אבגול סגרה רבעון רביעי חזק ועוקבת אחרי המצב ברוסיה
אבגול סגרה רבעון רביעי חזק ועוקבת אחרי המצב ברוסיה
יצרנית המגבונים, שסיימה את הרבעון האחרון ב־2021 עם עלייה של 42% בהכנסות ושיפור בשולי הרווח הגולמי, נהנית מעלייה בצריכת מוצרי היגיינה במגפת הקורונה. אולם התייקרות חומרי הגלם והנפט — ומפעל הייצור שלה ברוסיה — הם סיבה לדאגה
בין הבעיות בשרשרת האספקה למהלכים של פוטין - אבגול סגרה רבעון רביעי חזק ועוקבת אחרי המצב ברוסיה. אחרי השנה המורכבת שחוו יצרניות המגבונים הלחים והבדים הלא־ארוגים נראה כי המגמה מתחילה להתהפך. אבגול תעשיות, שבשליטת אינדורמה התאילנדית (65.97%), רשמה שיפור מפתיע בתוצאות הכספיות שלה לרבעון הרביעי של 2021, לאחר שהצליחה להתאים את הזינוק במחירי חומרי הגלם למחירי המוצרים הסופיים שהיא מייצרת ולאושש את שולי הרווח הגולמי.
בשנת 2020, עם התפרצות מגפת הקורונה, רשמו יצרניות הבדים הלא־ארוגים זינוקים חדים בביקוש, בעקבות הצורך להקפיד על רמות גבוהות יותר של היגיינה. הביקושים למגבונים נסקו, והחברות נהנו מזינוק בתוצאות. אולם בתחילת 2021 התהפכה המגמה, על רקע התחלתו של נחשול אינפלציוני ושיבושים עולמיים בשרשרת האספקה, ואבגול — בדומה לחברות אחרות בענף — רשמה עלייה במלאים ושחיקה חדה בשולי הרווח הגולמי.
שולי הרווח הגולמי של אבגול נפלו ברבעון הראשון של השנה שעברה ל־10.9%, לאחר שעמדו על 24.8% בשנת 2020 כולה. אך כעת עולה מהתוצאות הכספיות שאבגול דיווחה עליהן אתמול, כי ברבעון האחרון של 2021 זינק שיעור הרווח הגולמי ל־18.1% מההכנסות — קרוב לנתון זה ברבעון האחרון של 2020, שעמד על 20.1%.
הכנסות החברה ברבעון האחרון זינקו ב־42.4% והסתכמו ב־136.6 מיליון דולר. סמנכ"ל הכספים של אבגול סיון ידיד־ציון הסביר בשיחה עם "כלכליסט" כי הזינוק בהכנסות והשיפור בשולי הרווח הגולמי נובעים ממנגנוני ההצמדה שיש לחברה עם לקוחותיה. "ההצמדה למחיר חומרי הגלם (פוליפרופילן) מתעדכנת באיחור של רבעון. אם מחירי חומרי הגלם עולים, אנחנו מוכרים את הסחורה במחירי הרבעון הקודם — ורושמים שחיקה. אך ברבעון האחרון של 2021 המחירים ירדו, כך שאנחנו עדיין נהנינו ממכירת המוצרים במחירי הרבעון השלישי. להערכתנו, ברבעון הראשון של 2022 ההשפעה אמורה להיות חיובית".
עם זאת הוסיף ידיד־ציון, כי לנוכח העלייה במחירי הנפט, קשה לחזות את המגמה בטווח הארוך יותר. "ההתייקרויות במחירי הנפט יתבטאו במחירי הפוליפרופילן בשלב כלשהו, אך קשה עדיין להעריך באיזה היקף. נראה כי בשנתיים האחרונות המתאם בין מחירי הנפט לפוליפרופילן התערער".
הרווח הנקי של אבגול ברבעון המדווח עמד על 6.4 מיליון דולר, זינוק של 167% לעומת הרבעון המקביל. את 2021 כולה סיכמה החברה בעלייה של 23% בהכנסות ל־471.4 מיליון דולר, אולם הרווח הנקי הסתכם ב־8.2 מיליון דולר בלבד, ירידה של 77.8% לעומת נתון זה ב־2020, וזאת עקב שחיקת שולי הרווח הגולמי בשלושת הרבעונים הראשונים בשנה שעברה.
נכון לסוף 2021 העסיקה אבגול 782 עובדים ברחבי העולם — 254 מהם בארה"ב, 125 בישראל והשאר בסין, רוסיה והודו. כושר הייצור המרבי של החברה הוא 174.5 אלף טונות של בדים לא־ארוגים, 78 אלף טונות מתוכם בארה"ב. אתר הייצור העיקרי שלה בישראל נמצא בדימונה, וזאת לאחר שהמפעל בברקן פורק בהדרגה ב־2020-2019 וקווי הייצור שלו הועברו להודו ולדימונה. כושר הניצול בפועל במפעלי הקבוצה עומד על 90% לפחות, כך לפי דיווחי החברה.
לחברה יש גם פעילות משמעותית ברוסיה, ולנוכח העימות בינה לבין אוקראינה נדרש המנכ"ל טומי ביורנמן לנושא: "אנו עוקבים אחרי ההתפתחויות. ביצענו בדיקות פנימיות, ואנחנו לא צופים עיכובים בפעילותנו שם. הכל מתקדם היטב. אם יהיה צורך, נוכל לשלוח אספקה במשאיות דרך בלארוס ולא נתקרב לאוקראינה. כל העסקאות וההשקעות שביצענו ברוסיה הושלמו, כך שאין מגבלות שצפויות לנו ככל שיוטלו סנקציות כלכליות. הסיכון העיקרי מגיע ממכירות בהיקפים קטנים מחוץ לרוסיה (של המוצרים המיוצרים ברוסיה — ח"ש). היצוא שלנו משם מוגבל בהיקפו, ורוסיה היא שוק המתבסס על יבוא. במצב כזה, אנחנו הספק המוביל בתוך רוסיה, כך שהלקוחות המקומיים צפויים להגביר את הביקושים למוצרינו. אנחנו בסיכון נמוך, אבל צריכים לעקוב אחרי ההתפתחויות בקפידה".
לגבי השפעת מגפת הקורונה על הענף ציין ביורנמן כי הוא רואה שינויים בהעדפות הצרכנים. "אנשים משתמשים יותר במגבונים לחים, ומחליפים חיתולים בתדירות גבוהה יותר. בבתי החולים משתמשים יותר בחלוקים חד־פעמיים שאנחנו מספקים. בשל השינויים האלה אנחנו רואים שהשוק קצת יותר חזק אחרי הקורונה".
מניית אבגול זינקה אתמול ב־5.8% לאחר פרסום התוצאות הכספיות, למחיר שמגלם לחברה שווי שוק של 785 מיליון שקל. המניה ירדה בשנה שעברה ב־16.8% ורשמה בשנת 2020 עלייה של 23.5%. בקרב מניות מדד ת"א־All Share היתה מניית אבגול השביעית בשיעור הזינוק שלה אתמול.