סגור
מייסדי פאגאיה מימין אביטל פרדו יהב יולזרי ו גל קרובינר - חדש
מייסדי פאגאיה, מימין: אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר (צילום: ענבל מרמרי)

נחשף בכלכליסט
פאגאיה רוכשת מתחרה מארה"ב בתמורה מוערכת של 40-60 מיליון דולר

חברת האשראי הצרכני רוכשת את Theorem שמנהלת נכסים בהיקף של 1.5 מיליארד דולר; לאחר הרכישה תנהל פאגאיה דרך קרנות האשראי שלה תיק נכסים בהיקף של 3 מיליארד דולר

המשבר בשוק האשראי הצרכני מהווה הזדמנות לצמיחה? כך לפחות מאמינים בפאגאיה שרוכשת חברה מתחרה מארה"ב. לכלכליסט נודע כי פאגאיה רוכשת רכישה מלאה של החברה האמריקנית Theorem, שמנהלת נכסים בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, ובתמורה מוערכת של 40-60 מיליון דולר.
לאחר הרכישה תנהל פאגאיה דרך קרנות האשראי שלה תיק נכסים בהיקף של 3 מיליארד דולר. בנוסף, פאגאיה מנטרלת תחרות מול חברה שכמוה מנפיקה אג"ח מגובה אשראי צרכני. השוני בין החברות - בפעילות ניהול קרנות השקעה באשראי צרכני.
בכירים בפאגאיה טוענים כי העסקה היא הבעת אמון בשוק האשראי האמריקני שנמצא כאמור במשבר לנוכח הריבית הגבוהה הנהוגה כיום בארה"ב בשיעור של 5.5%. הריבית הגבוהה הביאה לגל של פדיונות בקרנות פאגאיה שסגרה את האפשרות של המשקיעים למשוך את כספם באופן מלא מתחילת שנת 2023.
הנהלת קרן פאגאיה מאפשרת משיכה חלקית של הכספים המושקעים. על המושך לבחור בין שתי אפשרויות לקבל10% מהיקף בקשת המשיכה מדי רבעון, כש-40% מהסכום במזומן והיתרה מופנית לקרן שממנה ישולמו פדיונות בעתיד. האפשרות השנייה היא למשוך 20% מהסכום במזומן ולקבל אותו במנות רבעוניות שוות, והיתרה נשארת בקרן.
קרן אופרטוניטי, הקרן הגדולה של פאגאיה עד לרכישה האחרונה, מנהלת מיליארד דולר. על פי הערכות, הון בהיקף של בין 100 ל-200 מיליון דולר מבקש לצאת מקרנות פאגאיה, אך חסום לנוכח החלטת הנהלת החברה.
על רקע הקפאת הכספים הודיעה פאגאיה על פיטורים של 100 עובדים בחודש שעבר, בהמשך לפיטורים מוקדמים יותר של 140 עובדים בתחילת 2023.
בפאגאיה מסבירים כי אין קשר מאזני בין הרכישה, שמקורה בהון העצמי של החברה לבין האפשרות לתת מענה לבקשות המשיכה, שיתאפשר רק אם יצורפו משקיעים חדשים לקרנות (או שהון חדש יוזרם לשם).
בנוסף, הרכישה היא אמון בשוק האשראי הצרכני, ודווקא כשיש לחץ על החברה למכור נכסים כדי לשרת את פדיונות של הלקוחות, החברה מחליטה להגדיל פעילות.