סגור
מנכ"ל מנורה מבטחים מיכאל קלמן
מנכ"ל מנורה מבטחים מיכאל קלמן (צילום: נטי לוי )

מנורה שוב עם התשואה על ההון הגבוהה מבין חברות הביטוח הגדולות, הרווח טס ב-134%

הרווח ברבעון השני עמד על 260 מיליון שקל, משקף תשואה על ההון של 16.2% (הראל האחרונה לדווח - אחה"צ); ברקע, שיפור ברווח החיתומי - הרווח ממכירת פוליסות בניכוי תשלום התביעות; שיפור משמעותי בביצועי ביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג'); מנורה תחלק דיבידנד של 170 מיליון שקל

הרווח הכולל של מנורה מבטחים במחצית השנה הראשונה עלה ב-85% מהמחצית המקבילה ב-2023, והסתכם ב-490 מיליון שקל. החברה תחלק דיבידנד של 170 מיליון שקל, שמגדיל את סך הדיבידנדים שהחברה חילקה במהלך השנה ל-345 מיליון שקל.
ברבעון השני הרווח קפץ ב-134% ל-260 מיליון שקל, ומשקף תשואה על ההון של 16.2%, הגבוהה מבין חברות הביטוח הגדולות (הראל טרם דיווחה - תדווח היום אחה"צ). גם ברבעון הראשון וגם אשתקד רשמה מנורה את התשואה על ההון הגבוהה מבין 5 חברות הביטוח הגדולות.
הגורם המרכזי לקפיצה ברווחיות הוא שיפור ברווח החיתומי - הרווח ממכירת פוליסות בניכוי תשלום התביעות. הרווח החיתומי ברבעון גדל ב-65% ועמד על 389 מיליון שקל.
יחד עם הפרמטרים הנוספים שמשפיעים על שורת הרווח מפעילות ביטוחית, ובכללם ביצועי שוק ההון והשפעת הריבית על היקף ההתחייבויות העתידיות של החברה, הרווח ברבעון קפץ ב-200%.
הענף שבו חל השיפור המשמעותי ביותר בביצועים הוא ביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג'), שם הרווח החיתומי גדל מ-32 מיליון שקל ברבעון המקביל ל-120 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.
לאחר שלוש שנים בהם הענף היה הפסדי או הציג רווחיות זניחה, כתוצאה מהתייקרות החלפים ועלייה דרמטית בהיקף גניבות הרכבים, חברות הביטוח ייקרו את הפרמיות בעשרות אחוזים, ומנורה ביניהן.
התייקרות הפרמיות סייעה לכלל החברות בענף להציג רווחיות גבוהה, כאשר מנורה מציגה את הביצועים הגבוהים בענף. במצגת למשקיעים שפירסמה החברה מצוין כי בעוד שב-6 השנים האחרונות ארבע חברות הביטוח הגדולות האחרות - מגדל, כלל, הראל והפניקס, לא רשמו יחד בממוצע רווח ברכב רכוש, במנורה הרווח השנתי הממוצע עומד על 101 מיליון שקל.
בשונה מרוב חברות הביטוח האחרות, מנורה לא הסתפקה רק בייקור הפרמיות, אלא גם יצאה למהלך של טיוב התיק והורדת הסיכון בו, במחיר של צמיחה נמוכה במספר הפוליסות. ולראייה, על אף שגם מנורה העלתה את מחירי הפרמיות בעשרות אחוזים, ההכנסות מפרמיות ברכב רכוש גדלו ב-9.8% בלבד ל-437 מיליון שקל.
המשמעות היא שרוב השיפור ברווחיות לא נובע מהגדלת הפעילות אלא ממיקודה בביטוחים עם פוטנציאל רווח גדול יותר. הנתון שממחיש זאת הוא הירידה החדה ב-Loss Ratio (בשייר) - היחס בין התביעות ששולמו לפרמיות שהתקבלו, לאחר הקיזוז מול מבטחות המשנה.
כלומר, יחס נמוך מ-100% משמעותו פעילות חיתומית רווחית, וככל שהיחס נמוך יותר כך הפעילות רווחית יותר. במקרה של מנורה, היחס ירד מ-72% ברבעון המקביל ל-54% ברבעון הנוכחי. ה-Combined Loss Ratio, שכולל גם את ההוצאות התפעוליות של החברה ולא רק את תשלום התביעות, ירד מ-96% ל-76%.
בענף הבריאות נרשם שיפור משמעותי גם כן ברווחיות, כאשר הרווח החיתומי עמד על 72 מיליון שקל, לעומת 15 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הכולל עמד על 88 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 37 מיליון שקל אשתקד. בחברה מסבירים כי העלייה ברווחיות נובעת בין השאר משיפור בתוצאות ביטוחי הפרט בפוליסות הוצאות רפואיות ומחלות קשות ומעבר מהפסד בביטוחי סיעוד קבוצתיים לרווח של 3 מיליון שקל.
בתחילת הרבעון השני החברה עדכנה את הסכם תפעול ביטוחי הסיעוד של קופ"ח לאומית, במסגרתו היא הפסיקה לשאת באחריות ביטוחית, שעמדה עד אז על 20%. המשמעות היא שהחברה אינה מתחלקת עם קופת החולים בהפסדים הנובעים מהביטוח, והפעילות הפכה לרווחית. החברה התקשרה בהסכם דומה עם קופ"ח מכבי בסוף 2023, מה שתורם גם כן לשורת הרווח בענף.
בשל הביצועים הנמוכים בשוק ההון ביחס לתקופה המקבילה, החברה רשמה הפסד של 209 מיליון שקל בסעיף הכנסות מהשקעות, זאת לעומת רווח של 57 מיליון שקל. בנוסף, בשל עדכון הנחות אקטואריות של רשות שוק ההון, החברה רשמה בסעיף השפעות מיוחדות הפסד של 34 מיליון שקל. עדכון ההנחות האקטואריות הניב הפסד של 88 מיליון שקל, שקוזז בגין מחקר שערכה החברה בנושא גיל יציאה לפרישה שהניב רווח של כ-54 מיליון שקל.
מנגד, בשל הריבית הגבוהה, החברה רשמה רווח של 268 מיליון שקל, לעומת הפסד של 87 מיליון אשתקד. ככל שהריבית גבוהה יותר, היקף ההתחייבויות של החברה בהווה עבור תשלומי תביעות עתידיות מצטמצם. הדבר משמעותי במיוחד בביטוחי החיים וחסכון ארוך טווח, וכן בביטוחי הסיעוד.
היקף הנכסים המנוהלים של החברה צמח ב-16.1% ועמד על 345 מיליארד שקל.