שוב גדולה מפורד: מניית הרכב הוויאטנמי וינפאסט טסה אמש ב-109%
שוב גדולה מפורד: מניית הרכב הוויאטנמי וינפאסט טסה אמש ב-109%
ביומה הראשון בנאסד"ק בשבוע שעבר טסה מניית יצרנית הרכב החשמלי ב-255%, אך מאז נפלה; אמש היא שבה לשווי שוק של 85 מיליארד דולר - גדולה מפורד (47 מיליארד דולר) וג'נרל מוטורס (45 מיליארד דולר); בברונ'ס מעריכים כי ערכה של וינפאסט, שאינה רווחית, מנופח והיא צפויה ליפול
מניית יצרנית המכוניות החשמליות הוויאטנמית וינפאסט VinFast, שוב זינקה, והרווחים הגדולים מושכים את הסוחרים כמו דבורים לדבש. מניית הסטארט-אפ של וינפאסט עלתה אמש בכ-109% לכמעט 37 דולר למניה.
מניית "VSF" החלה להיסחר בשבוע שעבר, זמן קצר לאחר שהחברה הגיעה להסכם מיזוג ספאק. לפני המיזוג סמל המניה היה "BSAQ". המניה עלתה ביומה הראשון מ-10 דולר ל-37 דולר (ניתרה ב-255%).
מניות הקשורות ל-SPAC יכולות להיות תנודתיות עם תחילת המסחר שלהן, ומכמה סיבות, כפי שניתן לחזות במניית וינפאסט: חלק קטן מ-2.3 מיליארד המניות הקיימות של וינפאסט זמינות למסחר, והדבר יוצר בעיית היצע מול ביקוש. בנוסף אין סיקור בוול סטריט שיסייע למשקיעים עם תחזיות פיננסיות והערכות שווי יחסיות.
וינפאסט אינה רווחית ואין לה תזרים מזומנים חופשי חיובי, אך בכ-40 דולר למניה, היא מגיעה לשווי שוק של כ-85 מיליארד דולר, העולה על השווי של פורד (47 מיליארד דולר) וג'נרל מוטורס (45 מיליארד דולר). שווייה גדול פי ארבעה מריביאן, המוכרת יותר כלי רכב, ויקרה יותר מאשר Li Auto, סטארט אפ EV רווחי המוכר הרבה יותר מכוניות מאשר וינפאסט או Rivian.
במחצית הראשונה של 2023 מכרה וינפאסט כ-11,300 כלי רכב. במהלך הזמן הזה מכרה ריביאן 20,600 כלי רכב, ולי מכרה כמעט 140,000.
ברונ'ס דיווח שמניית וינפאסט היתה יקרה מדי ביום רביעי שעבר. היא נסגרה ב-37.06 דולר יום קודם לכן, כשהחלה להיסחר בשם "VFS", וגם היום היא יקרה מדי לפי ברונ'ס. מה משקיעים שעדיין לא רכשו את המניה צריכים לעשות? כנראה פשוט לחכות.
עסקת ה-SPAC העריכה את וינפאסט בשווי שוק של 23 מיליארד דולר, כ-10 דולר למניה. זו צריכה להיות נקודת המוצא לניתוח, כך לפי ברונ'ס. האם מנקודת מוצא זו יעדיפו המשקיעים להחזיק בוינפאסט? או בריביאן? להערכת ברונ'ס, המניה ככל הנראה תרד בחודשים הקרובים, אם לא מוקדם יותר.