סגור
מימין  עידן כץ מורן סיטון  דייב לובצקי
מימין: עידן כץ ומורן סיטון, מנטו פיננסים ודייב לובצקי, בעל השליטה ומנכ"ל IBI (צילומים: אלעד גרשגורן יח"צ)

נחשף בכלכליסט
הזהירות בהשקעה בנטו פיננסים עלולה שלא להציל את IBI ממצוקתה

בית ההשקעות שחשש מהסתבכותה של סוכנות נטו פיננסים עם וולת'סטון, החליט להשקיע בה באמצעות רכישת הכנסות עתידיות, כדי שלא להיות מעורב בתביעות. אך אם נטו תגיע לחדלות פירעון, הדבר לא יציל את IBI מהשתתפות בהפסדים שלה  

הטלטלה של נטו פיננסים והתקרבותה לחדלות פירעון תגרום למהומה בענף החיסכון לטווח ארוך ותפגע בחוסכים וגם במנהלים כאחד. כך חוששים בכירים בענף הגמל והפנסיה לנוכח ההתפתחויות האחרונות בין סוכנות נטו לשותף להכנסות בה — IBI בית השקעות. המהומה תיווצר כאשר סוכני נטו, האחראים על החסכונות והביטוחים של מאות אלפי אנשים יתחילו לשנע את הלקוחות שלהם מחברת ניהול חיסכון אחת לאחרת כדי לעזוב את נטו.
מעבר הלקוחות יעשה על ידי הסוכנים של נטו כדי להיפרע מנטו ולהתחיל בדרך חדשה ללא הליווי של הסוכנות, אולם עלול לפגוע בלקוח מאחר שאינו תואם את האינטרס של החיסכון שלו ובנוסף יפגע בחברות המנהלות הנוכחיות של לקוחות נטו שירשמו פדיונות. כך לדוגמה, אם אדם מבוטח בביטוח חיים תחת חברת ביטוח מסוימת, דרך סוכן ביטוח שעבד בנטו, הוא אומנם נחשב כלקוח של הסוכן, אבל העמלות עבור הלקוח משולמות לנטו ומועברות לסוכן. כדי שהעמלות יעברו ישירות לסוכן, בעקבות הטלטלה בנטו, הוא יעביר את הלקוח לחברה אחרת ויחתום ללא נטו. המעבר עשוי לפגוע ברצף הביטוחי של הלקוח (ויביא להתייקרות הפוליסה).
דוגמה מקבילה יכולה להיות בתחום החיסכון, אם קרן ההשתלמות של אותו הלקוח היתה בחברה א' שהשיאה עד כה תשואות חסר, מעבר שלה לחברה מתחרה "מקבעת" את ההפסד של הלקוח.

