אל גור מצטרף לגל ההנפקות בת"א עם תוכנה לנהיגה בטוחה
אל גור מצטרף לגל ההנפקות בת"א עם תוכנה לנהיגה בטוחה
גרינרואד, שפיתחה תוכנה שמדרגת את אופן הנהיגה של נהגים ושבראשה עומד חיים שני, הגישה טיוטת תשקיף בשאיפה לגייס עשרות מיליוני שקלים לפי שווי של 500 מיליון שקל. סגן נשיא ארה"ב לשעבר עומד בראש קרן שמחזיקה ב־13.3% ממניות החברה
ההייטק הישראלי הצליח לייצר לא מעט שמות נוצצים בתחום התחבורה: ממובילאיי, שנמכרה לאינטל תמורת 15 מיליארד דולר, דרך שמות רבים נוספים, בהם חברות כמו REE שנמצאת בהליך מיזוג עם ספאק לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר בוול סטריט. גם חברת גרינרואד אינסייטס (GreenRoad Insights), שפיתחה תוכנה שמדרגת את אופן הנהיגה של הנהג במטרה לשפר את הבטיחות, רוצה להנפיק, במקרה שלה — בבורסה של תל אביב.
החברה הגישה טיוטת תשקיף לרשות ני"ע שהתפרסמה שלשום בלילה. גרינרואד מבקשת לגייס עשרות מיליוני שקלים לפי שווי של חצי מיליארד שקל לפני הכסף. את ההנפקה תוביל דיסקונט קפיטל חיתום.
בעלת המניות הראשית היא קרן IGP, או Israel Growth Partners, שהינה בעלת השליטה בחברה ערב ההנפקה, עם אחזקה של 61.1% מהון המניות. מאחורי השותף הכללי שמנהל את קרן IGP עומדים חיים שני ומשה ליכטמן. שני, שמכהן גם כיו"ר גרינרואד, כיהן בעברו כמנכ"ל האוצר וקודם לכן כמנכ"ל ענקית התוכנה נייס. ליכטמן היה בכיר במיקרוסופט ואף הגיע למשרת סגן נשיא מיקרוסופט העולמית. בנוסף, הוא כיהן כמנכ"ל מיקרוסופט ישראל. הוא פרש לפני עשר שנים ממיקרוסופט ומנהל את קרן IGP עם שני מאז.
בעלת המניות השנייה בגודלה בגרינרואד היא קרן ג'נריישן איי.אם (Generation Investment Management), שמחזיקה ב־13.3% מהון המניות שלה. מאחורי הקרן הזאת עומדים אל גור, מי שכיהן כסגן נשיא ארה"ב בשנות התשעים, והתמודד לנשיאות בשנת 2000, ודיוויד בלאד, שכיהן בתפקידים בכירים בגולדמן זאקס. המשקיע השלישי בגודלו הוא אמריקאי בשם מייקל טיילור, שמחזיק ב־10.62% מהון המניות של החברה.
קרן נוספת, שמחזיקה ב־5.93% מהון המניות של החברה, היא DAG Ventures. הקרן, הפועלת מפאלו אלטו שבקליפורניה, השקיעה בעבר בלא מעט חברות עם קשר ישראלי, בהן WIX, גלאסדור ו־WeWork. בדירקטוריון גרינרואד נמצא גם פרופ' עודד שריג, בעברו יו"ר חברת הביטוח מגדל והממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון הפנסיוני במשרד האוצר. גרינרואד דיווחה בדו"חות לשנת 2020 על הכנסות שנתיות של 12.6 מיליון דולר. ההכנסות ירדו ביחס ל־2019 ב־4.5%. אמנם הכנסות הן לא עניין טריוויאלי בהנפקות של חברות טכנולוגיות בארץ, אך עדיין מדובר בירידה בחברה שנמצאת בשלבים שאמורים להצביע על צמיחה. הדירקטוריון הסביר כי הירידה בהכנסות נבעה מהתפרצות הקורונה, שהובילה את החברה להעניק הנחות ללקוחות. בשורה התחתונה גרינרואד עדיין רושמת הפסדים בשנים הללו, 2020 ו־2019, 5.3 מיליון דולר מול 2.5 מיליון דולר בהתאמה.
