סגור
מדד מניות עולמי MSCI
מדד המניות העולמי MSCI (צילום: Tada Images / Shutterstock)

המאני טיים של עדכון הרכב המדדים בנובמבר 2024 מתקרב

 שווי השוק הקובע לעדכון הקרוב שיתבצע ב־17 באוקטובר יחל בעוד פחות משבועיים, יתבסס על ממוצע מחירי המניות בתשעת ימי המסחר שיתחילו ב־1 באוקטובר ויסתיימו ב־15 באוקטובר. שיעור החזקות הציבור לצורך כניסה ויציאה מהמדדים יקבע כבר בעוד פחות משבועיים, ב־30 בספטמבר. הרכב מדד FTSE יחול ביום חמישי הקרוב

המאני טיים של עדכון הרכב המדדים מתקרב. ביום חמישי הקרוב יתעדכן הרכב מדד ה־FTSE והעדכון הקרוב במדדי הבורסה בתל ייערך בשלב מכרז הנעילה של 7 בנובמבר, כאשר המועד הקובע לעדכון יחול בחג הסוכות, ב־17 באוקטובר. לכן, שווי השוק הקובע לעדכון יתבסס על ממוצע מחירי המניות בתשעת ימי המסחר שיתחילו ב־1 באוקטובר ויסתיימו ב־15 באוקטובר. שיעור החזקות הציבור לצורך כניסה ויציאה מהמדדים יקבע כבר בעוד פחות משבועיים, ב־30 בספטמבר, ובעדכון הקרוב צפויה תחלופה רבה יחסית של מניות שייכנסו וייצאו ממדד ת"א־90.

מדד ת"א־90

למדד ת"א־90 יכנסו מניות שנכללות במדד רימון, ששיעור החזקות הציבור בהן גבוה מ־20%, ושדירוג שווי השוק הקובע שלהן יהיה במקום ה־80 לפחות מבין המניות שעונות על תנאי המדד אך לא נכללות במדד ת"א־35. ייתכן שגב־ים תפיץ מניות כדי להיכנס למדד, והיא תוכל לעשות זאת רק אם שיעור החזקות הציבור במניה יהיה גבוה מ־20% בסוף החודש הנוכחי. ארבע מניות ייכנסו כמעט בודאות למדד ת"א־90: בית שמש, עמרם, פלרם וארגו. ארגו הודיעה היום על כוונה לבצע הנפקת מניות, כאשר הכניסה הצפויה למדד מקלה עבורה את גיוס ההון. נכון ליום שני, מניית מבטח שמיר דורגה 78 ומניית מיטב השקעות דורגה 81, והן גבוליות מאוד מבחינת הכניסה למדד. למדד ייכנסו 7-4 מניות, זאת מעבר לתחלופה עם מדד ת"א־35.
בעדכון הנוכחי כמות המניות שייצאו מהמדד תלוייה בכמות המניות שייכנסו אליו. בשלב זה מסתמן ש־7-4 מניות ייצאו מהמדד. נפטא תצא מת"א־90 בגלל שיעור החזקות ציבור נמוך. בנוסף, שלוש עד שש המניות שלהן יהיה שווי שוק קובע הנמוך ביותר יצאו מהמדד. בעדכונים הקודמים ראינו פעולות של חברות מעט לפני המועד הקובע לעדכון שמטרתן מניעת יציאת המניה מהמדד (הנפקת מניות שנועדה להגדיל את ההון הרשום או הודעה על רכישה עצמית של מניות שנועדה לתמוך במחיר המניה).
השוק של מניות מיטרוניקס (966 מיליון שקל) ואודיוקודס (1.1 מיליארד שקל) הוא הנמוך ביותר במדד וישנה בסבירות רבה שהמניות האלה, נכון ליום שני, ייצאו מהמדד. מעט מעל נמצאות - אייאיאס (1.15 מיליארד שקל); בי קומיונקיישנס (1.15 מיליארד שקל); מגדלי תיכון (1.15 מיליארד שקל); ומלם תים (1.17 מיליארד שקל). גם הכשרת היישוב (1.22 מיליארד שקל); משק אנרגיה (1.23 מיליארד שקל); ואיסתא (1.24 מיליארד שקל) קרובות לאזור הסכנה ליציאה מהמדד. הקריסה במחיר מניית משק אנרגיה, שנובעת מהשימוע של רשות החשמל, הוא שהוביל את המניה לאזור בו יש סיכון ליציאה מהמדד.
מניית מיטרוניקס תצא גם ממדדי FTSE בסוף השבוע הנוכחי, ותספוג היצע של כ־10 מיליון שקל. כאמור, בנוסף היא צפויה לצאת ממדד ת"א־90 בנובמבר ולספוג היצע של כ־45 מיליון שקל. ניתן לראות את ההיערכות של השוק להיצעים אלו ביתרות המכירה בחסר של מניית מיטרוניקס שעלתה מ־1.26 מיליון מניות ב־22 באוגוסט ל־1.74 מיליון מניות ב־12 בספטמבר. גם יתרות המכירה בחסר על בית זיקוק אשדוד עלו מ־26 אלף מניות ב־22 באוגוסט ל־76 אלף מניות ב־12 בספטמבר בעקבות היציאה של המניה ממדד FTSE שתתבצע בסוף השבוע הנוכחי.

