תדיראן גרופ ממשיכה לצמוח בתחום האנרגיה על חשבון פעילות מיזוג האוויר
תדיראן גרופ ממשיכה לצמוח בתחום האנרגיה על חשבון פעילות מיזוג האוויר
הסטת המיקוד של תדיראן גרופ ממזגנים לתחום האנרגיה מתבטאת גם בתוצאות הכספיות לרבעון השני, כשחלקו של התחום המסורתי חדל להיות ליבת העסקים והצטמק ל־44% מהפעילות בלבד. החברה הציגה זינוק של 75.5% במכירות ועלייה של 9.1% ברווח הנקי
שנה אחרי שנכנסה לאנרגיה השלימה תדיראן גרופ את המהפך, וכיום נהפך התחום הזה לליבת עסקיה – הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח. החברה, שבשליטתו (64.4%) ובניהולו של משה ממרוד, חתמה את הרבעון השני עם זינוק חד של 75.5% במכירות לעומת הרבעון המקביל — שהסתכמו ב־681.3 מיליון שקל. תדיראן הציגה גם עלייה רבעונית של 9.1% ברווח הנקי, שהסתכם ב־41.3 מיליון שקל. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 39.7 מיליון שקל.
הזינוק במכירות תדיראן הושג בעיקר בעקבות איחוד תוצאות VP Solar, חברת הפתרונות הסולאריים האיטלקית, שהחברה רכשה את השליטה בה (60%) בתחילת השנה תמורת 32 מיליון יורו. זאת, בהמשך לשתי עסקאות בתחום האנרגיה, שבמסגרתן רכשה תדיראן בסוף 2020 נתח של 75% מחברת אלירן סולאר, שהוסבה מאז לתדיראן סולאר לאחר שהושלמה רכישת מלוא הבעלות עליה, ואת רכישת חברת אביאם מערכות.
בבסיסה עוסקת תדיראן בשיווק והפצה של מזגנים ומוצרי חשמל לבנים, ועד סוף 2021 נבעו 66% מפעילותה (961 מיליון שקל) ממכירת מזגנים לשוק הביתי והתעשייתי. עם הכניסה לתחום האנרגיה העריכו בתדיראן כי המיקוד בתחום יוביל לכך שהוא יהיה מחצית מפעילותה, אבל ההתמקדות בתחום האנרגיה הובילה לכך שחלקו של מגזר מוצרי הצריכה התכווץ ל־44% מפעילות הקבוצה — והאנרגיה נהפכה לליבת הפעילות. השינוי בא לידי ביטוי גם בכך שהרווח המגזרי של תחום האנרגיה הגיע ל־44.6 מיליון שקל, עקף את זה של תחום המזגנים ומוצרי הצריכה ועלה ל־54.6% מהרווח הכולל של תדיראן.
ממרוד אמר ל"כלכליסט" כי "לא מדובר בשינוי חד־פעמי. תחום המזגנים מגלגל בשנה כ־2.5–3 מיליארד שקל וצומח בעד 10%. לעומת זאת, כל העולם מתחשמל, ונראה כי אין תקרה לצמיחת תחום האנרגיה. על רקע זה, בהחלט ייתכן שהתחום יהפוך לנתח גדול עוד יותר בפעילות הקבוצה". יחד עם זאת, ממרוד ממשיך לפעול לרכישת חברת מיזוג אוויר באירופה, במטרה להרחיב את פעילות הזרוע שעומדת בבסיס הפעילות של הקבוצה.
מכירות מגזר המזגנים ומוצרי הצריכה צמחו ברבעון השני ב־7.1% לעומת הרבעון המקביל ב־2021 להיקף של 301.8 מיליון שקל, וזאת כתוצאה מעלייה כמותית וכספית במכירות המזגנים. אולם הרווח המגזרי של התחום ירד ברבעון המדווח ב־14.2% להיקף של 37 מיליון שקל, כתוצאה מירידה ברווחיות הגולמית — ירידה שנובעת מהתייקרות עלויות האחסנה, בעקבות היערכות החברה והצטיידות מוקדמת לחודשי הקיץ, וכן מהתייקרות בעלויות הרכש וההובלה. לעומת זאת, מכירות תחום האנרגיה זינקו ב־257.5% ברבעון השני ל־379.4 מיליון שקל, והרווח המגזרי טיפס בהתאם ב־225.9% לעומת הרבעון המקביל לסכום של 44.6 מיליון שקל.
