סגור
בתמונה מימין: יו"ר קבוצת אביב דורון אביב, מנכ"לית קבוצת אביב דפנה הרלב, מנכ"ל מליסרון אופיר שריד
מימין: יו"ר קבוצת אביב דורון אביב, מנכ"לית קבוצת אביב דפנה הרלב ומנכ"ל מליסרון אופיר שריד (צילום: יח"צ)

בלעדי
חילוקי דעות הביאו לפירוק החבילה בין מליסרון למשפחת אביב

שנתיים בלבד אחרי שנכנסו לשותפות, שהיתה אמורה להיות ארוכה יותר, האחים דורון אביב ודפנה הרלב משלימים את האקזיט שלהם ומוכרים את חלקם לשותפה. הרקע: הרצון של מליסרון להתרחבות אגרסיבית שלא התאימה לקצב שלהם 

חילוקי דעות משמעותיים לגבי המשך דרכה של אביב ייזום הם שהביאו לפרידה המהירה יחסית בין השותפים בחברה, מליסרון שבשליטת ליאורה עופר, וקבוצת הנדל"ן אביב של דורון אביב ודפנה הרלב.
הפרידה הסופית מגיעה שנתיים בלבד אחרי שמליסרון רכשה 50% ראשונים מאביב ייזום ובנייה ביולי 2022, תמורת 600 מיליון שקל, כש־454 מיליון שקל מהסכום הוזרמו לקופת אביב ייזום, והיתר, 146 מיליון לדורון אביב ודפה הרלב. בעסקה הנוכחית יקבלו השניים 625 מיליון שקל נוספים וייפרדו סופית מהחברה שמרכיבה את מרבית עסקי הנדל"ן שלהם. 771 מיליון שקל זה הסכום שעמו נפגשים השניים באקזיט הכולל.
השלמת העסקה צפויה לאוקטובר. הרלב תבצע חפיפה למנכ"ל החדש שתמנה מליסרון לחברה במשך חצי שנה. אביב והרלב התחייבו שלא לבצע פעילות מתחרה - כלומר בתחום ההתחדשות העירונית - לאביב ייזום, במשך ארבע שנים. הם ישארו עם הפרויקטים של אביב בנייה - החברה הפרטית שמעל אביב ייזום.
חברה זו כוללת פרויקט דיור להשכרה ברמת השרון, במימון של הראל, עסקת קומבינציה לדיור בתל השומר, ופרויקט גדול בהרברט סמואל למלון ודירות. פרויקט משותף עם אקרו נמכר בידי החברה ברחוב ויסוצקי בתל אביב. לאביב בנייה חוב של כ־100 מיליון שקל למגדל. אף שהוכנסו מנגנוני פרידה בין שני השותפים באביב, לאחר כניסתה של מליסרון, התכניות היו ללכת יחד לפחות ארבע שנים ויותר, כשאז יבצעו האחים את האקזיט הסופי עם חברה גדולה בהרבה מהיום.

סירוב להזרמת הון לחברה

הסיבות לפרידה המוקדמת נוגעות בעיקר לקצב הצמיחה של החברה. בעוד מליסרון ביקשה לרכוש קרקעות באגרסיביות, ולהתרחב, האחים אביב, בעיקר דורון, ביקשו לבצע את הדברים בקצב איטי יותר, כפי שהחברה המשפחתית התנהלה לאורך שנים. יש לכך גם משמעויות כלכליות נרחבות. כדי לרכוש קרקעות נדרש הון. מליסרון ביקשה להזרים אותו לחברה ורצתה שגם האחים יזרימו את חלקם. האחים סירבו. הם הציעו לגייס חוב באג"ח, אבל אופיר שריד מנכ"ל מליסרון טען שאת החוב מליסרון מגייסת בעצמה ולא בחברות־בנות.
שריד ודורון אביב שימשו מנכ"לים משותפים לפי ההסכם. היחסים ביניהם לא היו טובים ברמה האישית לדברי גורמים המעורים באירועים, ולעתים אף ירדו לפסים אישיים. במאי הגיעו היחסים לנקודת שבר והחלו שיחות על פרידה. נסיונות שנעשו כדי למצוא פתרון למשבר, לא צלחו. כך למשל הזרמה של מליסרון והגדלת חלקה ל־60% ממניות החברה, פתרון שהאחים סירבו לו. רגע לפני הליכה למנגנון במב"י, שבו צד אחד רוכש את משנהו לפי מציע המחיר הגבוה יותר, החל מו"מ בין הצדדים כשהיה ברור שבמחיר הנכון האחים אביב יסכימו למכור. המו"מ ארך זמן לא רב יחסית וההסכמה הגיעה סביב המחיר של 625 מיליון שקל.

