סגור
תחנת ה כוח אשכול ב אשדוד מופעלת חלקה ב מזוט ו חלקה ב גז טבעי
תחנת ה כוח אשכול באשדוד (צילום: גדי קבלו)

בלעדי
חברת החשמל ודליה ידונו השבוע בהקלות בתנאי התשלום על תחנת אשכול

קבוצת דליה וחברת החשמל ייפגשו השבוע לראשונה מאז הזכייה של דליה במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול. דליה מבקשת לפרוס את התשלום שהציעה עבור התחנה לאחר שהגופים המממנים סירבו להעמיד את הסכום המלא

קבוצת דליה וחברת החשמל ייפגשו השבוע לפגישה ראשונה מאז הזכייה של דליה במכרז למכירת תחנת אשכול. ל"כלכליסט" נודע כי הפגישה נקבעה אחרי שיחות בעל פה שהתקיימו בין הסגל המוביל של חברת החשמל המטפל במכרז, יחד עם גורן קפיטל היועץ, ובין בכירי דליה בראשות המנכ"ל עובד דבי.
דליה מבקשת לפרוס את התשלום שהציעה עבור התחנה, 12.375 מיליארד שקל, ולא להעביר את כולו עד סוף השנה כפי שנקבע בתנאי המכרז. הקבוצה שהציעה את ההצעה השנייה בהיקפה במכרז היתה נוי יחד עם OPC של עידן עופר שהציעה סכום נמוך בהרבה: 7.088 מיליארד שקל בלבד.
שתי התפתחויות הביאו את דליה למצב הזה: הפרישה של קבוצת תעבורה מהמכרז לאחר שהתברר הפער מהמקום השני וההכרזה של הגופים המממנים של דליה כי לא יעמידו לה מימון לעיסקה בפער כזה. אותם מממנים רמזו כי יעמידו מימון אם יהיה מדובר בסכום של עד 10 מיליארד שקל.
המממן הראשי של הרכישה מטעם דליה אמור היה להיות בנק הפועלים עם מימון של 3.5 מיליארד שקל והוא היה אמור לצרף אליו גופים נוספים, מוסדיים, בתי השקעות ובנקים.
כעת הכדור עובר אל חברת החשמל שנמצאת בסיטואציה מורכבת ומאתגרת. לכאורה, המכרז הסתיים במחיר שעליו לא חלמו אפילו בחברת החשמל, כשהערכות השווי הפנימיות של אשכול היו 5.8-6.2 מיליארד שקל. גורמים במשק החשמל גורסים כי דליה הגזימה בהצעה שלה והציעה מחיר מופקע אבל בדליה משוכנעים שהתחנה שווה את הסכום המדובר לאור התחזיות למחסור בחשמל בשנים הבאות ולעליות מחירים. כמו כן החברה אמורה להקים תחנה נוספת באשכול, בעלת נצילות גבוהה, שאותה היא תמחרה גבוה יותר מהמתחרים. הסכום שהציעה דליה "פתח את התיאבון" לבכירי חברת החשמל. את המכרז הוביל הדירקטוריון שבראשו יו"ר זמני שמוגדר כמ"מ, שלמה ארביב. עם זאת, האיש החזק בחברה הוא המנכ"ל מאיר שפיגלר, שצפוי להיות מעורב בהתפתחויות.
דליה אמורה להעמיד עד סוף השבוע ערבות נוספת של 100 מיליון שקל, בנוסף ל־100 מיליון שקל שהעמידה עם הגשת ההצעה. סכום זה, שנקבע לכל המתמודדות, לא יוחזר לה אם לא תממש את הזכייה. אם לא תעמיד 100 מיליון שקל נוספים היא תאבד את מעמדה כזוכה במכרז.
זו הסיבה לכך שהפגישה נערכת השבוע, לפני ההחלטה של דליה. בפני חברת החשמל עומדות כעת שלוש אפשרויות. האפשרות הראשונה היא ללכת לפי הספר ולהודיע לדליה כי אינה יכולה לסטות מתנאי המכרז וכי עליה להעמיד את סכום הזכייה כולו עד דצמבר.
האפשרות השנייה היא שדליה תעמיד את המימון הנוסף, תסכן 100 מיליון שקל נוספים ותפתח במירוץ של חצי שנה כדי לנסות להשיג את המימון ואת ההון העצמי של 4-4.5 מיליארד שקל שנדרש לעיסקה. במימון כזה נדרשים להשתתף השותפים בדליה בראשות ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה.

1 צפייה בגלריה
מנכ"ל דליה עובד דבי ומנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר
מנכ"ל דליה עובד דבי ומנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר
מימין: מנכ"ל דליה עובד דבי ומנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר. פגישה גורלית
(צילומים: אורי שדה, יואב דודקביץ)

האפשרות השלישית שעומדת בפני חברת החשמל היא לפתוח במו"מ עם דליה על תנאי התשלום. אולם חברת החשמל היא חברה ממשלתית המחויבת לכללי ועדת המכרזים הנוקשים ויכולות התמרון שלה אינן גבוהות במקרה כזה.
החלטה לוותר על זכייתה של דליה ולהסתפק בסכום של 7.1 מיליארד שקל כשאפשר לקבל הרבה לא יכולה לעבור בקלות. גם אם ניתן לקבל מדליה 8-9 מיליארד שקל עבור התחנה הרי שהתוספת משמעותית ויכולה לשמש, רק אם תעמוד במבחן משפטי, לבניית תשתיות ולהנחה לצרכנים.
ככל הידוע, בחברת החשמל חיפשו מוצא משפטי בדמות תקדימים מהעבר שיאפשרו לה לנהל מו"מ עם דליה. תקדים כזה נמצא בימים האחרונים: בעבר אישר בית המשפט זכייה במכרז של חברה ממשלתית למרות שהזוכה לא עמדה בתנאי מהותי אחד של המכרז שנגע לערבות שהעמידה. מציאת פתרון משפטי יכולה להביל להסכמה של חברת החשמל להקל על דליה בתנאי התשלום.
לכן, קיימת סבירות למו"מ כזה, אם כי עליו להיות מהיר ואינטנסיבי. מה גם ש־OPC וקרן נוי לא יאפשרו למהלך כזה לעבור בלי תגובה מצידם.
מאידך, תגובה כזו תתקשה לעמוד מול העובדה שהצרכנים יהנו ממחיר חשמל נמוך יותר אם התשלום עבור התחנה יהיה גבוה יותר מהצעה מספר 2.