סגור
מימין עופר אברם עופר בלוך
מימין: מנכ"ל מניבים עופר אברם ויו"ר לוגיסטיקר עופר בלוך. הסכסוך עובר לפסים משפטיים (צילומים: נועה זני אוראל כהן)

שוכר הודיע על כוונה לעזוב ומניבים דיווחה על כך רק שלושה חודשים אחרי

לוגיסטיקר, חברה בת של ממן, הודיעה כבר ביולי על כוונה לצאת מהסכם פעיל לשכירת מרלו"ג של קרן הריט מניבים; אך זו נמנעה מלדווח על הכוונה לבטל את החוזה בנכס; איום בתביעה בגין נזקים של עשרות מיליוני שקלים הוביל לדיווח כעת

קרן הריט מניבים דיווחה היום לראשונה על ביטול הסכם שכירות של נכס שלה מצד השוכרת - חברת לוגיסטיקר. הקרן פרסמה את הדיווח שלושה חודשים אחרי שלוגיסטיקר הודיעה למניבים על כוונתה לבטל את הסכם השכירות הנוגע למרלו"ג שאותו היא שוכרת ממנה, וחודש וחצי אחרי שדווח על כך בכלכליסט. הסכסוך בין מניבים ללוגיסטיקר צפוי לעבור לפסים משפטיים.
המרלו"ג אינו נחשב לנכס מהותי בפורטפוליו של מניבים כך שהיא לא הייתה חייבת מבחינה חוקית לדווח על ביטול הסכם השכירות. שוויו, 114 מיליון שקל, עומד על מעט פחות מ-4% משווי נכסיה הכולל (3.2 מיליארד שקל), וההכנסות המתואמות מדמי שכירות (NOI) ממנו ב-2023 היו בשיעור דומה.
עם זאת, מבין 21 הנכסים שהניבו לקרן בשנת 2023 ה-NOI ממנו היה העשירי בהיקפו, והנכס עצמו ממוקם במקום ה-11 מבין 23 הנכסים שלה מבחינת שווי נכון לסוף יוני השנה, כך שמשקלו אינו זניח.
הדיווח העדכני מגיע לאחר שורת דיווחים של מניבים החל מחודש יולי, על נזקים שנגרמו למבנה ועל השפעתם עליו. באף אחד מאותם הדיווחים היא לא התייחסה להודעתה של שוכרת המרלו"ג, לוגיסטיקר, מ-14 ביולי, בדבר "כוונתה לבטל את הסכם השכירות" בגין נזקים אלה.
מעבר לכך, חברה ציבורית אחרת, ממן - החברה האם של לוגיסטיקר, כבר דיווחה באמצע אוגוסט על כוונתה של לוגיסטיקר לבטל את הסכם השכירות, כך שהימנעותה המתמשכת של מניבים מלדווח על כך בעצמה, עד כה, נראית תמוהה.
התייחסותה העדכנית של מניבים לסוגיה הגיעה לאחר שלוגיסטיקר פנתה אליה שוב לפני סוכות, וחזרה על כוונתה לבטל את ההסכם ולפנות את הנכס בשל הליקויים בו. לטענת לוגיסטיקר, לנוכח ליקויים אלה, מניבים היא שהפרה את הסכם השכירות ביניהן.
עוד טוענת לוגיסטיקר כי כתוצאה מהליקויים נגרמו לה נזקים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, שבגינם בכוונתה לתבוע את מניבים. והיא דורשת לקיים הליך בוררות.
לפי מניבים, היא מחזיקה בחוות דעת הנדסיות לפיהן המבנה, פרט לחלקו הצפוני, בטוח לשימוש, וכי בחלק זה מבוצעות עבודות לתיקון הנזקים ולחיזוק המבנה. על כן היא דוחה את טענותיה של לוגיסטיקר.
מדובר במרכז לוגיסטי ששטחו הבנוי הוא 15 אלף מ"ר באזור התעשייה הרטוב שסמוך לבית שמש. מניבים רכשה אותו בסוף 2016 בסמוך לסיום הקמתו, ומאז הוא מושכר ללוגיסטיקר. הסכם השכירות המקורי היה לחמש שנים, ומאז הוא הוארך כמה פעמים, ועתיד להסתיים ב-2031.
בתחילת יולי דיווחה מניבים כי עיריית בית שמש הוציאה צו פינוי למרלו"ג בעקבות נזקים שגרמו לסחיפת קרקע. היא הסבירה כי ביצעה עבודות לתיקון הנזקים ולחיזוק המבנה, ואף קיבלה חוות דעת שלפיהן מרבית השטחים בו בטוחים לשימוש. בהמשך החודש, וכבר לאחר הודעתה של לוגיסטיקר, עדכנה מניבים כי צו הפינוי יחול רק על רבע מהשטח, שאותו היא כבר פינתה. היא נמנעה מלהתייחס ישירות להודעתה של לוגיסטיקר וציינה כי היא "מצויה במגעים עם שוכר המבנה, לצורך בחינת המשמעויות שעשויות לנבוע מהודעת העירייה".
באוגוסט, כחלק מהדוח הרבעוני השני, עדכנה מניבים כי צורך הפינוי יחול רק על פחות מ-10% מהמרלו"ג. כמו גם כי עלות תיקון הנזקים וחיזוק המבנה הובילה לשיערוך שלילי של 10.5 מיליון שקל משוויו. אך שוב לא התייחסה להודעתה של לוגיסטיקר בדבר כוונתה לבטל את הסכם השכירות ולא להשלכות האפשריות של מהלך שכזה.
בספטמבר דיווחה מניבים על החרפה במצב הנכס ועל כך שהודיעה בעצמה ללוגיסטיקר כי עליה לפנות חלק ממנו, ובהמשך החודש דיווחה כי לטענת לוגיסטיקר היא כבר הפסיקה את פעילותה בחלק זה ולא חלה עליה חובת תשלום כלשהי ביחס אליו.
היום עדכנה מניבים אודות מצב הנכס פעם נוספת, ולראשונה התייחסה לאפשרות עזיבתה של לוגיסטיקר את הנכס, אך לא למשמעויות מכך.