סגור
אל על בואינג 737 נוחת בציריך
אל על, מטוס בואינג 737 (צילום: שאטרסטוק)

בזכות מכירת הנוסע המתמיד: אל על עברה לרווח לראשונה מפרוץ הקורונה

חברת התעופה זכתה להטבות מס של 117 מיליון דולר שהקפיצו את הרווח הנקי שלה ברבעון השני ל-100 מיליון דולר; הטבות המס הללו נובעות ממכירת מועדון הנוסע המתמיד להפניקס לפי שווי של 400 מיליון דולר; הכנסות החברה עמדו על 516 מיליון דולר

חברת אל על חזרה להיות רווחית: החברה שהפסידה עד לאחרונה עשרות מיליוני דולרים בכל רבעון רשמה ברבעון השני של 2022 רווח נקי של 100 מיליון דולר, שהוביל לכך שגם בראייה חציונית החברה רווחית. השיפור הניכר בתוצאות החברה נובע בראש ובראשונה משינוי תנאי השוק עקב הסרת מגבלות הקורונה והתפרצות הביקוש הכבוש לטיסות וחופשות.
החברה זכתה להטבות מס בגובה 117 מיליון דולר שהקפיצו את הרווח הנקי שלה לרבעון ולחציון. הטבות המס הללו נובעות ממכירת מועדון הנוסע המתמיד לפניקס לפי שווי של 400 מיליון דולר.
הכנסות החברה ברבעון השני של 2022 עמדו על 516 מיליון דולר, וזאת לעומת 222 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021, גידול של 132 אחוזים. ההוצאות ברבעון השני של 2022 עמדו על 419 מיליון דולר, וזאת לעומת 242 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021, גידול של כ-73 אחוזים. הרווח התפעולי של החברה ברבעון השני של 2022 עמד על 9.3 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של כ-57 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021. עם זאת, כתוצאה מהטבות מס בגובה של 117 מיליון דולר בעקבות מכירת המועדון, החברה סיימה את הרבעון ברווח נקי של 100.5 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 80.6 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2021.
כאמור, השיפור בתוצאות החברה ברבעון השני של 2022 שידרג גם את תוצאות החברה מתחילת השנה שמתבטאות בתוצאות החציון הראשון של 2022: הכנסות החברה לחציון הראשון של 2022 עמדו על 798 מיליון דולר לעומת 339 מיליון דולר בחציון המקביל ב-2021. הוצאות החברה בחציון השני של 2022 עמדו על 743 מיליון דולר לעומת 407 מיליון דולר בחציון המקביל אשתקד. ההפסד התפעולי בחציון השני של 2022 עמד על 35 מיליון דולר לעומת 134 מיליון דולר בחציון המקביל אשתקד. הרווח הנקי לחציון השני של 2022 עמד על 34 מיליון לעומת הפסד של 166 מיליון דולר בחציון המקביל בשנה שעברה.
ה-EBITDAR של החברה, המייצג רווח תפעולי בניכוי פחת וחכירות והוצאות ארגוניות חד פעמיות, עמד ברבעון השני של 2022 על 64 מיליון דולר לעומת 20 מיליון דולר ברבעון השני של 2021, שינוי של 220%.
למרות השיפור בתוצאות בדוחות החברה עדיין יש הערת עסק חי, ולפי סמנכ"ל הכספים של החברה הם משאירים אותה כי הם "נוקטים משנה זהירות" כי ישנם דברים שאינם תלויים בחברה כמו השפעה של אירועים גאו-פוליטיים דוגמת המלחמה באוקראינה, עליית מחירי הדלק וכד'.
הכנסות החברה צמחו בעקבות עלייה חדה במכירת כרטיסי הנוסעים. בחברה מסבירים כי במהלך הרבעון השני לשנת 2022 הוסרו "כמעט לחלוטין" הגבלות והנחיות הקורונה לרבות ביטול חובת בדיקת PCR בכניסה לישראל וחובת עטיית מסיכה בטיסות לישראל, והדבר הוביל לעלייה בביקושים עד לרמות דומות לתקופת טרום המשבר. למרות העלייה החדה בביקושים, החברה עוד לא חזרה לכושר ייצור מלא ולפי הדוח היא עוד עובדת בביקף פעילות של 73% לעומת טרום משבר הקורונה, וזאת בשל "מגבלות חזרה לכושר יצור בתחומים שונים, הקשורים בין היתר בהחזרת כשירות המטוסים, הכשרת עובדים ועוד". בגזרת ההוצאות, החברה מתמודדת עם העלייה במחירי הדלק והאינפלציה העולמית, ודרך ההתמודדות שלה היא העלאת מחירים.
בדוח מופיעה גם התייחסות להסכם התעופה עם הסעודים, ומצוין שם כי "לאחר מועד הדוח קיבלה החברה אישור לטיסה מעל שמי ערב הסעודית, וזאת לאחר שערב הסעודית הודיעה כי תאפשר למטוסים ישראליים לטוס מעל המרחב האוירי שלה. יכולת החברה לטוס מעל המרחב האוירי, כאמור, כפופה עדיין לאישור מדינת עומאן וככל ותתאפשר, תאפשר לחברה לבחון פתיחת נתיבים ליעדים חדשים דוגמת אוסטרליה, וכן לשפר את רשת הנתיבים שלה".
במענה לשאלת כתבים בנוגע לטיסות מעל עומאן, אמרה דינה בן טל גננסיה מנכ"לית החברה כי הם לא יודעים מתי יתקבל האישור ומחכים לעדכון מהמדינה.
נכון לעכשיו, לפי מנכ"לית החברה בן טל גננסיה, החברה עדיין מבקשת לקיים את עסקת רכישת ארקיע וזאת למרות שתקופת הבלעדיות בה הסתיימה. במענה לשאלת "כלכליסט" בנושא, אמרה בן טל גננסיה כי גם במידה והעסקה לא תצא לפועל אז לאל על יש מוטיבציה להיכנס לתחום התיירות שירותי הקרקע, וזאת עקב שולי הרווח הגבוהים בתחום זה. "אנחנו נהיה בעולם התיירות" קבעה בן טל גננסיה.