הזינוק במכירותיה של קבוצת תדיראן לא בא לידי ביטוי באופן מלא בשורת הרווח הגולמי, שצמח ב־30.5% ברבעון השני ל־132 מיליון שקל. בעקבות כך, נשחקה הרווחיות הגולמית ל־19.4% מהמכירות, לעומת 26.1% ברבעון המקביל ב־2021. בנוסף, התמודדה הקבוצה עם זינוק של 10.7% בהוצאות המכירה והשיווק, כתוצאה מהעלייה בהוצאות שער מט"ח ושיווק, וזינוק של 32% בהוצאות הנהלה וכלליות, בעקבות הכללת התוצאות של החברות שנרכשו. למרות זאת, רשמה הקבוצה עלייה של 43.6% ברווח התפעולי, שהסתכם ב־81.7 מיליון שקל. מדובר בצמיחה נמוכה מזו של המכירות, כך ששיעור הרווחיות נשחק ל־12% לעומת 14.7% מהמכירות ברבעון המקביל אשתקד.
לדברי ממרוד, השחיקה נגרמה מהחלטת תדיראן לספוג חלק מההתייקרויות: "אנחנו נמנענו מהעלאת מחירים בשיעור הנדרש בהתאם להתייקרויות שנרשמו בהובלה, ובהתאם לעלייה שנרשמה בשער הדולר, כיוון שזיהיתי ניצנים ראשונים לירידה בעלויות השינוע ובשער הדולר. זה בא לידי ביטוי בשחיקת הרווחיות, שלהערכתי תשתפר בהמשך".
תדיראן התמודדה גם עם זינוק של 376% בהוצאות המימון, שהסתכמו ברבעון ב־18.8 מיליון שקל, וזאת כתוצאה מרישום הוצאות עבור הפרשי שער בסכום גבוה יותר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בין היתר משיערוך תמורה מתשלום דיבידנד לבעלי הזכויות שאינן מקנות שליטה.
הגדלת הנתח של תחום האנרגיה על חשבון פעילות המזגנים עשויה לשרת את תדיראן גרופ, לאור השינויים שחלים בעקבות הכוונה לפתוח את שוק המזגנים לייבוא. החודש החליט משרד הכלכלה להוסיף את המזגנים לרשימת המוצרים שאפשר לייבא בהתאם לתקינה בינלאומית. בעקבות כך ישונה החוק בצורה שתתיר יבוא מזגנים על סמך הצהרת יבואן שהמזגן המיובא עומד בתקינה הבינלאומית.
בנוסף, פרסמה בשבוע שעבר שרת הכלכלה אורנה ברביבאי את החלטתה לא לאמץ את השינויים הייחודים בתקינה הישראלית, שהגנו על חברות המזגנים הגדולות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", קיים בישראל תקן ייחודי — תקן 994 — העוסק בדרישות בטיחות במזגני אוויר, שהוא חסם יבוא למזגנים ומחזק את הריכוזיות בשוק הזה. התקן כולל תקנת בטיחות, שלפי התקינה הישראלית מחייבת לבודד את מקורות ההתלקחות הפוטנציאליים באמצעות שימוש במעטפת העשויה מחומרים עמידים לאש. כעת יוסרו הדרישות האלה, בניסיון להגביר את התחרות בענף המזגנים ולהביא לירידת מחיריהם. בנוסף, פועל האוצר להסרת המכס בשיעור של 12%, שחל על יבוא מזגנים לישראל.
ממרוד מעריך כי השינויים צפויים להוביל לירידת מחירים לצרכן: "אנחנו לא ניפגע מהסרת התקינה הייחודית, כיוון שגם כיום עיקר הייצור בסין מותאם לה, ואין מניעה לייבא מאותם מפעלים שמייצרים עבורנו. בתחום המזגנים יש לשירות ולאמינות משקל משמעותי מבחינת הלקוח, ולכן אני לא רואה שתהיה הסתערות על יבואנים שיביאו כמה אלפי מזגנים, שאינם מגובים במערך שירות מתאים. יחד עם זאת, להערכתי, בטווח הבינוני נראה ירידת מחירים, בין היתר כתוצאה מהסרת המכס".