אין מזור לכאב: הכנסות בי־קיור לייזר נחתכו בחצי וההפסד המשיך להעמיק
אין מזור לכאב: הכנסות בי־קיור לייזר נחתכו בחצי וההפסד המשיך להעמיק
החברה, שמשווקת מוצרים לטיפול בכאב באמצעות לייזר, דיווחה על צניחה של 56% ברווח הגולמי ושל 46% במכירות. במהלך 2022 התחלפו בחברה שלושה מנכ"לים, ומספר העובדים נחתך מ־140 ל־60
חברת אריקה בי־קיור לייזר, שמשווקת מוצרים אלקטרוניים להפגת כאב באמצעות לייזר רך, לא מצאה מזור למכאובים שהמשיכו לייסר את משקיעיה גם במהלך 2022. השנה החולפת הסתיימה עם התרסקות של 46% במכירות ועם הפסד של 44 מיליון שקל, לעומת הפסד של 9.6 מיליון שקל בשנת 2021.
שווי החברה, שפרסמה בסוף השבוע את הדו"חות ל־2022, עומד על 17 מיליון שקל בלבד. זאת לאחר שהונפקה בתל אביב בקיץ 2021 לפי שווי של כחצי מיליארד שקל. באותה הנפקה גייסה החברה כ־108 מיליון שקל על רקע ההצלחה במכירות במהלך מגפת הקורונה. באותה תקופה לקוחות רבים רכשו את המכשירים שהחברה משווקת כחלופה לטיפולי כאב במרפאות.
ההסבר שמספקת בי־קיור לייזר לצניחה במכירות הוא הימשכות מגמת עליית מחירי הפרסום במדיה הדיגיטלית, שבה היא מרבה לחשוף ולפרסם את מוצריה. עליית המחירים החלה במחצית השנייה של 2021. בנוסף החברה מציינת את היציאה מסגרי הקורונה ברחבי העולם, המשבר הכלכלי והעלייה באינפלציה, שהלכה והסלימה בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה. בנוסף בבי־קיור לייזר טוענים כי יוקר המחיה צמצם את ההכנסה הפנויה באופן שגרם לירידה חדה במכירותיה.
ב־2022 הרווח הגולמי של בי־קיור לייזר הסתכם ב־42.8 מיליון שקל. מדובר בצניחה של 56% לעומת 97 מיליון שקל ב־2021. צניחה זו הוסברה ברווחיות הנמוכה במוצר לטיפול בקמטי עור, איגיין, שאותו החלה לשווק באמצע 2022.
החברה טוענת כי בנוסף לעליית מחירי הפרסום בדיגיטל, שאותה לא צפתה, יתרת החובות מצד לקוחותיה באנגליה, שבה התמקדה פעילותה ב־2022, הסתכמה בסוף השנה בכ־5.5 מיליון שקל. בבי־קיור לייזר טוענים כי גביית הכסף נתקלת בקשיים כגון החזרת מוצרים וביטול חיובים בהיקף ניכר. עוד טוענים בבי־קיור לייזר כי כשלים בהפעלה אוטומטית של מערך החיוב והגבייה הובילו לכך שלקוחות לא חויבו על מכשירים שרכשו. בשל כך החברה נאלצה להפריש בסוף 2022 כ־10 מיליון שקל לכיסוי חלק מהחובות.
עוד עולה כי מכירות החברה באירופה התרסקו ועמדו על 5% בלבד מכלל מכירותיה לעומת כ־30% ב־2021. החברה דיווחה כי בשנת 2022 מכרה כ־42 אלף מכשירים, לעומת כ־72 אלף מכשירים ב־2021. בנוסף להפסדים הכבדים, מחיקת הערך וההסתבכות בשוק באנגליה, בי־קיור לייזר חוותה ב־2022 לא מעט תהפוכות וטלטלות: בחברה התחלפו שלושה מנכ"לים, דירקטורים התפטרו ובכירים נוספים פרשו. המנכ"ל לשעבר מוטי נבון הודיע על סיום כהונתו, ובמקומו מונה לתפקיד ד"ר רום אליעז, שפוטר מתפקידו לאחר כארבעה חודשים בתפקיד בעקבות משבר אמון עם הבעלים, בני הזוג מיקי וציפורה שלוסר.
בסוף 2022 החל לנהל את בי־קיור לייזר גדעון לנדסברגר, המנכ"ל לשעבר של רמדיה, שכיהן ב־2003, אז עלתה החברה לכותרות בעקבות מקרי מוות ופגיעה בתינוקות שניזונו מפורמולה צמחית, שלא הכילה ויטמין חיוני. במסגרת עסקת טיעון שעליה חתם נקנס לנדסברגר ונשפט ל־400 שעות עבודה לתועלת הציבור.
בימים האחרונים הודיע בעל השליטה שלוסר כי מסוף מרץ ועד אוגוסט הקרוב ישתכר 50% משכרו, שעמד על למעלה ממיליון שקל בשנה עבור 70% משרה. שלוסר הודיע כי מאוגוסט ועד אפריל 2024 יוותר על כל שכרו. בסוף 2022 העסיקה בי־קיור לייזר כ־60 עובדים. זאת לאחר שמספרם בסוף 2021 היה כ־140. בחברה מציינים את הנתון במסגרת הדוחות, בניסיון להמחיש את היצמדותה לתוכנית ההתייעלות.