סגור

פרשנות
גם בעידן הירוק, פז אטרקטיבית למשקיעים

המירוץ המפתיע לשליטה בחברת פז, חברת אנרגיה “ישנה”, מגיע דווקא בתקופה שבה הזהב החדש הוא חברות האנרגיה הירוקה. יש כמה סיבות שגורמות למשקיעים ללטוש עיניים לפז

המירוץ המפתיע לשליטה בחברת פז, חברת אנרגיה “ישנה”, מגיע דווקא בתקופה שבה הזהב החדש הוא חברות האנרגיה הירוקה. המעבר למכוניות חשמליות והיברידיות, ושימוש גובר בגז, אנרגיית רוח ואנרגיה סולארית על רקע ההתחממות הגלובלית וזיהום האוויר משריפת הדלק והפחם, כמו גם התוכניות של הממשל החדש בארה”ב המקדם שימוש גובר באנרגיות ירוקות, הסיטו את תשומת לב המשקיעים לחברות הפועלות בתחומים אלו, והשאירו את חברות האנרגיה הוותיקות ללא מתעניינים רבים. לכאורה. אפשר לחשוב על כמה סיבות שגורמות למשקיעים ללטוש עיניים לפז.
1.נכון, הטרנד הירוק כאן כדי להישאר אך לצד המעבר לכלי רכב חשמליים ממשיכות חברות הרכב לייצר מכוניות בנזין. במקביל, אחוז המכוניות שמורדות מהכביש מדי שנה מצטמצם כך שכמות הדלק הנמכרת אינה יורדת בהכרח מדי שנה. לפחות לא בינתיים. גם אחוז המכוניות החשמליות מבין כלל כלי הרכב שעולים לכביש, הן בעולם והן בארץ, הוא עדיין נמוך. בנוסף, בשוק המכוניות יש גידול תמידי, ונכון להיום כמות המכוניות המונעות בדלקים עולה מדי שנה. הגידול הזה לא יישאר באותו קצב אבל ספק אם ייעלם. נקודת הפיתול שבה השימוש בדלקים להנעת רכבים יפחת היא זמן ההטענה של הרכבים החשמליים ותשתית ההטענה לרכבים אלו. כל עוד אלו לא מתקדמים, הביקוש לדלקים אותם מייצרות חברות האנרגיה הוותיקות לא צפוי לצנוח.

1 צפייה בגלריה
מימין: יו"ר פז הראל לוקר והמנכ"ל ניר שטרן
מימין: יו"ר פז הראל לוקר והמנכ"ל ניר שטרן
מימין: יו"ר פז הראל לוקר והמנכ"ל ניר שטרן
(צילומים: גלעד קוולרציק, אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)
2.חברות הדלק מפתחות את שירותי המזון והסופרמרקטים על התשתית הקיימת לשכונות ולאזורי מגורים במתחמי סופרמרקטים קטנים, וזהו פוטנציאל צמיחה עתידי. בשבוע שעבר פז השלימה באופן סופי את רכישת רשת הקמעונאות סופר יודה - מהלך שאליו דחף הדירקטור אריק שור. פז תשלם 170 מיליון שקל עבור הרשת. עם השלמת העסקה, פז מחזיקה ב־16 הסניפים של סופר יודה - שישמרו על עצמאות מיתוגית - וכן בפעילות הסיטונאות וההפצה של סופר זול. כיום פז מחזיקה ב־240 חנויות נוחות שפועלות תחת המותג yellow ברוב תחנות הדלק שלה, שמספרן עומד על 263. בנוסף, יש לפז 17 סופרים שכונתיים שפועלים תחת המותג yellow market. לאחרונה השיקה פז את mini yellow - מכונות אוטומטיות שמוצבות בבנייני מגורים ומאפשרות רכישת מוצרי מכולת באמצעות הארנק הדיגיטלי של אפליקציית yellow. המכונות האלו מוצבות ביותר מ־100 בנייני מגורים ובכוונת החברה להגיע לכאלף עמדות בתוך שנה. בנוסף, תחנות התדלוק הפכו ויהפכו למתחמים קמעונאים עם חנויות נוחות בהפעלת חברות הדלק. הן הסופרמרקטים והן מתחמי הקמעונאות שיתפתחו צפויים לייצר תזרים קבוע ויציב לרוכשים העתידיים.
3.לא כל הרכבים יופעלו באמצעות חשמל וכבר מדברים על הדבר הבא - תדלוק מימני. משאיות, מטוסים וצוללות באירופה וארה”ב כבר פועלים באמצעות מימן, ותדלוק מימני נעשה במתחמי תדלוק מסורתיים. בנוסף, מתחמי התדלוק יעברו בשנים הקרובות לספק גם שירות טעינה מהירים למכוניות חשמליות. וזה כמובן משרת את פז.
4.אחד הדברים שקורצים במיוחד לקבוצות המשקיעים הוא הנדל”ן של פז. לפני כשבועיים החליט דירקטוריון פז על הקמת זרוע נדל”ן בדמות חברה־בת שאליה יועברו נכסים שבבעלות פז שמיועדים להשבחה נדל”נית - מהלך שנחשף ב”כלכליסט”. בשלב זה מדובר על 20–25 נכסים, אך מספר זה עשוי לגדול בהמשך הדרך. מאינדיקציה של הערכת שווי ראשונית עולה כי שווי הנדל”ן שיעבור לידי החברה החדשה עומד על 400 מיליון שקל.
5.אחד הנכסים שממעטים לדבר עליו ושנמצא במאזני פז הוא חברת פז גז. הנפקה של חברת הגז הביתי בבורסה יכולה להציף ערך למשקיעים. לשם השוואה, סופר גז המתחרה, שהיא חברה הקטנה מפז גז, גייסה לפני שנה 270 מיליון שקל לפי שווי חברה של 962 מיליון שקל לפני הכסף ושל 1.232 מיליארד שקל אחרי הגיוס, וכיום נסחרת בשווי 1.32 מיליארד שקל. פז גז מכניסה יותר ורווחית יותר ויכולה להנפיק לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל, כך על פי גורמים בשוק החיתום
6.הרוכשים מקבלים חברה עם שקט תעשייתי בדירקטוריון לאחר שנים ארוכות של מלחמות בפז בין הדירקטוריון להנהלה. בין המנכ”ל ניר שטרן לבין היו”ר הראל לוקר שוררים יחסי עבודה טובים שהביאו שקט תעשייתי לחברה, שגם הוא קורץ מן הסתם למשקיעים.