הפסד מצטבר של 104 מיליון דולר
בקופת החברה נותרו מזומנים בהיקף של 704 אלף דולר בסוף 2020. יש לציין שרואי החשבון לא העניקו הערת "עסק חי" וגם לא רשמו הפניה לתשומת לב בסקירתם את הדו"חות. לגרינרואד יתרת הפסדים שצברה מאז הקמתה של 104 מיליון דולר. עם זאת, לחברה יש נתון חיובי לעתיד: צבר הזמנות של 27.8 מיליון דולר.
פעילותה של גרינרואד החלה בשנת 2005, כשחברת גרינרואד טכנולוגיות נהיגה התאגדה בישראל, וקלטה לתוכה חברה־בת, שהתאגדה במרץ 2004 עם פעילות של חברה־בת בבריטניה. החברה שתונפק, גרינרואד אינסייטס, התאגדה במרץ השנה וקלטה לתוכה את גרינרואד טכנולוגיות אינק' והחברות־הבנות של הקבוצה.
התגמול של המנכ"ל של החברה דוד ריפשטיין, המנהל את החברה מאז 2017, זינק מ־1.07 מיליון דולר ב־2019 ל־3.3 מיליון דולר ב־2020, בעיקר עקב תשלום מבוסס מניות בעלות של 2.83 מיליון דולר ב־2020. עלות שכרו השנתית נאמדת ב־333 אלף דולר, נמוכה במעט מזו שנרשמה ב־2019 (337 אלף דולר).
התחרות של החברה ענפה. גרינרואד מציינת כי מערכות טלמטיקה שמודדות ובוחנות את אופן הנהיגה בכלי הרכב מותקנות על 36 מיליון רכבים בעולם נכון ל־2019 ומהוות שיעור חדירה עולמי ממוצע של 17%. מרבית הרכבים (65%) נמצאים בצפון אמריקה, כאשר ברכבים מסחריים קלים ומשאיות בינוניות וכבדות שיעור החדירה גבוה יותר (25% ו־36% בהתאמה). קצב הצמיחה השנתי הממוצע בתחום מוערך ב־13.9% עד 2025.
המתחרות העיקריות של החברה הן חברות סמסרה, LYTX, וקמברידג' מובייל טלמטיקס, הפועלות בניטור רכבים וניהול ציים בעיקר. גרינרואד מוסיפה כי היא רואה את המוצרים שלה כמשלימים למוצרים דוגמת המצלמה של מובילאיי, אך היא סבורה שעשויה "להיווצר תחרות מסוימת בינה לבין פתרונות אחרים".
120 אלף נהגים ב־60 מדינות
לגרינרואד שני מוצרי בטיחות נהיגה עיקריים: מוצר משולב חומרה, שכולל מקלט GPS ועולה 22 דולר לציי רכב של מעל 100 רכבים בארה"ב, ומוצר דיגיטלי שמותקן כאפליקציה ועלותו 17 דולר. המוצרים מזהים אירועי בטיחות בזמן הנהיגה. מטעויות קטנות ועד למצבים של "כמעט תאונה". המערכת מנטרת מצבים שונים דוגמת בלימה, האצה וסיבובים מסוכנים, והיא פיתחה פרופילים שונים בהתאם לסוג הרכב ותפקיד הנהג, למשל לנהגי אוטובוסים, משאיות ורכב משפחתי. המערכות נותנות משוב כשאירוע מתקיים ומאפשרות לנהג להשתפר. הן גם מתגמלות נהגים להתחרות בנהגים אחרים בצי הרכב על מידת הבטיחות. בחברה מציינים כי המוצרים מביאים לחיסכון בעלויות באמצעות הקטנת צריכת הדלק, הפחתת עלויות הביטוח ובלאי הרכב וצמצום פליטת מזהמים דרך נהיגה נוחה ורציפה.
החברה פועלת בכ־60 מדינות ויש לה כ־140 לקוחות, בהם פועלים כ־120 אלף נהגים, המשויכים לשני סגמנטים עיקריים: סגמנט ציי התחבורה הציבורית וההיסעים וסגמנט האנרגיה (נפט, גז, חשמל) וציי החומרים המסוכנים. עם לקוחות החברה נמנות שברון וסינג'נטה. החברה מעסיקה 70 עובדים.