סגור

חודש חיובי נוסף בקרנות ההשתלמות: מי בראש הטבלה ביולי?

ניר עובדיה, מנהל אגף השקעות עמיתים בכלל ביטוח, שסיימה ראשונה בטבלת התשואות במסלול הכללי ביולי: "חשבנו שלא יהיה נכון להוציא כספים לחו"ל. אנחנו מאמינים בשוק הישראלי". אלטשולר שחם אחרונה ביולי, אך ראשונה מתחילת השנה 

המשך העליות בשווקים ביולי הוביל את קרנות ההשתלמות במסלול הכללי לחודש חיובי נוסף. בניגוד לרוב חודשי השנה, יולי התאפיין בתשואת יתר של מדדי המניות המקומיים לעומת המדדים בארה"ב. כך, מדד ת"א־35 עלה ב־1% ומדד ת"א־90 עלה ב־5.5%, בעוד מדד S&P 500 ירד ב־0.5% ויורו סטוקס 50 האירופי ירד ב־1%. לכן, דווקא קרנות ההשתלמות שהגדילו את החשיפה לשוק המקומי לאורך מלחמת חרבות ברזל ביחס להחזקות שלהן בחו"ל סיימו את החודש כאשר ידן על העליונה.
במקום הראשון בטבלת התשואות של חודש יולי נמצאת קרן ההשתלמות של כלל ביטוח, שרשמה תשואה של 1.59%. כלל אכן פעלה בחודשים האחרונים להגדיל את ההשקעות שלה בישראל, מתוך התפיסה כי תמחור הנכסים המקומיים סובל מירידת ערך זמנית בעקבות המלחמה. על פי ניר עובדיה, מנהל אגף השקעות עמיתים בכלל, "יולי הוא חודש שמסמן למשקיעים מה יכול לקרות לשוק ההון בישראל במצב של הפסקת המלחמה ורגיעה, והמשמעות של זה על התיק שלנו ברורה. בנוסף, יש לנו פוזיציה גבוהה באג"ח ממשלתיות וקונצרניות והעובדה שגם שווי האג"ח עלה, עזרה בחודש יולי".

מבין הגופים המוסדיים, לכלל נוצרה בשנה האחרונה תדמית של המוסדי שהגדיל בצורה הנחושה ביותר את תיק ההשקעות הישראלי לקראת ההתאוששות של שוק ההון המקומי. בכלל נהגו כך, בעוד שאר המוסדיים עסוקים בחודשים האחרונים בהוצאת כספם מישראל. עובדיה מסביר כי התדמית שנוצרה לכלל אינה מדויקת. לדבריו, "כלל אומנם בפוזיציה מקומית גדולה יותר לעומת האחרים, אבל זה לא שהגדלנו את הפוזיציה, אלא לא הקטנו. בהסתכלות לטווח ארוך, ברגע שקרו האירועים בישראל, חשבנו שלא יהיה נכון להוציא כספים לשווקים בחו"ל, אלא לנסות לטייב את התיק פנימית ו'להחזיק חזק' בטווח הקצר. אנחנו מנהלים כאן כסף לטווח ארוך ומאמינים בשוק הישראלי. בנוסף, אנחנו, בשונה מגופים אחרים, המשכנו לעשות השקעות לא סחירות בתוך השוק. לאחרונה גם התבשרנו כי אחת ההשקעות הבולטות שעשינו, במבטח שמיר אנרגיה, מקבלת ביטוי משמעותי עם האישור שקיבלה תחנת הכוח של החברה להקמה".
למרות האמונה בשוק המקומי, עובדיה מוסיף כי הכסף החדש שנכנס לקופות כלל כבר אינו מושקע בישראל, לפחות לא ברובו, ומופנה להשקעות בחו"ל. לדבריו, "בהתייחס למגמה השלטת בשוק, אנחנו לא שונים משאר השוק. השקל השולי (הכסף החדש שנכנס — א"ע) מנותב לחו"ל, לא בגלל שאנחנו לא מאמינים בשוק הישראלי, אלא ביחס להיקף הכספים שאנחנו מנהלים, וגודל השוק המקומי מחייב אותנו לצאת החוצה".
1 צפייה בגלריה
ניר עובדיה  מנהל השקעות עמיתים בכלל ביטוח
ניר עובדיה  מנהל השקעות עמיתים בכלל ביטוח
עובדיה. "בשונה מאחרים, המשכנו לעשות השקעות לא סחירות"
(צילום: סיון פרג')
קרן ההשתלמות עם התשואה החלשה ביותר בחודש יולי היא של אלטשולר שחם, שעלתה ב־0.8% בלבד. התשואה הנמוכה נובעת מהחשיפה הגבוהה של קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם לשוק האמריקאי. החולשה היחסית של הקרן ביולי לא משנה את העובדה שמתחילת השנה היא זו שעלתה בשיעור הגבוה ביותר ‑ 7.94%.
קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם היא הגדולה בישראל, עם היקף נכסים של יותר מ־36 מיליארד שקל.
הקרן השנייה בגודלה היא של מיטב, שמנהלת 25 מיליארד שקל. עד לפני חודש קרן ההשתלמות של מיטב במסלול הכללי ניהלה 16 מיליארד שקל, אולם בחודש יוני מוזגה הקרן "מיטב השתלמות עד שש שנות ותק", שניהלה כמעט 9 מיליארד שקל, לתוך הקרן במסלול הכללי ויחד הן מנהלות היום, כאמור, 25 מיליארד שקל. המיזוג נעשה על רקע רפורמת המסלולים של רשות שוק ההון, שמגבילה את המסלולים בענף הגמל ונכנסה לתוקף בחודש שעבר.
במקום השלישי מבחינת היקף הנכסים נמצאת הקרן של ילין לפידות, שמנהלת יותר מ־21 מיליארד שקל.
בטווח של שלוש שנים, קרן ההשתלמות של מור רשמה את התשואה הגבוהה ביותר, עם תשואה של כמעט 16.5%. אחריה נמצאת הקרן של ילין לפידות שעלתה ב־16.2%. הקרן של אלטשולר שחם רשמה תשואה בשיעור 7.75%, התשואה הנמוכה ביותר.