סגור
מנכ"ל EDF ישראל אילון וניש
מנכ"ל EDF ישראל אילון וניש (צילום: יאיר שגיא)

בלעדי
חברת האנרגיה הירוקה הגדולה בישראל מגיעה לראשונה לשוק ההון

EDF ישראל, החברה־הבת של ענקית האנרגיה מצרפת, תגייס 400 מיליון שקל מהמוסדיים בהנפקת אג"ח פרטיות, ותעמיד כבטוחה 14 מהפרויקטים שלה 

ענקית האנרגיה הצרפתית EDF, שפועלת בישראל מ־2009, תגיע השנה לראשונה לשוק ההון המקומי. לכלכליסט נודע כי EDF ישראל, החברה־הבת שפועלת בתחום האנרגיה המתחדשת בארץ, תגייס 400 מיליון שקל מגופים מוסדיים באמצעות אג"ח פרטיות שייסחרו ברצף המוסדי. הגיוס צפוי אחרי החגים.
EDF הצרפתית מפעילה ברחבי העולם מתקני אנרגיה מתחדשת בהספק של 17.1 ג'יגה־ואט, ו־EDF ישראל, המנוהלת בידי אילון וניש, מפעילה בארץ 35 שדות סולאריים שהספקם הכולל עומד על 598 מגה־ואט. נתון זה הופך אותה, ככל הנראה, לחברת האנרגיה המתחדשת הגדולה ביותר שפועלת בישראל.
לשם השוואה, אנרג'יקס, שנסחרת לפי שווי של 7.2 מיליארד שקל, מחזיקה בישראל בפרויקטים מניבים בהספק של 330 מגה־ואט, ואילו אנלייט, שנסחרת לפי שווי של 7 מיליארד שקל, מחזיקה בפרויקטים מניבים בהספק של 642 מגה־ואט בכל המזרח התיכון ואפריקה.
אנלייט החלה מאז הדו"חות לרבעון הראשון השנה לכלול את ישראל באזור המזה"ת ואסיה, והיא כבר אינה מדווחת כסגמנט עצמאי. בדו"חות של החברה לשנת 2023, שפורסמו בפברואר האחרון והיו האחרונים שבהם ישראל דווחה בנפרד, היו לה מתקנים מניבים בהספק של 592 מגה־ואט. ההכנסות של EDF ישראל מוערכות במאות מיליוני שקלים בשנה.
לצורך גיוס האג"ח EDF ישראל תיצוק 14 מ־35 הפרויקטים שלה לחברה־בת בבעלותה המלאה, והיא זו שתבצע את הגיוס. מדובר בפרויקטים שההספק שלהם עומד על 15 מגה־ואט.

1 צפייה בגלריה
אינפו EDF ישראל היא השחקנית הגדולה בשוק המקומי
אינפו EDF ישראל היא השחקנית הגדולה בשוק המקומי
EDF ישראל היא השחקנית הגדולה בשוק המקומי

הודות לגב הפיננסי מהחברה־האם, EDF ישראל מממנת בהון עצמי את הקמת הפרויקטים, בניגוד למקובל בענף, שבו פרויקטי האנרגיה המתחדשת מוקמים באמצעות מינוף של עד 80%. לאחר שהפרויקט מוקם ומחובר לרשת החשמל EDF ישראל נוטלת מימון בנקאי או מוסדי בגינו. עד היום השקיעה החברה מיליארד שקל מהונה העצמי בפרויקטים, והגיוס מהמוסדיים מסתמן כשינוי במודל המימוני שלה, שכן עד כה ביצעה כל עסקת מימון מול גורם יחיד.
היקף ההשקעות בפרויקטים, שיועברו לחברת האג"ח, נאמד ב־500 מיליון שקל.
ביולי האחרון זכתה EDF ישראל במכרז להקמת תחנת הכוח הפוטו־וולטאית אשלים 3, שתיבנה על שטח של 1,000 דונם ותפיק 100 מגה־ואט. EDF ישראל זכתה במכרז לאחר שהציעה את המחיר הנמוך ביותר למכירת חשמל מהתחנה לרשת החשמל — 7 אגורות לקוט"ש.
תחנת הכוח השלישית באשלים, שנבנית במודל של PPP — שותפות פרטית־ציבורית עם המדינה, שהיא הרוכשת היחידה של החשמל שייוצר בה — היא פרויקט נוסף של הקמת תחנות כוח בשיטה זו, שאותו מקדם אגף החשב הכללי באוצר. עד כה הוקמו במסגרת המודל שתי תחנות כוח סולאריות ושתי תחנות כוח פוטו־וולטאיות, שההספק הכולל שלהן עומד על 300 מגה־ואט.
ישראל אומנם הציבה יעד של הפקת 30% מהחשמל שהמדינה צורכת ממקורות מתחדשים עד שנת 2030, ויעד ביניים של 20% עד 2025, אך היא עדיין רחוקה מלעמוד ביעד שנקבע. ב־2022 רק 10% מהחשמל יוצרו ממקורות מתחדשים, וב־2023 הנתון הזה הגיע ל־12.5%. הצפי כיום הוא שבשנת 2030 רק 22% מהחשמל ייוצרו מאנרגיות מתחדשות.