מועמדים חדשים למנכ"ל

מליסרון צפויה להריץ את אביב קדימה בקצב מהיר בהרבה לאחר הרכישה, להזרים לתוכה הון ולבצע השקעות חדשות של קרקעות במאות מיליוני שקלים. שריד התעקש שלא למזג את אביב ייזום לתוך מליסרון ולהשאיר אותה כחברה־בת , הן כדי לשמור על המותג, ובן כדי להדגיש את החשיבות שמליסרון מייחסת לזרוע החדשה. שריד גם צפוי למנות מנכ"ל חדש. שמם של אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים לשעבר שכיהן עד לאחרונה כמנכל שופרסל נדל"ן ושל אלי שקד, מנכ"ל חברת ההתחדשות העירונית סער שקד, עלה כמועמדים.
משה אביב הקים את קבוצת אביב ב־1963 והפרויקט המוכר ביותר של החברה הוא מגדל משה אביב בצומת עלית. החברה הקימה אלפי יחידות דיור וב־2010 הקימה זרוע התחדשות עירונית באמצעות שתי חברות, אביב אורבן בניהולו של הבן, ארז אביב, וסער שקד של גילי שקד וקובי סער. החברה־האם מחזיקה בצבר של 3,600 דירות לשיווק באיזור המרכז ובראשם תל השומר והרברט סמואל. אבל הפעילות המרכזית היא באביב ייזום.
על פי דו"חות מליסרון בפעילות הייזום למגורים, במהלך ינואר-יוני 2024 מכרה אביב ייזום 107 דירות תמורת 424 מיליון שקל. בנוסף, התקבלו 30 בקשות רישום מרוכשים, בעיקר בפרויקטים אביב בהסתדרות ג' בגבעתיים, אביב חפץ חיים בתל אביב ואביב המקור ברמת גן. אביב ייזום נערכת להתחלת בנייתם של ארבעה פרויקטים לפני סוף השנה. 91% מהדירות שבונה אביב הן בגבעתיים, רמת גן הרצליה ותל אביב. ב־2024 לחברה יש 551 התחלות בנייה, ו־2025 מתוכננות לה 1,721 התחלות בנייה. עוד 620 דירות מתוכננות ב־2026 ו־898 דירות ב־2027. לאביב צבר הכנסות של 10.8 מיליארד שקל ורווח גולמי של 1.84 מיליארד שקל על אותן הכנסות עד סוף 2027. החלק של החברה המשותפת של מליסרון ואביב ייזום (לאביב פרויקטים נוספים שלא נכנסו להסכם השותפות עם מליסרון) הוא 9.2 מיליארד שקל בהכנסות ו־1.6 מיליארד שקל ברווח הגולמי. מליסרון לוותה בידי עו"ד כפיר ידגר ממשרד גורניצקי ואילו דורון אביב והרלב לוו בידי גיזה זינגר אבן המנוהלת בידי יריב פילוסוף.
מקבוצת אביב נמסר: "אביב אורבן וארז אביב לא צד להסכם. זו חברה עצמאית ולא חלה עליה כל מגבלה".