פריצת הסכסוך מול נטו

נטו פיננסים, שבשליטתם של עידן כץ (32%) ואילן בן ישי (28%), כוללת היום כ־200 סוכנים שאחראים על חסכונתיהם של מאות לקוחות כל אחד, ובהיקף של 28 מיליארד שקל. נטו עצמה משמשת כבית סוכן, כלומר נטו הציעה לסוכנים קטנים ועצמאיים לעבוד תחתיה בעוד היא תספק להם את כל שירותי המעטפת כמו תפעול, גיוס לקוחות, רגולציה והדרכה בתמורה ל־30% מההכנסות. מדובר במתווה עבודה שהפך נפוץ בשנים האחרונות ובו פועלים גם גופים כמו פרופיט, תלפיות וקוואליטי, גופי ענק שמנהלים בצורה עקיפה עשרות מיליארדי שקלים. אם כי קיים הבדל בהתנהלות של נטו בדרך הפצת העמלות לסוכנים. אם בבתי הסוכנים האחרים העמלות של הסוכנים שמשולמות על ידי המוסדיים מגיעות לסוכנים לחשבון באופן ישיר, בנטו העמלות מגיעות ראשית לנטו ורק אז לסוכן.
התנהלות זו היתה מקור למתיחות בין הנהלת נטו למאות הסוכנים שלה. זאת כאשר בכמה אירועים שונים, על רקע קשיי התזרים שאליהם נקלעה נטו, היא ביקשה מהסוכנים שלה לדחות את משיכת הכספים שלהם מהחשבון המשותף לחברה ולהם. נטו חתמה עם בית ההשקעות IBI וסוכנות ארבע עונות שבשליטת בית ההשקעות (65%) על הסכם לשיתוף פעולה שבמסגרתו IBI רכש 30% מההכנסות השנתיות העתידיות של נטו בשנים 2025-2023, תמורת 30 מיליון שקל ותשלומים עתידיים נוספים בהתאם לגובה ההכנסות שתצליח נטו להציג.
במסגרת ההסכמות בין IBI לנטו, הסכימה הנהלת נטו כי העמלות של המוסדיים וההכנסות של סוכני נטו יגיעו קודם כל לחשבון הנאמנות שבניהול ארבע עונות ולאחר מכן יועברו לסוכני נטו. כץ ובן ישי טוענים במכתב ששלחו למורן סיטון, מנכ"ל ארבע עונות, ולדייב לובצקי, בעל השליטה (21.4%) ומנכ"ל IBI, כי ארבע עונות חדלה מלהעביר מחשבון הנאמנות את העמלות לסוכנים של נטו. ממכתב אזהרה לפני נקיטת הליכים משפטיים שנשלח על ידי נטו נרמז כי ארבע עונות טוענת שנטו לא תעביר את העמלות מהחשבון המשותף לסוכנים והכספים "ייבלעו" בבור הגירעון של הסוכנות. בנוסף, ארבע עונות טוענת כי המידע על היקף העמלות שמגיע לנטו היה שגוי לאורך שיתוף הפעולה בין הצדדים.
עוד טוענת נטו נגד IBI כי בית ההשקעות הטעה את המשקיעים בדיווחים שפרסם באוגוסט 2023 על סגירת העסקה בין שני הגופים. גיא גיסין, עורך הדין של נטו, טען במכתב כי ב־24 באוגוסט דיווחה IBI למשקיעים שלה שעסקת נטו הושלמה לאחר שהתקיימו כל התנאים המתלים. אולם על פי גיסין "לא יכול להיות ספק כי לפחות חלק מהתנאים המתלים המהותיים שנכללו בהסכם עם ארבע עונות, לא הושלמו עד עצם היום הזה". בנוסף, בנטו טענו נגד IBI כי הם מנסים למוטט את סוכנות הביטוח על ידי העברת סוכנים מנטו לארבע עונות.
לנוכח שליחת המכתב, הורידו בבית ההשקעות IBI את הכפפות ומסרו כי הם חוששים שנטו נמצאת לפני קריסה ועתה הם מנסים לגלגל את האשמה לשותפים שלהם. לטענת בית ההשקעות "צר לנו כי בעלי השליטה בנטו בחרו לירוק לבאר שממנה שתו במהלך השנה האחרונה. IBI ימשיך לעמוד על זכויותיהם של סוכני נטו אם כי לצערנו, נראה כי בהמשך הדרך ניאלץ לעשות זאת לבדנו. אנו בוחרים שלא להגיב לטענות העולות במכתב. מובן לנו כי צל החקירה הפלילית המרחף מעל בעלי השליטה בנטו, התביעה הייצוגית, פרשת וולת'סטון והמצב הכלכלי שאליו הם הביאו את החברה כתוצאה מניהולם הכושל מביאים אותם לתגובות שאינן רציונליות, ואנו בוחרים שלא לשפוט אותם בשעה קשה זו. אנו מלאי תקווה שהם ימצאו דרך לצלוח את המשבר שבו הם שרויים".
הפיצוץ בין הצדדים נעשה לאחר שבשבועות האחרונים ניסו הגורמים הבכירים ב־IBI, ארבע עונות ונטו לגשר על הפערים ואי־ההסכמות בנוגע להתנהלות העסקית בין שלושת הגורמים. IBI הציעו הלוואה נוספת לנטו לאחר שכבר העניקו להם הלוואה במהלך השנה הנוכחית. בין היתר ניסו להסביר בנטו כי יש להם קונה שייכנס בנעלי IBI והוא הסוכנות המתחרה פרופיט, שבבעלות אסף בנאי, שלומי אלברג ומשפחת סגול. פרופיט, במידה שתשתלט על נטו, תיאלץ אותה להכריז על חדלות פירעון לנוכח ההתחייבויות העומדות שלה שנאמדות ב־80 מיליון שקל.
הקשיים הכלכליים שאליהם נקלעה נטו נעשו בשל מעורבותה בפרשת וולת'סטון. בית ההשקעות וולת'סטון עסק עד לפני שנתיים בשיווק ללקוחות וביצוע של השקעות לא סחירות בנדל"ן — בעיקר בענף ההתחדשות העירונית. הקשיים שאליהם נקלעו המיזמים שבהם השקיעה וולת'סטון הביאה לכך שבית ההשקעות חייב "תיאורטית" למשקיעים מאות מיליוני שקלים לאחר שגייס 800 מיליון שקל. נטו החזיקה ב־50% מבית ההשקעות וולת'סטון והסוכנות בחרה בשנים האחרונות "לקנות החוצה" משקיעים (קרי את הזכויות של המשקיעים בפרויקטים תקועים) בהיקף של 50 מיליון שקל. כלומר נטו אף הגדילה את חלקה בהפסדים מתוך אמונה בפרויקטים ובניסיון להציל את המוניטין שלה.

