המחירים זינקו ובכירי אל על כבר מורווחים 39 מיליון שקל
המחירים זינקו ובכירי אל על כבר מורווחים 39 מיליון שקל
מאז שהמנכ"לית דינה בן טל גננסיה, היו"ר עמיקם בן צבי ו־13 נושאי משרה אחרים קיבלו אופציות - מניית אל על זינקה ב־127% והרווח האפשרי ממימושן נסק. הם זכאים גם למענקים בהיקף צמוד לרווחי החברה
כשכרטיס טיסה לאתונה עולה מאות דולרים, האופציות ממריאות: רבות דובר בחודשים האחרונים על הבוננזה של אל על כתוצאה מהפסקת הטיסות של חברות התעופה הזרות לישראל.
אך הדומיננטיות של החברה בתנועה אל ומישראל היטיבה לא רק עם תוצאותיה הכספיות ועם שווי ההחזקות של בעל השליטה קני רוזנברג (48.8%), שעלה בכמיליארד שקל נוכח הגעתה של אל על לשווי שוק של מעל 3 מיליארד שקל, אלא גם עם בכירי אל על, ובראשם המנכ"לית דינה בן טל גננסיה והיו"ר עמיקם בן צבי.
הרווח על הנייר של המנכ"לית, היו"ר ו־13 נושאי משרה נוספים ממימוש אפשרי של אופציות שהם קיבלו בשנתיים האחרונות מגיע בעקבות הזינוק במחיר המניה ל־39 מיליון שקל (לפני מס) בעת הנוכחית. זאת, בנוסף לתגמולים במזומן שלהם הם זכאים: בשכר קבוע ובמענקים - שהיקפם מחושב כשיעור מהרווח השנתי של החברה. ומכיוון שזה קפץ כבר ב־2023, וצפוי ב־2024 להמשיך ולעלות, כך גם המענקים שלהם כבר עלו ועתידים להתקרב השנה, אם לא להגיע, לתקרה האפשרית.
בדצמבר 2022 הקצתה אל על לבן טל גננסיה, שמכהנת בתפקידה ממאי אותה השנה, ולבן צבי, שמאוקטובר 2021 מכהן כיו"ר, 2.6 מיליון אופציות למניות החברה: 1.45 מיליון אופציות למנכ"לית ו־1.15 מיליון אופציות ליו"ר. מחיר המימוש שלהן נקבע על 3.89 שקלים למניה, שהיה נמוך ב־5.12% משווי המניה בעת אישור ההקצאה (30 באוקטובר 2022).
תקופת ההבשלה של האופציות: שלוש שנים
תקופת ההבשלה שלהן נמשכת על פני שלוש שנים, כאשר שליש מהאופציות הבשילו ביולי 2023, שליש נוסף ביולי השנה והשאר יבשילו ביולי 2025. תקופת המימוש האפשרית עד לפירעון נקבעה לשבע שנים. בעת ההקצאה נאמד שוויין ההוגן של האופציות ב־2.99 מיליון שקל עבור בן טל גננסיה ו־2.37 מיליון שקל עבור בן צבי.
כיום, לאחר שהשווי המתואם של מניית אל על זינק מאז אישור ההקצאה ב־127% והמחיר התייצב על 7.34 שקלים למניה, מגיע הרווח הפוטנציאלי על הנייר של בן טל גננסיה ושל בן צבי מהאופציות שברשותם ל־9 מיליון שקל, מהם 5 מיליון שקל למנכ"לית ו־4 מיליון שקל ליו"ר. שני שלישים מהאופציות, כאמור, כבר ניתנים למימוש.
בסמוך להקצאת האופציות למנכ"לית וליו"ר, באוקטובר 2022 הקצתה אל על 7.1 מיליון אופציות ל־11 נושאי משרה בחברה בתנאים זהים, כשהשווי שלהן נאמד אז ב־14.6 מיליון שקל. שנתיים אחרי, הרווח הפוטנציאלי של אותם נושאי משרה ממימושן מגיע במצטבר ל־24.5 מיליון שקל. כ־2.2 מיליון שקל בממוצע לכל אחד מהם.
שנה מאוחר יותר, בדצמבר 2023, הקצתה החברה 1.4 מיליון אופציות לשני נושאי משרה אחרים, במחיר מימוש של 3.25 שקלים למניה (שהיה נמוך ב־2% ממחיר המניה באותה העת) ובשווי של 2.4 מיליון שקל. אלה ניתנות למימוש בשלוש מנות שנתיות שוות, החל מיולי 2024. בהתאם למחיר המניה הנוכחי, הרווח הפוטנצאלי הנוכחי על הנייר של שני נושאי משרה אלה ממימושן כעת עומד על 5.7 מיליון שקל.
הסכם העסקתה של בן טל גננסיה כולל שכר חודשי ברוטו של 120 אלף שקל (שהופחת עד לאפריל 2023 ל־96 אלף שקל), מענק שנתי בשיעור של 2% מהרווח השנתי לפני מס של החברה ובתקרה של 3 מיליון שקל, וכן זכאות לתגמול הוני בדמות האופציות שהוקצו לה בהמשך השנה. בן צבי, שמכהן כיו"ר מאוקטובר 2021, זכאי החל מיוני 2023 לשכר חודשי ברוטו של 102 אלף שקל ולמענק בשיעור של עד 81% משווי מענק המנכ"לית. כשאלה מתווספים לאופציות שקיבל ב־2022.
בהתאם לתנאים אלה, ולאור תוצאות אל על ב־2023 — הכנסות שיא של 2.5 מיליארד דולר (עלייה של 26%) ורווח לפני מס של 125 מיליון דולר לעומת הפסד של 14 מיליון ב־2022 — הגיעה עלות השכר של גננסיה בן טל ב־2023 ל־6.2 מיליון שקל, מהם 2.2 מיליון שקל בשכר קבוע, 2.4 מיליון שקל כמענקים ו־360 אלף שקל מענקים בגין שנת 2022. כשהיתרה בשווי האופציות. בן צבי קיבל שכר בעלות של 4.2 מיליון שקל, מהם 1.4 מיליון שקל בשכר קבוע ו־1.8 מיליון שקל כמענקים.
מגמת השיפור בתוצאות החלה לפני המלחמה
עוד לפני המלחמה רשמה אל על ב־2023 מגמת שיפור בהשפעת היציאה מהקורונה. המלחמה, שבעקבותיה חברות התעופה הזרות צמצמו, ולפרקים אף ביטלו, את פעילותן בישראל, היטיבה עם אל על עוד יותר.
כך, הרווח לפני מס ברבעון הרביעי אשתקד הגיע ל־39.8 מיליון דולר לעומת 7.4 מיליון דולר ברבעון המקביל לו, כשהכנסותיה במחצית הראשונה של 2024 עלו ב־40% לעומת המחצית המקבילה ב־2023 והגיעו ל־1.57 מיליארד דולר.
הרווח לפני מס, שממנו ייגזרו המענקים השנתיים, הגיע ל־293 מיליון דולר לעומת 33 מיליון דולר במחצית המקבילה ויותר מכפול מזה שנרשם בכל 2023. כשברבעון השלישי, לאור ביטולי הטיסות המרובים מצד החברות הזרות, המגמה צפויה להימשך. ברבעון הרביעי של 2023 הגיע נתח השוק של אל על ל־59% לעומת 21% ברבעון המקביל.
ברבעון הראשון של 2024 הוא עלה ל־62% לעומת 22% ברבעון המקביל. ברבעון השני הוא קטן ל־43%, אך נותר משמעותית גבוה מהרבעון המקביל, שבו הגיע ל־24%.