפות פרחה והמכירות והרווח התפעולי המשיכו לצמוח בכל שנה בשיעור דו־ספרתי, והגיעו בשנת 2015 ל־1.4 מיליארד שקל ו־181 מיליון שקל בהתאמה, כשנתח השוק הגיע לשיא של כ־63% ממכירות החומוס בצפון אמריקה.
בשנת 2016 רכשה השותפות את חברת פלורנטין ההולנדית, שעסקה בפיתוח וייצור מוצרי חומוס, בתמורה ל־9 מיליון יורו, והחלה לשווק את המוצרים ברשתות בגרמניה.
אלא שבשנת 2020, מצא מינהל המזון והתרופות (FDA) סלמונלה בחומוס שיוצר במפעל החברה בווירג'יניה. בעקבות כך, מכירותיה התרסקו ב־2022 ל־656 מיליון שקל והחברה עברה להפסד תפעולי כבד בגובה 208 מיליון שקל, כשנתח השוק שלה נחתך ל־31.2%.
זמן קצר לאחר מינוי של שי באב"ד למנכ"ל, ונוכח ההתייעלות הנדרשת בקבוצה, החליטה השותפות לסגור את פעילות החומוס בגרמניה והשנה סימנה אותה כפעילות המיועדת למכירה.