אל על מציגה: השמיים סגורים, הבעלים מפנקים, והמוסדיים בולמים
אל על מציגה: השמיים סגורים, הבעלים מפנקים, והמוסדיים בולמים
המנכ"לית והיו"ר של חברת התעופה רצו לשדרג את תנאיהם, כולל אופציות ומניות בשווי של 19 מיליון שקל שכבר בתוך הכסף. אך החברה נאלצה לדחות שוב את ההחלטה על כך בשל התנגדות של המוסדיים
בכירי אל על רצו לתרגם את השיפור בתוצאות לתנאי שכר משופרים, אך המוסדיים מקשים עליהם. חברת התעופה מבקשת לשדרג את תנאי התגמול של המנכ"לית דינה בן טל גננסיה ושל היו"ר עמיקם בן צבי. אך לא מצליחה להשיג את תמיכתם של המוסדיים לכך. לאור זאת, ובניסיון להגיע להסכמות מולם, היא נאלצה, כבר פעמיים, לדחות את כינוס אסיפת בעלי המניות שלה שנועדה להצביע על כך.
על פי ההצעה, שכרה החודשי של בן טל גננסיה יעלה ב-25% ל-150 אלף שקל ברוטו (חלף 120 אלף). כשבמקביל היא תמשיך להיות זכאית למענק שנתי בתקרה של 3 מיליון שקל. בנוסף באל על מבקשים להקצות לה חבילת אופציות ומניות חסומות בשווי של 10.5 מיליון שקל.
באל על, שבעל השליטה בה הוא קני רוזנברג (48.6%), קבעו את מחיר המימוש של האופציות על 7.55 שקל למניה, שנמוך ב-7% ממחיר המניה הנוכחי (8.15 שקל). במחירים אלה האופציות מצויות כבר כיום בתוך הכסף, כך שהמנכ"לית תהנה מרווח בעת המימוש גם אם שווי המניה לא יעלה. הקצאתן כך סותרת את הרעיון שעומד פעמים רבות מאחורי הקצאת אופציות לבכירי חברה, והוא לקשור בין האינטרס שלהם עם האינטרס של בעלי המניות בהצלחתה ובעליית מחיר המניה לטווח ארוך. היא אף סותרת בכך את אחד הנימוקים שהציגה אל על בעצמה, שקבע כי הקצאתן נועדה: "לתמרץ את עניינם החיובי בהצלחת החברה". אולם, מנגנון המימוש שנקבע, "מימוש נטו", יכול להוות תמריץ עבורה לעליית מחיר המניה, מכיוון שיאפשר לה ליהנות בעת המימוש מההפרש בין מחירה ובין מחיר המימוש.
בנוסף לשכר ולאופציות, מבקשת אל על לקבוע כי חלקה של החברה בשווי רכישת הרכב שיועמד לרשותה יגיע ל-600 אלף שקל (בתוספת מע"מ) או לחילופין שהחברה תישא בהוצאות אחזקת רכבה הפרטי בסכום דומה.
עבור בן צבי ביקשה אל על לאשר שכר חודשי ברוטו של 121.5 אלף שקל, במשרה של 90%, שיפור של 19% משכרו הנוכחי, ולהקצאת אופציות ומניות חסומות בתנאים דומים לאלו של המנכ"לית ובשווי של 8.5 מיליון שקל. בנוסף, חלקה של החברה בשווי רכישת הרכב שיועמד לרשותו יעלה מ-400 אלף שקל ל-600 אלף שקל. בן צבי ימשיך להיות זכאי למענק שנתי בשיעור של 81% משווי המענק של המנכ"לית.
השדרוגים, שנועדו במקור לחול מנובמבר, יביאו את עלות שכרה השנתית של בן טל גננסיה בשנה שהסתיימה ל-6.8 מיליון שקל, ואת זו של בן צבי ל-5.1 מיליון שקל. לעומת 5.9 מיליון ו-4.2 מיליון שקל עלות שכרם ב-2023.
אל על לא ציינה כיצד ישפיע השדרוג על עלות שכרם בשנה מלאה. אך בניתוח שערכה חברת הייעוץ עמדה שמייעצת לגופים המוסדיים בנוגע לאישור תנאי התגמול בחברות נמצא כי עלות שכרה השנתית של בן טל גננסיה תגיע ל-9.1 מיליון שקל. כשעלות שכרו של בן צבי תגיע, בהתאם לכך, ולפי היקף משרתו, ל-7.7 מיליון שקל בשנה.
אישור תנאי התגמול באסיפת בעלי המניות נדרש ברוב מקרב בעלי מניות המיעוט שהשתתפו באסיפה, ומכיוון שהגופים המוסדיים מחויבים להצביע בהן, תמיכתם חיונית לאישור ההחלטה. באל על ביקשו במקור לאשר את השדרוגים הללו באסיפה בשבוע שעבר, אך התנגדות של המוסדיים הביאה לדחיית האסיפה לשבוע הקרוב, וכעת היא נדחתה שוב, בשבועיים נוספים.
הגופים המוסדיים הגדולים שמחזיקים במניות אל על הם כלל ומנורה עם החזקה של כ-3% כל אחד, הראל עם 1.8% ומגדל עם 1%. ההתנגדות לתנאים המוצעים מבוססת על המלצתה של עמדה, לפיה תנאים אלה אינם סבירים ביחס לפעילות החברה וביחס לתנאיהם של נושאי משרה מקבילים בחברות אחרות שנבדקו. כשעלות שכרם המוצעת של מנכ"לית ויו"ר אל על נמצאה בחישוב שנערך כגבוהה מעלות השכר הממוצעת והחציונית של מקביליהם במדגם החברות שנבדקו.
שדרוג התנאים מגיע על רקע השיפור בתוצאותיה של אל על. זה החל ב-2023 בהשפעת היציאה מהקורונה והתגבר במלחמה שבעקבותיה חברות התעופה הזרות צמצמו ולפרקים ארוכים אף ביטלו את פעילותן בישראל.
ברבעון השלישי של 2024 הכנסות החברה צמחו ב־44% לעומת הרבעון המקביל ב-2023 והסתכמו בכמיליארד דולר, והרווח הנקי המריא ב־258% והגיע ל־185 מיליון דולר. התפוסה במטוסיה הגיעה לשיא של 93.8%, עלייה חדה לעומת התפוסה ברבעון המקביל (לפני המלחמה) שבו היא עמדה על 88.1%. וחלק השוק שלה בנתב"ג הגיע ל-41.2% לעומת 22.2% ברבעון המקביל.
השפעתה החיובית של המלחמה על החברה לא נעלמה מעיני המשקיעים ומפרוץ המלחמה המריאה מניית אל על ב-124%. השיפור בתוצאות כבר מיטיב עם בכירי החברה שיהיו זכאים, מתוקף תנאי התגמול הנוכחיים שלהם, למענק גבוה יותר משקיבלו ב-2023 (שמחושב לפי רווחי החברה). כשבנוסף, הזינוק במחיר המניה מאפשר להם רווח גבוה יותר במידה ויבחרו לממש את האופציות שכבר ברשותם. 1.45 מיליון אופציות שקיבלה בן טל גננסיה (מהן מימשה בנובמבר 4%) ו-1.15 מיליון אופציות שקיבל בן צבי בדצמבר 2022 במחיר מימוש של 3.89 שקל למניה. במחיר המניה הנוכחי, הרווח של מנכ"לית ויו"ר אל על ממימוש שני שליש מהאופציות שכבר הבשילו מגיע "על הנייר" ל-6.2 מיליון שקל, ול-4.9 מיליון שקל.