סגור
מכרה אשלג של כיל מפעלי ים המלח
מכרה אשלג של איי.סי.אל (צילום: בלומברג)

סין והודו: שתי עסקאות חדשות לאיי.סי.אל ב-290 מיליון דולר

יצרנית הכימיקלים הישראלית סגרה הסכם הפצה של דשנים מיוחדים בסין ב-170 מיליון דולר, ועסקת אשלג עם היבואנית הגדולה בתחום בהודו בהיקף של 119 מיליון דולר

חברת הכימיקלים איי.סי.אל (לשעבר כיל) השלימה שתי עסקאות חדשות: החברה שבניהול רביב צולר סגרה הסכם הפצה בהיקף של 170 מיליון דולר עם חברת AMP Holdings Group למגזר הדשנים המיוחדים.
כמו כן, החברה דיווחה על חתימת עסקה למכירת אשלג בהודו בהיקף של 119 מיליון דולר.
בשנים האחרונות החקלאים בסין זונחים את הגידולים המסורתיים לטובת התמקדות בגידולים שמניבים הכנסות גבוהות יותר כמו תפוחים, אבטיחים ותותים. הגידולים הללו מניבים רווח גבוה יותר לחקלאים, אך גם דורשים שיטת השקיה שונה - השקיה בטפטפות במקום השקיה בהצפה.
איי.סי.אל רוכבת על הגל של המעבר לשימוש בטפטפות - הדשנים המיוחדים שהיא מוכרת בסין הם דשנים ממיסים, כך שניתן להשתמש בהם במסגרת השקיה בטפטפות, והם יקרים יותר.
מגזר פתרונות הגידול והדשנים המיוחדים הוא אחד מתוך ארבעת מגזרי הפעילות של החברה, כששלושת האחרים הם ברום, אשלג ופוספטים.
העסקה בהודו היא בתחום האשלג, שהיווה כרבע מה-EBITDA של החברה ברבעון השני של השנה. העסקה היא עם חברת IPL או Indian Potash Limited, יבואנית האשלג הגדולה בהודו.
על פי ההסכם, עד סוף השנה הנוכחית תספק איי.סי.אל 420 אלף טון של אשלג. האשלג יימחר בהתאם למחיר השוק הנוכחי בהודו, העומד על 283 דולר לטון, וגבוה ב-10 דולר מהמחיר בעסקה האחרונה שביצעה החברה למכירת אשלג לסין.
הסכם המכירה להודו הוא במסגרת הסכם חמש שנתי שחתמו החברות במרץ 2022, שבמסגרתו תספק איי.סי.אל אשלג לחברה ההודית. כלל מכירות האשלג של איי.סי.אל להודו נעשית במסגרת ההסכם עם IPL ההודית והיא מהווה כ-10% מנתח השוק של החברה הישראלית.
לפני כשבועיים פירסמה איי.סי.אל את התוצאות הכספיות לרבעון השני של השנה, ועל אף שרשמה ירידה צפויה בהכנסות, דווקא העלתה את תחזית ההכנסות להמשך השנה.
פריצת המלחמה באוקראינה בפברואר 2022 והחרם על מוצרים מרוסיה ובלארוס הובילו להפסקת ייצוא דשנים משתי יצרניות משמעותיות בטרם המלחמה. המחסור בייצוא האשלג מרוסיה ובלארוס הוביל לזינוק במחירים ב-2022 שהורגש גם ב-2023, אך בשנה הנוכחית חוזר השוק לנורמליות ולסביבת מחירים התואמת את מה שהיה לפני המלחמה.