בלעדידיפלומט רוצה להתרחב מעבר למזון: במגעים לרכישת חברת הטקסטיל רוטקס
בלעדי
דיפלומט רוצה להתרחב מעבר למזון: במגעים לרכישת חברת הטקסטיל רוטקס
יבואנית המזון והטואלטיקה מעוניינת לרכוש את יצרנית הגרביונים מידי משפחת רוטלוי תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים. הרכישה עשויה לגוון את פעילותה של דיפלומט, למקרה שרשות התחרות תגביל את מספר המותגים שיבואנים גדולים יכולים לשווק
דיפלומט נכנסת לתחום חדש: לכלכליסט נודע כי יבואנית המזון והטואלטיקה מבקשת להתרחב לתחום הטקסטיל ומקיימת מגעים לרכישת חברת רוטקס מידי משפחת רוטלוי, וזאת בתמורה לכמה עשרות מיליוני שקלים.
רוטקס מייצרת היום בעיקר גרביונים בשיטת אל תפר לשוק הישראלי והרומני, והיא מייצרת הכנסות של 50-30 מיליון שקל בשנה.
רוטקס היא למעשה מה שנשאר מחברת לודז'יה רוטקס, אחת מחברות הטקסטיל הגדולות בישראל בעבר. לודז'יה הוקמה בידי משפחות מהעיר לודז' בפולין, נמכרה בהמשך לאריה שנקר, ותחתיו היא הפכה לאחת מחברות הטקסטיל הבולטות בארץ בתקופת המנדט, והיא ייצאה את המוצרים שלה לאירופה.
ב־1977 רכש את החברה שאול אייזנברג, וב־1986 מוזגה לודז'יה עם רוטקס של משפחת רוטלוי, והחברה הממוזגת החזיקה בשמונה מפעלים בארץ (בין היתר באום אל פחם, טבא זנגריה, חולון, בני ברק וקריית מלאכי), והיא ייצרה תחתונים, גופיות, בגדי תינוקות וגרביים. החברה הממוזגת רכשה ב־1990 את חברת ארגמן לצביעת טקסטיל, ומאוחר יותר העבירה אליה לודז'יה את פעילותה בייצור מוצרי ההלבשה.
באותה העת הוצאו הנכסים המניבים ונכסי התעשייה של החברה לחברה נפרדת. בשנת 2000 רכשה לודז'יה רוטקס את חברת גיבור סברינה, שייצרה הלבשה תחתונה וגרביים בשיטת אל־תפר.
ב־2007 החברה הונפקה בבורסה, אך לאחר שש שנים היא נמחקה מהמסחר, הגם שהציבור המשיך להחזיק בנתח קטן מהמניות שלה. אתמול, וככל הנראה כצעד מקדים לעסקה המתגבשת מול דיפלומט, החברה הפכה פרטית לחלוטין עם השלמת הצעת רכש נוספת, שבמסגרתה משפחת רוטלוי רכשה את מלוא המניות שבידי הציבור (10%) בתמורה ל־2.3 מיליון שקל, מה שגוזר לחברה שווי של 23 מיליון שקל.
המניות נרכשו תמורת 63 אגורות למניה, שיפור של 57.5% מנקודת הפתיחה של הצעת הרכש, ועלייה של 161% במחיר המניה לעומת המחיר שלפיו נמחקה מהמסחר ב־2013, אחרי שלא הצליחה במשך שנתיים להיחלץ מרשימת השימור.
כיום רוטקס ממוקדת בייצור גרביונים והלבשה תחתונה ללא תפר, ושיווק המוצרים בישראל ורומניה, לאחר שמרבית הפעילות של רוטקס נמכרה ביולי 2023 לחברת תפרון. ההכנסות של רוטקס בינואר-יוני 2024 עמדו על 8.4 מיליון שקל בלבד, מה שמשקף קצב שנתי של 17 מיליון שקל, וזאת לעומת הכנסות של 25.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
את 2023 כולה סיימה החברה עם הכנסות של 35.5 מיליון שקל, אולם השנה כוללת הכנסה חד־פעמית מהפעילויות שנמכרו לתפרון. המכירות בישראל בינואר-יוני 2024 עמדו על 4.7 מיליון שקל, לעומת 5.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה. והרווח הנקי עמד על 379 אלף שקל לעומת 257 אלף שקל בתקופה המקבילה, ורווח נקי של 5.5 מיליון שקל ב־2023 כולה.
דיפלומט, שבשליטת המשפחות וימן, מנדל ומור (68.5%), נסחרת באחוזת בית לפי שווי שוק של 1.3 מיליארד שקל, והיא משווקת בארץ יותר מ־100 מותגים בינלאומיים בהם פמפרס, אריאל, ג'ילט, פנטן ואולווייז בתחום ההיגיינה; את מותגי המזון היינץ, קיקו מן, קלוגס, רדבול, לוטוס, מילקה, תחליפי הבשר של ביונד מיט, טונה סטארקיסט, ומותגי השוקולד מונדליז, אוראו וטובלרון.
החברה, שהעלתה מספר פעמים מחירים ב-2023, עשתה זאת פעם אחת ב-2024, במאי האחרון, בדומה לחברות מזון אחרות. דיפלומט הונפקה ב־2022 לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל. היו"ר שלה כיום הוא נועם וימן, שעזב בשנה האחרונה את כס המנכ"ל לאחר 33 שנים, ואותו החליף מנהל התפעול ירון בלום.
וימן, יוצא סיירת שקד, הקים את החברה יחד עם משפחת מנדל מארה"ב על בסיס חברת ייצור סכיני גילוח בשם בונד שהקים אביו של וימן, והפכה ליבואנית בולטת שמחזיקה ב־91% משוק סכיני הגילוח בארץ, 71% משוק השמפו ו־55% ממוצרי ההיגיינה. החברה הפכה שם נרדף לריכוזיות, יחד עם שסטוביץ', אשר מהווה גורם מרכזי ליוקר המחיה. החברה טוענת כי עליות המחירים שלה הן גלובליות ונעשות בהוראת הארגונים הבינלאומיים שאותם היא מייצגת בארץ, כמו פרוקטור אנד גמבל.
בשנה האחרונה מקודמים מהלכים רגולטוריים שיאסרו על יבואנים גדולים דוגמת דיפלומט להחזיק ביותר ממותג בינלאומי גדול אחד בכל קטגוריה, ויתכן שהעסקה הנרקמת לרכישת רוטקס היא מעין מענה לכך, אם המהלך אכן יצא לפועל.
כמו כן, במאי ספגה דיפלומט קנס של 9 מיליון שקל מרשות התחרות בשל הפרה של סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון.