סגור
נגיד בנק אונגליה אנדרו ביילי עם השטר החדש של אלן טיורינג בפארק בלצ'לי
נגיד בנק אונגליה אנדרו ביילי עם השטר החדש של אלן טיורינג בפארק בלצ'לי (גטי)

הפאונד הפך בשנה שחלפה ל"קנאת העולם" - מדוע הוא נופל היום?

המטבע הבריטי רשם בשנה שחלפה עליות של יותר מ-4% מול הדולר והיורו; עם זאת היום הוא מאבד יותר מ-1%, לאחר שה"גארדיאן" פרסם כי הנגיד אנדרו ביילי סבור שהבנק המרכזי עשוי לנקוט "גישה יותר אקטיביסטית" בנוגע להורדות ריבית

הפאונד הבריטי מאבד היום יותר מ-1% לעומת הדולר והיורו, לאחר דיווח ב"גארדיאן" שלפיו נגיד הבנק המרכזי של אנגליה סבור כי נתוני אינפלציה חיוביים נוספים עשויים להוביל לגישה אגרסיבית יותר בנוגע להורדות ריבית.
המטבע הבריטי מאבד 1.1% לרמה של 1.312 דולר לפאונד - הרמה הנמוכה מאז 12 בספטמבר. כמו כן הוא נחלש ב-1% לעומת המטבע האירופי, ל-1.18 יורו לפאונד - הרמה הנמוכה מזה שלושה שבועות.
לפי הדיווח של ה"גארדיאן" מהיום, ביילי סבור שהבנק המרכזי עשוי לנקוט "גישה יותר אקטיביסטית" בנוגע להורדות ריבית, אם ההתפתחויות בתחום האינפלציה ימשיכו להיות חיוביות. הוא שואב גם עידוד מכך שהלחצים האינפלציוניים לא היו ממושכים כפי שחשבו תחילה.
מוקדם יותר השבוע פרסם הבנק המרכזי של אנגליה כי הפאונד עלה ב-1% בספטמבר לעומת סל של מטבעות. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, המטבע התחזק ב-4.7% מול אותו סל מטבעות, כולל עליות של 4.7% ו-4.1% מול הדולר והיורו, בהתאמה. המטבע הבריטי זכה בספטמבר לתמיכה בעקבות פגישת בכירי הבנק המרכזי ב-19 בחודש, אז נקטו טון ניצי, והחליטו להותיר את הריבית ללא שינוי, על 5%, ברוב של 8 מול 1. זאת בעוד שהפדרל ריזרב בארה"ב ביצע הורדה אגרסיבית של 0.5%. באוגוסט הוריד הבנק המרכזי של אנגליה את הריבית, לראשונה זה ארבע שנים, ב-0.25%. זאת ברקע הירידה באינפלציה במאי ליעד של 2%. האינפלציה נותרה ללא שינוי ביוני, אך ביולי ובאוגוסט עמדה על 2.2%.
בעקבות כך, ולפני הירידות היום, הפך הפאונד בשנה שחלפה למטבע בעל הביצועים הטובים ביותר בקרב המטבעות של קבוצת 10 המדינות המפותחות: המטבע הבריטי קרוב לרמה שבה היה ביום בו נערך משאל העם על היציאה מהאיחוד האירופי, ב-23 ביוני 2016 - 1.24 פאונד לדולר, ו-1.17 פאונד ליורו.
השינוי הזה (כאמור לפני הירידות היום) הגיע לאחר שבמשך כמה שנים המטבע השתרך מאחורי המטבעות הגדולים. הסיבות למהפך: הירידה האיטית יחסית הצפויה בשיעור הריבית בבריטניה; הסרת האי ודאות הפוליטית במדינה לאחר הניצחון של מפלגת הלייבור בבחירות ביולי, זאת לעומת האי ודאות בנוגע לבחירות בארה"ב; והיחלשות היורו בשל הבעיות הכלכליות בגרמניה, הכלכלה הגדולה באיחוד האירופי.
הממשלה החדשה בבריטניה הצליחה גם למשוך חזרה השקעות זרות. לפי סקר חודשי של בנק אוף אמריקה, בריטניה הייתה אחת היעדים המועדפים על מנהלי קרנות, זאת לאחר שבמאי העדיפו להימנע ממנה. זרם ההשקעות הזר הזה עוזר לתמוך בפאונד.
לפיכך, לראשונה מאז הברקזיט נראה היה (לפחות עד היום) כי הפאונד קרוב להיות "קנאת העולם", כך לפי דבריו של מר בנקס בסרט "מרי פופינס" מ-1964.