סגור
בית דיור מוגן של מגדלי הים התיכון בנורדיה
בית דיור מוגן של מגדלי הים התיכון בנורדיה (צילום: תומריקו)

המוסדיים התנגדו, והמענק המיוחד של בכירי מגדלי הים התיכון יישאר מיוחד

החברה המפעילה בתי דיור מוגן ביקשה לקבוע יעדים כמותיים שהיא עומדת בהם בשגרה כתנאי סף לחלוקת מענק מיוחד לבכיריה. אך 73% מבעלי מניות המיעוט בחברה הצביעו נגד הבקשה והיא לא אושרה

אספת בעלי המניות של מגדלי הים התיכון הצביעה נגד בקשת החברה לעדכן את התנאים להענקתו של מענק מיוחד לנושאי משרה בה, בשל התנגדות המוסדיים לכך שהמענק המיוחד יהפוך לרגיל.
במאי 2024 אישרה אספת בעלי המניות של מגדלי הים התיכון, המפעילה שבעה בתי דיור מוגן ברחבי הארץ, את עדכונה של מדיניות התגמול של החברה שתהיה בתוקף לשלוש שנים נוספות.
פחות מחצי שנה לאחר מכן, זימנה החברה שוב את בעלי המניות שלה לאספה, וביקשה לעדכן את אחד מפרקי מדיניות התגמול, זה שעוסק בתנאים הנדרשים להענקת מענק מיוחד לנושאי משרה בחברה, שתקרתו ארבע משכורות חודשיות. במסגרת זאת במגדלי הים התיכון ביקשו לקבוע לחלק מהיעדים שנקבעו בפרק סף כמותי – שלא הופיע קודם.
חלק מהיעדים ברשימה נראים ככאלה שאינם חלק מפעילותה השוטפת, ובהם למשל תחילת בנייה של פרויקט חדש או פתיחת בית דיור מוגן חדש, ולכן עשויים להתאים כתנאים להענקת מענק מיוחד.
אולם, בעוד שבמדיניות התגמול הקיימת נקבע יעד של "תוצאות כספיות חריגות" שהיקפן לא הוגדר, במגדלי הים התיכון ביקשו להחליפו ביעד של "תוצאות כספיות משמעותיות". בחברה ביקשו להגדיר את היעד הזה כרווח נקי של מעל 75 מיליון שקל, תזרים מזומנים מפעילות שוטפת שגבוה מ-50 מיליון שקל, או רווח גולמי שגבוה מזה שנקבע בתקציב שאושר.
אלא שיעדים אלה עשויים להפוך את המענק המיוחד לכזה שאותו תוכל החברה לחלק לנושאי המשרה בה בכל שנה מחדש.
בחמש משש השנים האחרונות היה הרווח הנקי השנתי של מגדלי הים התיכון גבוה מ-75 מיליון שקל, ורק ב-2020, שנת הקורונה, היה נמוך מכך. לא רק זאת, אלא שבזמן שבמגדלי הים התיכון ביקשו להחיל את התיקון גם לגבי תוצאות השנה הנוכחית, הרי שכבר בסיכום המחצית הראשונה של השנה היא כבר עקפה את יעד הרווח הנקי שאותו ביקשה לקבוע כתנאי אפשרי לחלוקת המענק המיוחד, כשהרוויחה במהלכה 97.5 מיליון שקל.
מעבר לרווח השנתי, גם יעד תזרים המזומנים שנקבע, 50 מיליון שקל, אינו נראה מתאים כיעד למענק מיוחד, שכן נראה שהחברה עומדת בו בשגרה. כך, בארבע משש השנים האחרונות החברה עברה אותו, ובמחצית 2024 היא כבר השיגה 88% ממנו.
לנוכח זאת קבעה חברת הייעוץ עמדה המייעצת לגופים המוסדיים כי "החברה מבקשת להצמיד יעדים למנגנון המענק המיוחד כך שיוענק בכל שנה ויהפוך למענק שנתי", כשזה, בתקרה של ארבע משכורות חודשיות יתווסף למענק השנתי הקיים, שתקרתו עבור המנכ"ל היא 12 משכורות חודשיות ועבור נושאי משרה אחרים היא מגיעה לשבע או עשר משכורות.
לנוכח המלצתה של עמדה התנגדו לבקשה 73% מבעלי מניות המיעוט בחברה – הפורום המוסמך לאשר תיקונים למדיניות התגמול – והיא לא אושרה.
בהתאם, אם מגדלי הים התיכון תבקש להעניק לבכיריה מענק מיוחד בגין תוצאותיה הכספיות, היא תידרש לכך שהן יהיו תוצאות חריגות ולא כאלה שמתקיימות בשגרה.