סגור
כסף מטבעות פנסיה חיסכון
(שאטרסטוק)

בלעדי
קרן השקעות נוספת בקשיי נזילות: 700 מיליון שקל תקועים בדיור סיעודי בבריטניה

קרן FHL שמשקיעה בתחום הדיור הסיעודי בבריטניה ומנהלת כ־150 מיליון פאונד לא נענית לבקשות פדיון של משקיעים, וזאת למרות שחוזה ההשקעה מאפשר לבצע פדיון מלא או חלקי מדי רבעון; עם משקיעיה נמנים ישראלים רבים

קרן השקעות נוספת ניצבת בפני קשיי נזילות ומתקשה להיענות לבקשות פדיון של משקיעים. מדובר בקרן FHL שמשקיעה בתחום הדיור הסיעודי בבריטניה ומנהלת כ־150 מיליון פאונד (כ־700 מיליון שקל). עם משקיעיה נמנים ישראלים רבים שהקרן שווקה להם באמצעות סוכנויות ביטוח ופמילי אופיס'ס.
ל"כלכליסט" הגיעו עדויות של משקיעים שביקשו למשוך את כספם ברבעון הראשון של 2023 אך הכסף טרם הגיע אליהם. זאת על אף שחוזה ההשקעה מאפשר לבצע פדיון מלא או חלקי מדי רבעון (בתנאי שחלפה לפחות שנה ממועד ההשקעה). משקיעים שפנו לנציגי הקרן בארץ נענו כי ברבעון השלישי של 2023 החל בקרן מהלך של ארגון מחדש שעתיד להסתיים עד סוף הרבעון הראשון השנה, ושעד אז לא ניתן לפדות כספים. בחברת גלובל נט, שדרכה השקיעו בקרן מספר לקוחות, אמרו למשקיעים כי: "מנהל הקרן עידכן כי כל עוד מתקיים הליך הארגון מחדש לא ניתן לשלם את הפדיונות. מנהל הקרן החליט לדחות את תשלומי הפדיון עד לסיום ההליך ובדיקת הנזילות". ככל הידוע, הקרן לא עידכנה בצורה רשמית ונרחבת את משקיעיה בדבר הארגון מחדש ואי היכולת לפדות כספים.
לטענת המשקיעים הובטחה להם תשואה שנתית של כ־5% בממוצע אולם מדו"חות הקרן עולה כי היא הניבה תשואה של 8.3% בלבד בשלוש שנים, מאוגוסט 2020 עד יוני 2023. הקרן גובה דמי ניהול שנתיים של 1.25%. בשנים האחרונות הקרן שווקה באמצעות כמה אנשי פיננסים ובהם אודי אביטל, לשעבר בכיר בלשכת סוכני הביטוח, ודן דוברי שהיה יו"ר איגוד המתכננים הפיננסיים ומחזיק ב־35% מגלובל נט.
לקוחות שביקשו להשקיע בקרן התבקשו לפתוח קופות גמל בניהול אישי (IRA) בגלובל נט או סלייס, או להעביר אליהן כספים מקופות גמל קיימות. סלייס נמצאת בימים אלו תחת חקירה של רשות שוק ההון שמינתה לה מנהל מיוחד כדי לחקור את הנעשה בחברה לאור תלונות של לקוחות. בין היתר נבדקת העברת כספים לקרנות חוץ שאינן כשירות להשקעה לפי הכללים של רשות שוק ההון. סלייס מנהלת כ־2.7 מיליארד שקל ב־IRA ואילו גלובל נט מנהלת 2.8 מיליארד שקל. בקופת גמל בניהול אישי שהלקוח מנהל בעצמו את הכספים וקובע היכן יושקעו ולכן, על פניו, סלייס וגלובל נט הן פלטפורמה לניתוב כספים בלבד.
"הקרן רכשה קרוב ל־100 מבנים בבריטניה שהושכרו לממשלה ל־20 שנה אז זה כמעט כמו אג"ח מדינה", אמר דוברי לכלכליסט. "האסטרטגיה של הקרן היא לרכוש נכסים בודדים ולמכור אותם כפורטפוליו לקרנות פנסיה. זו אסטרטגיה מעולה ונטולת סיכונים. עוד מעט הריביות ירדו ואז הקרן תוכל לממש את האחזקות. אני מאמין שהמנהלים יממשו את הפורטפוליו ברווח יפה". לגבי עצירת הפדיונות אמר דוברי: "הקרן חייבת להגן על המשקיעים שלה ולא תמכור נכסים בדיסטרס. כרגע הקרן נמצאת בהליך של ארגון מחדש שמסתיים בימים אלו. אם בקשות הפדיונות יהיו יותר מ־5% מהמזומן שיש בידי הקרן אז ידחו את הפדיונות עד שתהיה נזילות כתוצאה ממכירת נכסים אחראית".