בית ההשקעות שהסתבך

השנה האחרונה אופיינה בצמיחה מואצת של IBI. כך, בתחילת השנה הוא רכש את חברת הקרנות של פסגות תמורת כ־140 מיליון שקל. כמו כן ביולי IBI רכש 60% מחברת נקסטאייג' שמעניקה שירותי חשבונאות לחברות הייטק לפי שווי של 216 מיליון שקל וגם את החלק של בנק הפועלים (12.6%) ב"אי.בי.אי חיתום" תמורת 24.6 מיליון שקל ועלה להחזקה של 44.8%. את הרבעון השני סיים IBI עם זינוק של 90% ברווח הנקי ל־74 מיליון שקל, ושל 42% בהכנסות לעומת הרבעוןו המקביל, ל־276 מיליון שקל. ההון העצמי של IBI נאמד ב־780 מיליון שקל ברבעון לעומת 653 מיליון שקל בתקופה המקבילה. המהלכים והנתונים הללו התבטאו היטב בשווי השוק של IBI שהיום נסחר בשווי של כמעט 1.6 מיליארד שקל, שווי שיא של כל הזמנים עבורו. לשם ההשוואה, מיטב בית השקעות שמנהל את היקף הנכסים הגדול בישראל, כמעט 300 מיליארד שקל, נסחר בשווי של 1.4 מיליארד שקל.
אולם דווקא ההשקעה הקטנה יחסית בנטו עלולה לסבך את IBI. כאשר בחנו ב־IBI את העסקה עם נטו, בשל ההסתבכות של נטו בפרשת וולת'סטון, העדיפה הנהלת IBI לבצע מהלך של השתתפות בהכנסות עתידיות תמורת הזרקת הון מיידית ולא ברכישת מניות הסוכנות. זאת מתוך ההנחה כי IBI עלול למצוא את עצמו בתביעות עתידיות שמכוונות לנטו על שיווקה את מוצרי וולת'סטון. אולם היום ל־IBI מתברר כי גם השתתפות בתזרים אינה נטולת סיכונים. זאת מאחר שאם התזרים של נטו יהפוך שלילי, בגלל שתצטרך להשיב עמלות למוסדיים על ביטול חוזים, ובד בבד יותר ויותר סוכנים יעזבו אותה, IBI ייצטרך להשתתף באותם הפסדים. כך, רכישה של בית השקעות שהיתה אמורה להגדיל את רווחיו עלולה להביא דווקא לירידה בהם.