סגור

חרל"פ פונה לאנרגיה סולארית במימוש מלא ראשון לקרן AP

יבואנית הרכב של משפחת חרל"פ רוכשת, תמורת 160 מיליון שקל, את אנרפוינט מדוראל אנרגיה (24%) ומ־AP פרטנרס (76%) שדיווחה כי העסקה מהווה תשואה של 500% על ההשקעה. דוראל עתידה לרשום רווח הון של 17-15 מיליון שקל על העסקה

קבוצת כלמוביל שבבעלות משפחת חרל"פ, נכנסת לתחום האנרגיה הסולארית ורוכשת את חברת האנרגיה אנרפוינט מדוראל אנרגיה (24%) ומקרן AP פרטנרס לצד קבוצת בארינבוים ושיין פמילי אופיס (76%), תמורת 160 מיליון שקל.

אנרפוינט פועלת מאז 2009 והיא מחזיקה, על פי הערכות, ב־40% משוק ההתקנה והתחזוקה של מערכות סולאריות קטנות - פאנלים פוטו־וולטאיים במחיר ממוצע של 60 אלף שקל למערכת - והיא פונה לפוטנציאל שוק של חצי מיליון בתים ובניינים בישראל.
כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס ומותג רכבי היוקרה ג'נסיס נחשבת ליבואנית הרכב הגדולה בישראל עם נתח של יותר מ־20% משוק הרכב. יו"ר החברה הוא ד"ר שמואל חרל"פ, אחד מהמשקיעים הגדולים במובילאיי שקיבל מיליארד דולר ממכירתה לאינטל, ואחיו יואב משמש בתפקיד סגן יו"ר החברה. מנכ"ל הקבוצה הוא יניב שיראזי.
דוראל אנרגיה רכשה את הנתח שלה באנרפוינט מ־AP פרטנרס באוגוסט 2021, עם אופציה להגדיל את אחזקתה בה ל־51%, לפי שווי של 200 מיליון שקל וזאת בתמורה למזומן ולהעברת נכסים. בתמורה למניותיה של דוראל באנרפוינט היא תקבל מכלמוביל 42 מיליון שקל, ולאחר סילוק יתרת חובותיה באנרפוינט יוותרו בידיה 36 מיליון שקל, והיא עתידה לרשום רווח הון של 17-15 על העסקה מהמכירה.

1 צפייה בגלריה
 שמואל חרל"פ כלמוביל
 שמואל חרל"פ כלמוביל
שמואל חרל"פ, יו"ר כלמוביל
(צילום: תומי הרפז)

עם רכישת המניות באנרפוינט, דוראל התכוונה לבחון אפשרות של הנפקתה בבורסה, אבל גורם שמעורב בנושא אמר ל"כלכליסט" כי תוכנית זו ירדה מסדר היום בעקבות מכירתה לכלמוביל ובשל היעדר עניין, לפחות בשלב זה, מצד כלמוביל בהנפקה כזאת.
מכירת אנרפוינט לכלמוביל היא אבן דרך משמעותית גם לקרן AP פרטנרס שהשקיעה בחברת האנרגיה 15 מיליון שקל ב־4 השנים, סכום שכולל את רכישת השליטה בה. עם מכירתה של אנרפוינט לכלמוביל. AP פרטנרס, שחלקה בעסקה עומד על 121.6 מיליון שקל, דווחה אתמול למשקיעים כי עסקת המכירה של אנרפוינט מהווה תשואה של 500% על ההשקעה. מדובר במימוש מלא ראשון של הקרן, וזאת לצד הנפקת המניות שהובילה באוגוסט 2021, כאשר הנפיקה את טופ גאם - יצרנית סוכריות גומי המבוססות על סיבים תזונתיים ותוספי התזונה - לפי שווי של 460 מיליון שקל. כיום נסחרת טופ גאם לפי שווי יותר מכפול של מיליארד שקל.
רכישת אנרפוינט מהווה דריסת רגל ראשונה של כלמוביל בשוק האנרגיה הסולארית בישראל, תוך הסתכלות לשוק הרכב חשמלי הצומח. כלמוביל רואה ברכישת אנרפוינט עסקה אסטרטגית שהולמת את תחזיותיה להתפתחות שוק הרכב החשמלי בארץ, מ־6% מכלי הרכב החדשים שנמכרים כיום למספר דו־ספרתי מוערך ב־2023. באמצעות אנרפוינט כלמוביל מתכוונת להציע ללקוחות שירכשו ממנה מכונית חשמלית חבילת שירותים כוללת, בהם היכולת להטעין אותה בלי תלות ברשת החשמל הכללית, לייצר חשמל עצמאי לשאר צרכי הבית וזאת תוך העמדת אפשרויות מימון וביטוח ללקוחות.
אתמול אמר שיראזי ל"כלכליסט" כי כלמוביל ואנרפוינט יפעלו בסינרגיה מלאה, תוך ייצור זרוע של פעילות חזקה בתחום האנרגיות המתחדשות. לדבריו, "קיימת צמיחה מואצת בעולמות כלי הרכב החשמליים והמגמה הזאת תגבר במהלך השנים הבאות, לצד צמיחה כללית של תחום האנרגיות המתחדשות. הציבור, וגם הרגולטורים, כבר מבינים שאין מנוס מכך - ושהדרך היחידה לעמוד ביעדים הסביבתיים שקבעה הממשלה לעשורים הבאים היא באמצעות אנרגיית שמש". בפברואר האחרון כלמוביל חתמה עם קבוצת בזן ועם סונול על הסכם לשיתוף פעולה ראשון בקשר ליישום של טכנולוגיות הנעה באמצעות מימן. מתוקף הסכם זה בזן תייצר את המימן, סונול תקים את תחנות התדלוק שיספקו אותו ואילו כלמוביל תייבא משאיות מתוצרת יונדאי, שיונעו באמצעות תאי דלק מימניים. יישום ההסכם צפוי כבר ברבעון השלישי של השנה.
את תהליך ההשבחה של אנרפוינט הוביל מטעם הקרן השותף, אייל חברוני וזאת לצד השותפים שמוליק וולדינגר, חגי שטדלר וישראל שליסר. "זאת היתה השקעה נכונה, שנעשתה בימים שאנרפוינט היתה על סף פשיטת רגל וכעת היא הפכה לנערה הנחשקת שכלמוביל מוכנה לשלם עליה הרבה כסף", אמר אתמול אחד מראשי הקרן.