סגור
חניון אוטומטי יוטרון 2021
חניון אוטונומי של יוטרון. רשמה אשתקד הכנסות של 102 מיליון שקל ורווח נקי של מיליון שקל (צילום: יח"צ)

לאחר שאיבדה 60% משוויה: האם יוטרון תצליח לשנות את המומנטום?

החברה בשליטת קרן פימי, שמקימה חניונים אוטונומיים לצד מחסנים אוטומטיים, נחתכה ביותר ממחצית משוויה מאז פיצולה מיוניטרוניקס. ואולם, היום זינקה מנייתה בכמעט 6% לאחר רצף הסכמים שעליהם דיווחה מתחילת השנה. האם השוק שהסתכל על יוטרון כ"חברת חלום" מבצע פניית פרסה? לדברי שלומי ארדן, שותף מנהל בקרן ארביטראז' ואליו, "ליוטרון יש נקודת איזון גבוהה, שמעליה התרומה השולית של הכנסות נוספות גבוהה"

האם יוטרון תצליח לשנות את המומנטום? חמש שנים לאחר פיצולה מיוניטרוניקס איבדה יוטרון המייצרת פתרונות אחסון וחנייה אוטומטיים 60% משוויה. היום עלתה המניה ב-5.6% לאחר שהחברה דיווחה על התקשרותה בהסכם בשווי של 26 מיליון שקל (7.1 מיליון דולר).
יצוין, כי מדובר בהסכם השלישי שעליו דיווחה יוטרון מתחילת השנה, כאשר שלושת ההסכמים נחתמו בחודש האחרון, בהיקף מצטבר של 86 מיליון שקל. זאת, בעוד שב-2023 כולה היא התקשרה בשתי עסקאות בלבד בהיקף מצטבר של 52 מיליון שקל.
מדובר במזכר הבנות מחייב להקמת חניון אוטומטי בפרויקט מגורים במיאמי שבפלורידה, שבו מוקמות 216 יחידות דיור במגדל בן 63 קומות. כאשר יוטרון תקים בו מערכת של 770 מקומות חניה שימוקמו בצמוד לקומות המגורים. הביצוע מתוכנן בתוך שלוש שנים והתמורה תשולם בהתאם לאבני דרך בהקמה.
קודם לכך, בתחילת החודש התקשרה יוטרון בהסכם להקמת שלושה חניונים בסן דייגו שבקליפורניה בתמורה ל-20 מיליון שקל ובסוף יוני התקשרה בהסכמים להקמת מערכות מחסנים אוטומטיים בישראל ב-40 מיליון שקל. אולם תגובת המשקיעים לדיווחים אלה הייתה מהוססת ומניית יוטרון אף ירדה מאז הדיווח ביוני ועד לדיווח היום ב-10%.
יוטרון, שבשליטת קרן פימי (44.3%) וחיים שני (19.4%), הוקמה ב-2019 כתוצאה מפיצולה לשתי חברות נפרדות של חברת יוניטרוניקס שאותה ייסד שני ושב-2016 הפכה פימי לבעלת השליטה בה.
האחת, יוניטרוניקס, שהמשיכה לעסוק בייצור ושיווק בקרים מתוכנתים לשליטה ובקרה של מערכות ייצור ומתקנים אוטומטיים - תחום הפעילות הוותיק שגם הניב את עיקר הכנסותיה. האחרת יוטרון, שתחומי פעילותה הנוספים של יוניטרוניקס הועברו אליה: הקמת ותחזוקת מחסנים אוטומטיים ומערכות חנייה אוטונומיות.
בפימי וביוניטרוניקס הסבירו בשעתו את הפיצול באופיים השונה של תחומי הפעילות ובמידת הבשלות השונה שלהם: זה של יוניטרוניקס כמבוסס, פעיל ורווחי, וזה של תחום פתרונות החנייה האוטומטים, ככזה הנמצא בפיתוח. הסבר נוסף היה נעוץ ברצון לאפשר להנהלת יוטרון להתמקד במאמצי החדירה של פתרונות החניה האוטונומיים לשוק האמריקאי ובהאצת צמיחתה.
בשנתיים הראשונות לפעילותה רשמה יוטרון הפסדים. אולם ב-2021 היא עברה לרווחיות (1.1 מיליון שקל), וב-2022, בעקבות התקדמות בביצוע פרויקטים, הכנסותיה עלו ב-66% ל-131 מיליון שקל והרווח הנקי הוכפל פי שתיים. אולם ב-2023, כתוצאה מסיום מספר פרויקטים, הכנסותיה ירדו ב-22% ל-102 מיליון שקל והרווח הנקי נחתך במחצית לכמיליון שקל.
בעת הפיצול נקבע שוויה של יוטרון על 194 מיליון שקל, אך בחלוף חמש שנים וחצי היא איבדה 60% משוויה ונסחרת כיום לפי שווי של 78 מיליון שקל. גורמים בשוק ייחסו את הירידה לחששות המשקיעים מפני השפעת האטה כלכלית אפשרית בענף הנדל"ן בארה"ב על פעילותה, וכן לכך שנתפסה כחברת "חלום" בשל פעילותה בתחום החניונים האוטומטיים.
שלומי ארדן, שותף מנהל בקרן הגידור ארביטראז' ואליו, הוסיף בשיחה עם "כלכליסט": "ייתכן גם שבאופן אירוני דווקא המעבר של יוטרון לרווחיות העביר את התפיסה שלה בשוק מחברת "חלום" זולה לחברה שיקרה ביחס לרווחים שלה".
לדברי ארדן, "נראה שהשוק מסתכל על תוצאות העבר של יוטרון ורואה שמתוך המכירות בשנים האחרונות רק מעט מההכנסות הגיעו לשורה התחתונה (2% - 1%). אך ליוטרון יש נקודת איזון גבוהה יחסית, שמעליה התרומה השולית של הכנסות נוספות גבוהה. כלומר סביר, ש-70-80 מיליון המכירות ה'ראשונות' בשנה נדרשות כדי לכסות על העלויות הקבועות, בעוד מכירות נוספות יהיו רווחיות מאוד. כך שבהנחה וקצב הדיווחים אכן מעיד על עלייה בקצב המכירות ייתכן שהתוצאות של יוטרון עם כניסת פרויקטים נוספים לביצוע יהיו קפיצת מדרגה של ממש".
פימי רכשה את השליטה ביוניטרוניקס ב-2016 בתמורה ל-110 מיליון שקל ששיקפו לחברה (שכללה אז בתוכה את פעילותה של יוטרון) שווי של 220 מיליון שקל. בעוד יוטרון איבדה מאז הפיצול 60% משוויה ובעקבות זאת פימי מופסדת מהחזקתה בה "על הנייר" ב-35 מיליון שקל, החזקתה ביוניטרוניקס הניבה לה תוצאות הפוכות. שוויה של יוניטרוניקס בעת הפיצול נקבע על 170 מיליון שקל וכיום הוא מגיע ל-550 מיליון. שווי החזקתה של פימי מכך (31.5%) מגיע ל-173 מיליון שקל, וגבוה פי 2 משווי החזקתה בה בפיצול. כשבנוסף היא כבר קיבלה ממנה מאז 117 מיליון שקל במזומן, מהם 70 מיליון שקל ממכירת מניות לגופים המוסדיים בפברואר ו-47 מיליון שקל כדיבידנדים.