סגור
מימין: רני צים בעל השליטה בפסגות, והמנכ"ל יניב בנדר
רני צים, בעל השליטה בפסגות, והמנכ"ל יניב בנדר (צילומים: מושיק ברין, מאיר אדרי)

בלעדי
ממשיך לממש: רני צים במגעים למכירת השליטה בשלד של פסגות למנכ"ל לשעבר

צים מנהל מגעים מתקדמים למכירת 65.7% ממניות החברה, שהפכה לשלד לאחר שמכרה את פעילויותיה, ליניב בנדר, תמורת 40—45 מיליון שקל, פרמיה של עד 17% על שווי השוק. בכוונת בנדר לצקת לפסגות פעילות חדשה 

בתחילת העשור הקודם פסגות היה בית ההשקעות הגדול בישראל. בימים אלה, כל שנותר ממנו הוא שלד בורסאי, והוא בדרכו להחליף ידיים. לכלכליסט נודע כי רני צים, בעל השליטה בחברה (65.7%), מנהל מגעים למכירת החזקותיו ליניב בנדר, מי שכיהן תחת שליטתו כמנכ"ל פסגות במשך שנה וחצי, עד סוף 2023. בנדר כבר מחזיק ב־7.4% ממניות פסגות כיום. במסגרת העסקה המתגבשת, בנדר ישלם לצים 40-45 מיליון שקל תמורת המניות, מה שגוזר לפסגות שווי של 60-68 מיליון שקל. זאת, בשעה ששווי השוק של החברה עומד על 58 מיליון שקל. הפרמיה נעוצה במזומן שנמצא בקופת החברה (13.4 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון השני), שהצטבר ממימושים של הפעילויות השונות של פסגות שביצע צים לאחר שלא מצא רוכש לשליטה בבית ההשקעות.
בנדר כבר ניסה בעבר לגבש קבוצת משקיעים כדי לרכוש את השליטה בפסגות, על כלל הפעילויות של בית ההשקעות, אך הדבר לא הסתייע. ביוני האחרון בנדר אף חתם על עסקה לרכישת חלק מהפעילות של פסגות — חברת פסגות ני"ע ופעילות הברוקראז' — יחד עם גיזה־זינגר־אבן, תמורת 82 מיליון שקל, אולם הוא נסוג מהעסקה לאחר ביצוע בדיקות נאותות. לפני שבוע צים חתן על עסקה למכירת שני הנכסים האלה לחברת כרמל קרדיט של עוזי דנינו, מנכ"ל אקסלנס לשעבר, ורונן טורם, מנכ"ל מגדל שוקי הון לשעבר, תמורת 74 מיליון שקל. אם העסקה הנוכחית תצא לפועל, בכוונת בנדר לפעול על מנת לצקת לשלד הבורסאי של פסגות פעילות חדשה.
צים מבצע את המכירות בשל הצורך לשרת חובות אישיים שמוערכים במעל 200 מיליון שקל. בשל כך, בין היתר, חתם לפני שבועיים על מכירת 9% ממניות חברת הנדל"ן המניב רני צים מרכזי קניות לבית הזהב שבשליטת יונל כהן ומשפחת רובינשטיין תמורת 36.3 מיליון שקל ולפי שווי של 403 מיליון שקל. בית הזהב קיבלה אופציה לרכוש 16% נוספים מהחברה תמורת 73 מיליון שקל.
הכסף שיקבל מבית הזהב ישמש לפירעון נתח מהחוב האישי שלו. ככל הידוע, הנושה הגדול ביותר של צים הוא בית ההשקעות של הפניקס, שלו הוא חייב 45-50 מיליון שקל. נושה נוסף הוא אמפא קפיטל, חברת האשראי של האחים נקש, שלומי פוגל ומנורה מבטחים החזקות. את החובות האישיים צבר צים, בין היתר, בשל העסקה לרכישת פסגות, שאותה ביצע ב־2021 באמצעות חברת ואליו קפיטל הציבורית, שרכשה את פסגות מידי אלטשולר שחם גמל ופנסיה תמורת 405 מיליון שקל. ואליו קפיטל השקיעה בעסקה 250 מיליון שקל, שאותם גייסה גם בהנפקת מניות. כמו כן, החברה גם גייסה אג"ח ונטלה אשראי ממזרחי טפחות. בהמשך, ואליו קפיטל הוכנסה לתוך פסגות במיזוג, כך שהחוב עבור רכישתה, בחלקו, נמצא בתוך פסגות עצמה.