מדד ת"א־35

מניה תצא ממדד ת"א־35 אם תדורג במקום ה־40 ומטה בשווי השוק הקובע מבין המניות שמקיימות את תנאי המדד. נכון לסוף השבוע אלקטרה מדורגת 39 והחברה לישראל מדורגת 36, והן עדיין לא הבטיחו סופית את ההישארות במדד. אם אחת משתי המניות תצא מהמדד אזי מנורה מבטחים או דמרי יתמודדו ביניהן על המקום שיתפנה במדד. מנורה מבטחים ודמרי מדורגות במקומות ה־33 וה־34 בשווי השוק שלהן. אם אחת מהן תעלה לדירוג ה־30 היא תכנס למדד ללא תלות באלקטרה והחברה לישראל, אך הסבירות לכך נמוכה.

מדדי MSCI ו־FTSE

שתי קבוצות מדדי המניות הזרים המשמעותיים עבור חלק ניכר מהמניות הישראליות הם מדדים המנוהלים על ידי MSCI ו־FTSE. שתי חברות מדדים אלו מתמחות בעיקר במדדים מחוץ לארה"ב. מדדי MSCI ו־FTSE מחזיקים בכ־2.5% ובכ־2% (בהתאמה) מהחזקות הציבור של החברות הישראליות שנכללות בהם.
מדדי MSCI מכילים כעת 101 מניות ישראליות, מתוכן 17 מניות שנסחרות רק בארה"ב ו־84 מניות שחלקן נסחרות רק בישראל וחלקן דואליות (נסחרות הן בישראל והן בארה"ב). המניות שנסחרות רק בארה"ב, שהבולטות שבהן הן צ'ק פוינט, סייברארק, מאנדיי, וויקס וגלובל אי, מעלות את החלק היחסי של מניות הטכנולוגיה במדד (יחסית למדד ת"א־125 שלא מכיל את המניות האלו). מדדי MSCI לא מכילים יחידות השתתפות (יה"ש - כגון ניו מד, רציו ישראמקו ונאוויטס). המניות אורמת, אנרג'יאן ואופקו לא מוגדרות ישראליות, ולכן הן נכללות במדדים של מדינות אחרות. למעט סייגים אלו יש חפיפה רבה בין הרכב המניות הישראליות במדדי MSCI לבין 80 המניות הגדולות במדד ת"א־125. הרכב המדד מתעדכן 4 פעמים בשנה, בשלהי החודשים פברואר, מאי, אוגוסט ונובמבר.

במדדי FTSE ישראל נכללת במדד המזרח התיכון ואפריקה. מדדים אלו מתעדכנים פעמיים בשנה, בחודשים ספטמבר ומרץ והעדכון הקרוב של הרכב המדד ייכנס כאמור לתוקף בסוף השבוע הנוכחי. במסגרת העדכון הנוכחי המניות: דמרי, הבורסה, נקסט ויזן, נופר, פריורטק ובית שמש ייכנסו למדד. מנגד המניות מיטרוניקס ובית זיקוק אשדוד יצאו ממנו.
לאחר העדכון, מדדי FTSE יכילו 73 מניות ישראליות. בדומה למדדי MSCI גם מדדי FTSE לא כוללים יחידות השתתפות. בניגוד ל MSCI מניות ישראליות שנסחרות רק בארה"ב מוגדרות כמניות אמריקאיות אצל FTSE והן לא נכללות במדדים הישראליים. מניות רבות נכללות במדד MSCI אך לא נכנסו למדדי FTSE. הסיבה העיקרית לכך היא תנאי גבוה יחסית של שווי השוק ושל החזקות הציבור לכניסה למדדי FTSE. סף הכניסה למדד בעדכון הנוכחי היה שווי שוק של החזקות ציבור של 407 מיליון דולר.
המניות שנסחרות בבורסה בתל אביב ונכללות במדדי MSCI אך לא נכללות במדד FTSE הן: אאורה, אפריקה מגורים, רבוע נדל"ן, ריטיילורס, אזורים, אקרו, אלקטרה נדל"ן, מג'יק, נאייקס, ישרס, אלקטרה צריכה, יוחננוף, תדיראן, פרשקובסקי, ישרס אחזקות ודניה סיבוס. מתוך הרשימה הזו מניית אאורה עונה על כל תנאי מדדי FTSE ומסיבה שלא ידועה לנו המניה לא נכנסה למדד. מניות נוספות היו קרובות לסף הנדרש של שווי החזקות הציבור אך לא עמדו בתנאי זה ולכן עדיין לא נכנסו למדד.