בזק מייקרת את החשמל: ההנחה ללקוחות חדשים צומצמה ל-6%
בזק מייקרת את החשמל: ההנחה ללקוחות חדשים צומצמה ל-6%
חצי שנה אחרי שהחלה למכור חשמל, הודיעה בזק על הפחתה של 1% במסלול ההנחות הניתנות לאורך כל שעות היממה. הצעד מגיע על רקע טענות ספקיות החשמל הפרטיות על קשיים בשוק, בהם מחסור בחשמל זמין ושינויים בתעריפים. בחברה מדגישים: "התנאים ללקוחות קיימים נשמרים"
חצי שנה לאחר שנכנסה לשוק החשמל באופן רשמי, בזק מצמצמת את ההנחה המוצעת ללקוחותיה בתחום. כעת לקוחות שיתחברו לחברה במסלול הנחה לאורך כל שעות היממה ייהנו מהנחה של 6% בחשבון החשמל לעומת 7% לפני השינוי. שני המסלולים האחרים שמציעה בזק – מסלול היום והלילה - נותרו ללא שינוי. העדכון יחול רק על לקוחות חדשים.
לאחרונה הזהירו ספקיות החשמל הפרטיות מכך ששינוי שמבצעת רשות החשמל עלול להוביל לצמצום ההנחות ללקוחות. ספקיות החשמל האחרות מציעות שיעורי הנחה משתנים, בשיעורים של 5%-7%. בזק החלה, בדומה לחברות תקשורת וגז ביתי אחרות, למכור חשמל ללקוחות ביתיים כחלק מפתיחת שוק החשמל לתחרות. ספקיות החשמל הפרטיות רוכשות חשמל מיצרנים פרטיים – שבדרך כלל כוללים תחנות כוח חדשות ויעילות (כלומר זולות) מאלו של חברת החשמל ובכך יכולות להציע הנחות למשקי הבית שבוחרים להצטרף אליהם. הקשיים שעימם נאלצות ספקיות החשמל הפרטיות להתמודד כוללים מחסור בחשמל זמין לרכישה עבורן, שינוי שביצעה רשות החשמל באופן קביעת התעריף ותחרות.
בשבוע שעבר הזהירו ספקיות החשמל הפרטיות משינוי באופן שבו רשות החשמל קובעת את תעריף החשמל, ועליו מתבססות ההנחות שהן מספקות ללקוחות. לפי ספקיות החשמל פרטנר, בזק, אלקטרה פאוור, אמישראגז, פזגז ו-HOT, "אם יתקבל המוצע בשימוע הנוכחי, תונחת מכה קשה על פעילותם של המספקים הווירטואליים, וזאת בשלב ראשוני של פעילותם ובטרם זו הספיקה להתבסס". השינוי היה למעשה העלאת התשלום שחברת החשמל מקבלת עבור שירותים שונים ברשת החשמל – על חשבון התשלום שהיא מקבלת על ייצור החשמל, ממנו נגזרת ההנחה.
שבוע קודם לכן שלחה בזק-ג'ן מכתב דומה לשר האנרגיה אלי כהן, שבו כתבה: "ללא גישה לחשמל זמין בהיקף משמעותי ובמחיר תחרותי, צפויים המספקים להיקלע להפסדים כספיים כבדים. במקרה כזה, צפוי שהמספקים יקטינו את היקף ההנחות לצרכנים כדי להפחית הפסדים, יאטו משמעותית את קצב החדירה על מנת להתאימה להיצע החשמל, או אף ייצאו לחלוטין מהשוק, מה שיוביל לכישלון הרפורמה".
עוד הזהירו שם כי "במצב הדברים הנוכחי, ללא הסדרה מיידית של הסוגיות לעיל, ועל מנת שלא לספוג הפסדים כבדים, נאלץ כאמור לצמצם את היקף ההנחות הניתנות ללקוחותינו, ולהאט משמעותית את קצב רכישת הלקוחות, מה שצפוי להביא לפגיעה משמעותית וקשה בפעילות הברוכה של הממשלה ושל הרשות בביצוע הרפורמה בשוק האספקה ללקוחות פרטיים ולסיכון משמעותי להצלחתה, כך ששוק האספקה צפוי לעמוד בהקדם בפני שוקת שבורה".
במכתב של בזק-ג'ן בניהולו של הראל בלינדה מציינים קושי נוסף של ספקיות החשמל הפרטי: המחסור בחשמל פרטי לספקיות הפרטיות. ספקיות החשמל הפרטיות מוגבלות ביכולת שלהן לקנות חשמל. כך למשל, במסגרת הרפורמה בחברת החשמל מ-2018 הוחלט גם על מכירה של 5 (עד היום נמכרו 4) תחנות כוח מידי החברה ומעבר לידיים פרטיות.
תחנות הכוח מוכרות את החשמל לחברת ניהול המערכת נגה במעין מכרזים חצי-שעתיים למכירת חשמל. חברת ניהול מערכת החשמל מוכרת את החשמל בהמשך, לפי תעריף קבוע – שנחשב לגבוה ואינו כדאי כלכלית לספקיות הפרטיות, מה שלא מאפשר להן להיות תחרותיות בתחום. לפי הרצוג, "יש אלפי מגה-וואט של ייצור יעיל בתחנות שחברת החשמל מכרה כיום מחויבים למכור חשמל רק למונופול הממשלתי".
מבזק energy נמסר: ״בעקבות קצב הצמיחה הגבוה והביקוש הרב בזק energy עדכנה את הנחת הלקוחות החדשים למסלול 24/7. ההנחה הראשונית הייתה מבצע השקה, וגם כעת אנו מציעים את השירות במחירים תחרותיים. נציין כי ללקוחות הקיימים לא חל שינוי בחבילות ובתנאים. בזק energy ממשיכה להציע מסלולים משתלמים ומבצעים מעת לעת״.