סגור
אורי אדלסבורג מבעלי אדלטק
אורי אדלסבורג מנכ"ל אדלטק (צילום: יח"צ)

הפיינליסטיות: שלוש מתמודדות ניגשו למכרז להקמת תחנת הכוח בשורק

המתמודדות במכרז של האוצר על הקמת התחנה החדשה הן קבוצת אדלטק ומנורה מבטחים, OPC, ושיכון ובינוי אנרגיה; את שלב המיון הראשוני עברו 9 קבוצות; הזוכה במכרז תקים ותפעיל את התחנה למשך 25 שנה, שאחריהן היא תעבור לבעלות המדינה

שלוש מתמודדות הגישו הצעות למכרז של החשב הכללי במשרד האוצר להקמת תחנת הכוח החדשה בשורק. היום (ה') הושלם שלב הגשת הצעות במכרז שבסיומו ניגשו למכרז: קבוצת אדלטק ומנורה מבטחים; OPC; ושיכון ובינוי אנרגיה.
תחנת הכוח שורק כוללת הקמה של תחנת כוח בסמוך לשפד"ן ולמתקני ההתפלה בשורק בהספק של 630-900 מגה-וואט. הזוכה במכרז תקים ותפעיל את התחנה למשך 25 שנה, שאחריהן התחנה תעבור לבעלות המדינה. המכרז הובל על ידי אגף החשב הכללי, במשרד האוצר, רשות החשמל, משרד האנרגיה והחברה הממשלתית ענבל.
את שלב המיון הראשוני עברו 9 קבוצות, ביניהן אדלטק-קיסטון (שנפסלה במרץ האחרון, ולאחר מכן אדלטק ניגשה עם מנורה). בסופו של דבר מספר קבוצות בחרו שלא להתמודד במכרז, כך שבסופו של דבר מדובר בהיענות נמוכה יחסית.
תחנת הכוח שורק היא אחת מהתחנות שמיועדות לקום בשנים הקרובות במטרה להתמודד עם הביקוש הגובר לחשמל בהיקף של כ-3% בשנה. לפי תוכנית הפיתוח של חברת ניהול מערכת החשמל נגה, בעשור הקרוב (עד 2035) יידרשו הקמה של עוד כ-7 תחנות כוח חדשות על מנת למנוע מצב של מחסור בחשמל.
לאחרונה הודיעו ברשות החשמל שיאפשרו לאדלטק להגיש הצעה במכרז, לאחר שבעבר סירבו לאפשר לחברה להשתתף משיקולי ריכוזיות וכוח שוק במשק החשמל. לפי רשות החשמל יש איסור לשחקן מסוים להחזיק ביותר מ-20% משוק ייצור החשמל הפרטי בגז טבעי.
במקור ניגשה אדלטק למכרז יחד עם קיסטון, מה שהוביל לכך שהקבוצה חצתה את רף ה-20% והשתתפותה נאסרה. בחודש שעבר, לאחר שבאדלטק בחרו לגשת למכרז עם מנורה (במקום קיסטון) אושרה השתתפותה במכרז שורק – אך בכפוף לתנאי סודי שהושחר וטרם פורסם. אחת הסיבות שהתאפשר לאדלטק להשתתף במכרז היא החשש מכמות נמוכה של הצעות במכרז.
שוק החשמל לא תחרותי מספיק
ברקע המכרז להקמת התחנה, בימים אלה מקדמת רשות החשמל מהלך להגבלת התעריפים שמקבלים יצרני החשמל הפרטיים עבור החשמל שהן מקבלות.
ברשות החשמל שבניהולו של אמיר שביט, מציעים לקבוע תעריף מקסימום לתשלום שמקבלות תחנות הכוח (שהופרטו מידי חברת החשמל) עבור תעריפים משלימים.
תעריפים אלו משולמים לתחנות עבור דברים כמו הפעלת התחנה בעומס מינימום או הדלקת התחנה.